Gå til innhold

Grunnleggende gitarspilling?

Anbefalte innlegg

Gjest JMR1980
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg en el-gitar og er ivrig etter å lære meg å spille det. Mange har anbefalt meg kassegitar men jeg synes at el-gitar er tøffest.

Etter å ha lest en del innlegg her har jeg forstått det slik at man burde lære seg akkorder (grep) først, er det riktig? For jeg kan ikke noe om tabulatorer.

Da jeg kjøpte gitaren fikk jeg med meg en bok som heter "Gitar- begynnerboka" av Sølvin Refvik. Der står det en del ting men noe er fremdeles litt uklart:

- fingerspill er vel ren gitarspilling?

- hva er en tabulator?

- akkorder er vel det samme som grep? for kan man ikke grepene så blir det heller ikke lett å lære seg å spille gitar?

- hva er forskjellen på veksleanslag og støtteanslag?

Gjest Gitaristen
Skrevet

Du skriver: "Etter å ha lest en del innlegg her har jeg forstått det slik at man burde lære seg akkorder (grep) først, er det riktig? For jeg kan ikke noe om tabulatorer."

Det er ingen motsetning mellom tabulatur ("tabs") og akkorder. Tvert imot.

Du skriver: "fingerspill er vel ren gitarspilling?"

Ehmm.. Ja, og det samme er anslag, spilling med tenna, plekter, glass, kulepenner..

Du skriver: "- hva er en tabulator?"

Se mitt svar til ditt første innlegg.

Du skriver: "- akkorder er vel det samme som grep? for kan man ikke grepene så blir det heller ikke lett å lære seg å spille gitar?"

Tar du på gitaren din, har du et grep, uansett hvordan du holder. Tenk begrepsinnhold her! En akkord definerte jeg i den andre tråden. Mange bruker disse begrepene om hverandre, selv om det blir noe upresist.

Lær deg basicakkordene C D E F G A H Cm Dm Em Fm Gm Am Hm. C7 D7 E7 F7 G7 A7 H7. Lær deg å transponere, og vips!, så kan du også C# Eb F# G# Bb, og C#m Ebm F#m G#m Bbm, samt C#7 Eb7 F#7 G#7 Bb7. Det er et mønster her, det vil du skjønne. I tillegg finnes mange andre akkordvarianter med en spesiell klang, maj7, dim, osv., men disse kan du godt vente litt med.

"- hva er forskjellen på veksleanslag og støtteanslag?"

Kjært barn har mange navn, og hva Sølvin Refvik mener med dette, vet jeg ikke. Det burde nok være mulig å tenke seg til dette, men jeg er for trøtt. Kan du beskrive illustrajonene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...