Gå til innhold

Når trygdekontoret....

Anbefalte innlegg

Gjest det lurer jeg på!
Skrevet

mener at noen ikke har krav på sykepenger fordi de er student, men sier at dersom legen har skrevet på sykemeldingene mine (evt. bare på en) at jeg er student, vil det gå på dem, betyr det da at det ikke blir noen sak når det står på den første sykemeldingen min at jeg er student og jobber 40% i tillegg?

Har nemlig ikke hørt fra dem på flere måneder.....og pengene de skulle stoppe, har de ikke stoppet.

Gjest mener jeg, da
Skrevet

Hvis du ikke har hørt noe fra dem på flere måneder (og fortsatt får pengene), tror jeg ikke de kan komme nå og kreve at du allikevel skal tilbakebetale pengene. Men jeg vet ikke..

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Sikkreste sikrest, og kansje dummest er å være ærlig... da dette er en instans som kan gjøre livet surt for deg om du ikke er ærlig med dem ( retten til trygd videre i livet osv)

Jeg mottok penger jeg ikke skulle ha, men det hele var en glipp som ikke skulle skje, jeg var ærlig etter første utbetaling (har en søster som jobber på trygdekontoret så jeg vet hvro strenge de kan være) og fikk da vite at jeg måtte søke om å slippe og betale pengene (det var bare EN utbetaling), dette slapp jeg fordi jeg hadde vært ærlig og jeg fikk gjennom søknaden om å slippe å betale tilbake... så om jeg hadde holdt kjeft og de hadde oppdaget det så hadde det vært værst for meg sa de!(vet ikke om dette var for å skremme)

uansett så varer vel ærlighet lengst, selv om pengene kan komme godt med:)

Lykke til

Skrevet

Du har ikke krav på sykepenger for studiene dine fra trygdekontoret, men for din 40 % stilling har du krav på sykepenger når du er sykmeldt. Hvis du er langvarig syk må du få to sykmeldinger, en til arbeidsgiver/trygdekontor og en til lånekassen, da kan du få lånet omgjort til stipend de mnd du er sykmeldt

Gjest det lurer jeg på!
Skrevet

Du har ikke krav på sykepenger for studiene dine fra trygdekontoret, men for din 40 % stilling har du krav på sykepenger når du er sykmeldt. Hvis du er langvarig syk må du få to sykmeldinger, en til arbeidsgiver/trygdekontor og en til lånekassen, da kan du få lånet omgjort til stipend de mnd du er sykmeldt

Det er jeg klar over at jeg ikke har. Men de sier at jeg ikke har krav på sykepenger for jobben min heller, pga at jeg er student. Man får ikke omgjort lån til stipend ved sykemelding hvis man har en jobb som gir sykepenger i tillegg mener jeg. Jeg har vært sykemeldt lenge, men har fortsatt studiene mine, da legen mente at dette ikke var noe problem, fordi det er stor forskjell på å sitte et par timer pr dag på skolen, og å sitte i kassen på en butikk med masse stress mange timer...

Og trygdekontoret sa at jeg risikerte å måtte betale tilbake alt jeg har fått mens jeg har vært sykemeldt. Og jeg måtte ikke regne med å få flere utbetalinger fra dem. Etter at de sa det, har jeg fått 2 utbetalinger, og ikke hørt en lyd fra dem. De sa også at dersom det sto på noen av sykemeldingene at jeg var student, så ville det gå på dem, fordi de da hadde oversett at jeg var student.

Men det som er det rare, er at det er kun dette aktuelle trygdekontoret som mener at en student ikke har krav på sykepenger. Alle de andre jeg har spurt (sikkert 30 stk), sier at en student har krav på sykepenger dersom han taper inntekt.....Forstå det den som kan. Trygde-Norge er merkelig....

Gjest det lurer jeg på!
Skrevet

Sikkreste sikrest, og kansje dummest er å være ærlig... da dette er en instans som kan gjøre livet surt for deg om du ikke er ærlig med dem ( retten til trygd videre i livet osv)

Jeg mottok penger jeg ikke skulle ha, men det hele var en glipp som ikke skulle skje, jeg var ærlig etter første utbetaling (har en søster som jobber på trygdekontoret så jeg vet hvro strenge de kan være) og fikk da vite at jeg måtte søke om å slippe og betale pengene (det var bare EN utbetaling), dette slapp jeg fordi jeg hadde vært ærlig og jeg fikk gjennom søknaden om å slippe å betale tilbake... så om jeg hadde holdt kjeft og de hadde oppdaget det så hadde det vært værst for meg sa de!(vet ikke om dette var for å skremme)

uansett så varer vel ærlighet lengst, selv om pengene kan komme godt med:)

Lykke til

Jeg vet at det er lurest å være ærlig. Men det som er poenget er at jeg ikke kan skjønne hvorfor jeg ikke skal ha sykepengerett bare fordi jeg er student. Når jeg ikke klarer å jobbe fordi jeg har vondt i ryggen, så taper jo jeg lønnen min hvis jeg ikke har krav på sykepenger. Og jeg har jo vært i kontakt med dem flere ganger, og nå er jeg livredd for hva som kan skje. Går egentlig bare å venter på brev fra dem, men har ikke hørt en lyd fra dem. Og det er derfor jeg lurer på, om jeg kanskje slipper å betale noe tilbake siden jeg ikke har hørt noe fra dem, og siden de sa at det gikk på dem dersom de hadde oversett at legen hadde skrevet at jeg var student. Og det skrev han på den første sykemedingen min. Jeg jublet nesten da jeg fant den.

Men de har uansett sagt, at dersom jeg må betale tilbake, så vil det bli betalt inn over flere år. Jeg skal nemlig ha fødselspermisjon på slutten av året, og hvis jeg måtte betale tilbake, ble det f.eks. trukket 500 kr pr måned. Og det ville uansett bli satt ned noe, fordi jeg hadde jobbet i flere år samtidig som jeg gikk på skole, og fordi jeg hadde reagert da jeg mente at jeg fikk for mye utbetalt når jeg ble sykemeldt (noe arbeidsgiver mente at jeg ikke hadde), og fordi de hadde oversett at jeg var student. Det er ikke lett å bli klok på systemet...

Gjest det lurer jeg på!
Skrevet

Hvis du ikke har hørt noe fra dem på flere måneder (og fortsatt får pengene), tror jeg ikke de kan komme nå og kreve at du allikevel skal tilbakebetale pengene. Men jeg vet ikke..

Foreldelsesfristen er 3 år, så det kan de nok, men det jeg lurte på var, når de har sagt at dersom legen har skrevet på sykemeldingen min at jeg er student, og de har oversett det, så vil det gå på dem, og må jeg da betale tilbake noen ting som helst???

Logitechmusa
Skrevet

Det er jeg klar over at jeg ikke har. Men de sier at jeg ikke har krav på sykepenger for jobben min heller, pga at jeg er student. Man får ikke omgjort lån til stipend ved sykemelding hvis man har en jobb som gir sykepenger i tillegg mener jeg. Jeg har vært sykemeldt lenge, men har fortsatt studiene mine, da legen mente at dette ikke var noe problem, fordi det er stor forskjell på å sitte et par timer pr dag på skolen, og å sitte i kassen på en butikk med masse stress mange timer...

Og trygdekontoret sa at jeg risikerte å måtte betale tilbake alt jeg har fått mens jeg har vært sykemeldt. Og jeg måtte ikke regne med å få flere utbetalinger fra dem. Etter at de sa det, har jeg fått 2 utbetalinger, og ikke hørt en lyd fra dem. De sa også at dersom det sto på noen av sykemeldingene at jeg var student, så ville det gå på dem, fordi de da hadde oversett at jeg var student.

Men det som er det rare, er at det er kun dette aktuelle trygdekontoret som mener at en student ikke har krav på sykepenger. Alle de andre jeg har spurt (sikkert 30 stk), sier at en student har krav på sykepenger dersom han taper inntekt.....Forstå det den som kan. Trygde-Norge er merkelig....

Hvis studiene tilsvarer et fulltidsstudie har du i alle fall ikke krav på sykepenger selv om du jobber 40%. Samme gjelder f.eks ved fødselspermisjon, studerer du under permisjonen mister du retten til fødselspenger.

Gjest det lurer jeg på!!
Skrevet

Hvis studiene tilsvarer et fulltidsstudie har du i alle fall ikke krav på sykepenger selv om du jobber 40%. Samme gjelder f.eks ved fødselspermisjon, studerer du under permisjonen mister du retten til fødselspenger.

Man har det hvis jobben utgjør mer enn 20% av det totale, og det gjør det i mitt tilfelle. Man har tydeligvis rett til det, når de fleste trygdekontorene sier det. Det er kun mitt trygdekontor som er uenig, alle de andre jeg har spurt (sikkert 30 stk) sier at jeg har krav på sykepenger selv om jeg er student. Så lenge jeg taper penger på å være syk...Fødselspenger har jeg også krav på. For det har trygdekontoret sagt. De har sagt at dersom jeg må betale noe tilbake, så vil det bli trukket et månedlig beløp av mine fødselspenger for å betale det tilbake.

Logitechmusa
Skrevet

Man har det hvis jobben utgjør mer enn 20% av det totale, og det gjør det i mitt tilfelle. Man har tydeligvis rett til det, når de fleste trygdekontorene sier det. Det er kun mitt trygdekontor som er uenig, alle de andre jeg har spurt (sikkert 30 stk) sier at jeg har krav på sykepenger selv om jeg er student. Så lenge jeg taper penger på å være syk...Fødselspenger har jeg også krav på. For det har trygdekontoret sagt. De har sagt at dersom jeg må betale noe tilbake, så vil det bli trukket et månedlig beløp av mine fødselspenger for å betale det tilbake.

Et fulltidsstudie er et fulltidsstudie uavhengig av om du jobber ved siden av eller ikke. I min tid som student var fulltidsstudie 20 vekttall, nå er det regnet på en annen måte.

Det er ikke mer enn noen få uker siden jeg spurte trygdekontoret om dette med svangerskapspermisjon og studier, og som fulltidsstudent mister du retten til lønn under svangerskapspermisjon. Studerer du halv tid får du 50% av permisjonspengene osv.

Gjest Det lurer jeg på!!!
Skrevet

Et fulltidsstudie er et fulltidsstudie uavhengig av om du jobber ved siden av eller ikke. I min tid som student var fulltidsstudie 20 vekttall, nå er det regnet på en annen måte.

Det er ikke mer enn noen få uker siden jeg spurte trygdekontoret om dette med svangerskapspermisjon og studier, og som fulltidsstudent mister du retten til lønn under svangerskapspermisjon. Studerer du halv tid får du 50% av permisjonspengene osv.

Det har de ikke sagt til meg. De har sagt det at dersom jeg må betale tilbake noen av sykepengene jeg har fått, vil de bli trukket fra fødselspengene mine.

Og jeg kan jo velge å ta permisjon fra skolen også, og fremdeles få fødselsstipend derfra. Forutsetningen for å få fødselspenger er at man ikke arbeider under permisjonen, og at man har ansvaret for barnet.

Men så er ikke trygdekontorene enige heller. Det er forskjellig praksis på forskjellige steder.

Det står heller ikke noe i loven om at studenter som jobber i tillegg ikke har krav på fødselspenger. Tror du skal spørre flere trygdekontor, for jeg har erfart at det er mange saksbehandlere som ikke vet hva de snakker om...

Skrevet

Det stemmer ikke.

Rikstrygdeverket har i sine rundskriv sagt at man godt kan gå skole.

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r14/r14-01/r14-d01/r14-p14-04?fn=document-frame.htm&f=templates

"§ 14-4 Sjuende ledd - Omsorg for barnet

[Endret 8/99, 9/00, 6/02.]

Kravet til omsorg bør ikke fortolkes slik at stønadsmottaker er helt avskåret fra andre aktiviteter. Vedkommende kan f.eks. gå på skole, eventuelt heldagsskole, eller kurs. Avgjørende er at mor eller far har det daglige ansvar for barnet og ikke har gjenopptatt sin yrkesaktivitet .."

Skrevet

jeg ville ringt direkte til fylkestrygdekontoret i det fylket du bor og spør der om hva som er riktig..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...