Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett at en person satt med viktige og avgjørende opplysninger om en kommende terrorhandling, men nekta å si noe, synes du det ville være riktig å bruke grov tortur som et middel for å få han til å si det? Disse opplysningene ville reddet livet til tusenvis av mennesker, deriblant små barn.

Skrevet

Du skriver: "Sett at en person satt med viktige og avgjørende opplysninger om en kommende terrorhandling"

Hvordan VET du at han gjør det?

Er du bedre enn han når du bruker "hans metoder" (tortur).

Gjest papirtiger
Skrevet

Når det gjelder etikk synes jeg ikke utilitaristene helt har skjønt det...

Så nei, det ville ikke vært akseptabelt. Det er umulig å vite om fremtidige konsekvenser, og rettsikkerhet er helt nødvendig i et demokrati.

Gjest Big Mac
Skrevet

Ja, selvsagt!

Men hvordan kan man vite noe slikt med sikkerhet?

Skrevet

Ja, selvsagt!

Men hvordan kan man vite noe slikt med sikkerhet?

Hvis man rett og slett aldri kan vite noe slikt med sikkerhet, er det jo ikke greit? Hele problemstillingen blir et paradoks.

"............................"

Gjest Big Mac
Skrevet

Hvis man rett og slett aldri kan vite noe slikt med sikkerhet, er det jo ikke greit? Hele problemstillingen blir et paradoks.

"............................"

Men forutsatt at man vet med sikkerhet, så støtter jeg den grusomste tortur dersom det er nødvendig, inkludert å nappe ut kjønnshårene 1 for 1 med pinsett, tvunget til å høre bondeviks nyttårstale på endless-repeat, akkompaniert av et kor bestående av utslåtte idol-deltagere som synger sanger fra abba-musicalen...

Skrevet

Du skriver: "Sett at en person satt med viktige og avgjørende opplysninger om en kommende terrorhandling"

Hvordan VET du at han gjør det?

Er du bedre enn han når du bruker "hans metoder" (tortur).

Poenget er ikke åssen jeg veit, men at jeg veit. Det er derfor jeg skriver "sett at". Med andre ord, det er en tenkt situasjon, og i dette tilfellet også en prinsippdiskusjon. Men det er vel heller ikke utenkelig at noe sånt kunne skjedd i virkeligheten? I forbindelse med Twin-towers for eksempel. Sett at(der har du det igjen) etterretningsvirksomheten avslørte noen dager i forveien hva som ville skje, og at de fikk tak i en av de som visste når og hvor ting ville skje. Ikke usannsynlig det?

Uansett, i et tenkt tilfelle, der tusenvis av liv kunne spares, deriblant små barn, så ville jeg uten tvil godkjent tortur uten begrensninger som et middel. Selvfølgelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...