Gå til innhold

Skatt

Gjest Menst jeg venter på sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke jeg noe økonomitroll... og lurer derfor på åssen dette er mulig;

Har en venninne som ikke har hatt inntekt annet enn sosialstønad, og det betaler man ikke skatt av etter som hva jeg har skjønnt!

Hele 2003 har hun levd på sosialen og også hele 2002, halve 2003 var jeg med på å forsørge henne, da jeg syntes veldig synd i henne og delte de pittelille jeg hadde med henne (levde halve 03 på attføring og andre halve på studielån), hun har også et barn som ikke bor hos seg og som hun ikke betaler barnebidrag for, og nå har hun plutselig fått tilbake over 10.000 i skatt (har ikke betalt en krone til staten) dette skjønner jeg ikke og har prøvd og advare henne mot at kansje sosialen eller trygdekontoret kommer til å ta det i pant for det hun har mottatt fra sosialen... er det sånn lenger eller har det gått bort fra dette, hvorfor får hun penger tilbake når hun ikke har skattet en krone?

Hjelp meg og forstå kloke hoder:)

Fortsetter under...

Skrevet

Er skattepengene for 1903 kommet noen steder da? I så fall ligger det med en forklaring på hvordan skatten er regnet ut. Det gikk vel også fram av den utfylte selvangivelsen hun fikk tidligere i vår.

Dessuten kan jo ligningskontoret ha gjort feil.

Skrevet

Er skattepengene for 1903 kommet noen steder da? I så fall ligger det med en forklaring på hvordan skatten er regnet ut. Det gikk vel også fram av den utfylte selvangivelsen hun fikk tidligere i vår.

Hun har ikke fått dem ennå, og går å gler seg til å få de pengene...(skjønner jeg godt) Ligningen så hun ikke så mye på, da hun bare skrev SMS samme dag som hun fikk den!

Men hun har ikke hatt inntekt. for 2003

orginal svane
Skrevet

Hun har ikke fått dem ennå, og går å gler seg til å få de pengene...(skjønner jeg godt) Ligningen så hun ikke så mye på, da hun bare skrev SMS samme dag som hun fikk den!

Men hun har ikke hatt inntekt. for 2003

Hei. jeg kan ikke svare på hvorfor hun får penger igjen men sosialen kommer til å ta en god del tilbake, kanskje alt. Slik er det her ihvertfall. Fikk se et brev om akkurat det en dag.

Skrevet

Hei. jeg kan ikke svare på hvorfor hun får penger igjen men sosialen kommer til å ta en god del tilbake, kanskje alt. Slik er det her ihvertfall. Fikk se et brev om akkurat det en dag.

Jeg prøver å si det til henne, at hun kansje ikke får de, men hun er overbevist om at hun kommer til å få alt, fordi de kan tross alt ikke ta fra henne når de har sagt (på ligningen) at hun får de!

Samme hva jeg prøver å forberede henne på, så skjønner hun det ikke!

Jeg får vel bare gi opp, også får hun oppdage den harde virkelighet selv!

Skrevet

Det har kjente jeg har også opplevd, ikke betalt en krone i skatt og allikevel fått igjen penger. Kanskje det har noe med fradrag å gjøre? At selv om man ikke betaler skatt, så har man fradragene? (eks lånerenter som er betalt er det jo skattefradrag på o.l)

Annonse

Skrevet

Jeg prøver å si det til henne, at hun kansje ikke får de, men hun er overbevist om at hun kommer til å få alt, fordi de kan tross alt ikke ta fra henne når de har sagt (på ligningen) at hun får de!

Samme hva jeg prøver å forberede henne på, så skjønner hun det ikke!

Jeg får vel bare gi opp, også får hun oppdage den harde virkelighet selv!

For noen år siden hadde jeg også fått penger fra sosialen et år - husker ikke hvor mange mnd det året jeg fikk penger derifra...

Men da jeg fikk skattepenger ble jeg hoppende glad, for jeg skulle få igjen 9000 eller noe sånt.

Det slapp jeg - for de tok sosialen.

Men, det året var det mange andre det skjedde med også, og det ble ramaskrik uten like. Og etter det ble det slutt på den praksisen. Etter den tid har ikke sosialen tatt pengene, men de regner ut hvor lenge du skal klare deg med de pengene, så du får ikke penger fra sosialen X antall mnd etterpå...

Så hun får muligens disse pengene, men da vil hun ikke få penger de nærmeste mnd...

Slik er det her - eller var her ihvertfall...kan kanskje være forskjell fra kommune til kommune.

Skrevet

For noen år siden hadde jeg også fått penger fra sosialen et år - husker ikke hvor mange mnd det året jeg fikk penger derifra...

Men da jeg fikk skattepenger ble jeg hoppende glad, for jeg skulle få igjen 9000 eller noe sånt.

Det slapp jeg - for de tok sosialen.

Men, det året var det mange andre det skjedde med også, og det ble ramaskrik uten like. Og etter det ble det slutt på den praksisen. Etter den tid har ikke sosialen tatt pengene, men de regner ut hvor lenge du skal klare deg med de pengene, så du får ikke penger fra sosialen X antall mnd etterpå...

Så hun får muligens disse pengene, men da vil hun ikke få penger de nærmeste mnd...

Slik er det her - eller var her ihvertfall...kan kanskje være forskjell fra kommune til kommune.

Hva med bidrag da, som hun ikke har betalt fordi hun KUN lever på stønad fra sosialkontoret?

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Hva med bidrag da, som hun ikke har betalt fordi hun KUN lever på stønad fra sosialkontoret?

Høres ut for meg som om "staten" allerede har sikret seg de pengene..

Skrevet

Skatten for 1903 har nok kommet for lenge siden:-)

Skrevet

Hm.. for noen år siden hadde vi noe som het "forsørgerfradrag" Det var kr 1820 for barn 0-16 år og 2540 for barn 17-18 år.. de pengene fikk man rett og slett utbetalt uten å ha trukket en krone i skatt. Dvs. også for folk som levde på sosialhjelp. Jeg jobber med slike ting og kjenner ikke til at det er mulig å få utbetalt skattepenger nå for tiden, hvis man ikke har betalt inn noen..? sikker på at hun prater sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...