Gjest bellesebastian Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor er det sånn at man ikke skal få lov til å kritisere mennesker som er vakre, vellykkede eller rike uten å bli beskyldt for å være misunnelig? Disse er liksom hevet over enhver kritikk. Dette billige argumentet kommer så godt som alltid i tråder som omhandler pene kjendiser. En effektiv måte å parkere meningsmotstanderne på, men jeg tviler på at det er misunnelse som ligger bak særlig ofte. Hvorfor er det sånn at de pene skal skånes hele tiden? Det er jo lov å kritisere så godt som alle andre. Hvilke mekanismer er det egentlig som ligger bak? Vil vi ikke tro noe ondt om de pene, eller er vi litt ekstra generøse mot dem for å komme misunnelsesargumentet i forkjøpet? Her er et typisk eksempel: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2145812 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Alle har rett på å bli skånet. Og kritikk som gåt på utseende syns jeg er ufin uansett. Syns ofte diskusjonene her inne dreier seg om ting som går på hvordan folk ser ut. For å snu det litt på hodet: Hvorfor er det de *pene* kjendisene som alltid skal kritiseres? 0 Siter
Gjest andre veien Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor er det slik at en normalvektig person ikke skal få lov til å kritisere tjukke mennesker(som klager over vekta) uten å bli beskyldt for å være mager eller ha en spiseforstyrrelse? 0 Siter
Livia Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor er det slik at en normalvektig person ikke skal få lov til å kritisere tjukke mennesker(som klager over vekta) uten å bli beskyldt for å være mager eller ha en spiseforstyrrelse? Å kritisere andre er en uting i seg selv, og ikke noe man har krav på. 0 Siter
Gjest ikke-nick-nickens Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor er det slik at en normalvektig person ikke skal få lov til å kritisere tjukke mennesker(som klager over vekta) uten å bli beskyldt for å være mager eller ha en spiseforstyrrelse? En normalvektig skal ikke kritisere en tykk person, og en tykk person skal ikke kritisere en normalvektig. Nemlig ! Når det er sagt: samfunnet stigmatiserer tykke mennesker, og karakteriserer dem som late, umotiverte osv osv osv. Det faller langt færre merkelapper på de som er normalvektige eller for tynne. Det er nærmest litt "flott" å være radmager. så det oppleves garantert verre å bli kritisert for å være for tykk. Jeg har vært både "for tykk" og "normalvektig", og tro meg - det er MYE verre å være tykk ! Og man får MYE mer dritt slengt etter seg ! Dessverre ! 0 Siter
nanna Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor er det slik at en normalvektig person ikke skal få lov til å kritisere tjukke mennesker(som klager over vekta) uten å bli beskyldt for å være mager eller ha en spiseforstyrrelse? Hvorfor kritisere utseendet i det hele tatt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.