muriel Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 De av dere som er vant til å bruke benevnelsen "neger", og synes det er vanskelig å finne alternativer - ta en titt her: http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-42.html http://www.afrikanyouth.org/ayin/4html/3-46.html 0 Siter
citoyen Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 At "jungel" er et nedsettende uttrykk var nytt for meg... synes det blir litt vel hysterisk, jeg. Jeg kjenner også mange svarte mennesker som vil si seg sterkt uenige i sitatet fra den siden om at alle svarte mennesker er afrikanere uansett hvor de er vokst opp. African Youth står sikkert for mye bra, men de har ikke monopol på å snakke for alle mennesker som har forfedre som på ett eller annet tidspunkt i historien havnet et annet sted i verden. 0 Siter
Gjest hvordan det er Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 "Høvding = Leder Jordhytte = Bolig" Dette er et eksempel på at politisk korrekthet forringer språket. Disse ordene er ikke likeverdige. Det er selvsagt mulig å si bolig i stedet for jordhytte, på samme måte som man kan si bolig i stedet for trehus - men det er langt mindre presist. I mine øyne tyder disse omskrivingsforslagene på at African Youth så å si har integrert det imperialistiske blikket og at de skjemmes over f.eks. jordhyttene. Det er synd. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 *Heksedoktor = Lege* Og slik tullpreik mener de at vi skal ta på alvor? 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 *Heksedoktor = Lege* Og slik tullpreik mener de at vi skal ta på alvor? De minner faktisk litt om deg, på det punktet der... 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jeg har ei venninne som pleier å si at alle nordmenn er nisser og at vi har trukket nisselua godt nedover hodet. Jeg har alltid ledd og har ikke tenkt på at det er diskriminerende. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 De minner faktisk litt om deg, på det punktet der... Det er fint at kilden til den ordforkludringen du er talsmann for er funnet, nemlig blandt ekstremistiske svarte grupperinger med svært lav selvtilitt og selvbilde. Hva skal bli ditt neste krav? At vi slutter kalle en spade for en spade i tilfelle det finnes enkelte spader som blir støtt av det? 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jeg har ei venninne som pleier å si at alle nordmenn er nisser og at vi har trukket nisselua godt nedover hodet. Jeg har alltid ledd og har ikke tenkt på at det er diskriminerende. Dorthe, Det finnes ikke noen "Svart Valgallianse" i Norge. Det finnes ikke noen "Black BootBoyz" som angriper folk FORDI de er hvite. Arbeidsledigheten blant hvite er ikke høyere enn blant svarte. Politiet stopper ikke hvite personer på sykkel 17 ganger. Benjamin Hermansen var ikke hvit. Ja, selvsagt finner du eksempler på "motsatt diskriminering", men den rammer neppe noen av "oss" seriøst, og den berettiger ikke noe som helst. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Det er fint at kilden til den ordforkludringen du er talsmann for er funnet, nemlig blandt ekstremistiske svarte grupperinger med svært lav selvtilitt og selvbilde. Hva skal bli ditt neste krav? At vi slutter kalle en spade for en spade i tilfelle det finnes enkelte spader som blir støtt av det? Jeg trodde at han var helten din? Dere har visst mye felles... 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Dorthe, Det finnes ikke noen "Svart Valgallianse" i Norge. Det finnes ikke noen "Black BootBoyz" som angriper folk FORDI de er hvite. Arbeidsledigheten blant hvite er ikke høyere enn blant svarte. Politiet stopper ikke hvite personer på sykkel 17 ganger. Benjamin Hermansen var ikke hvit. Ja, selvsagt finner du eksempler på "motsatt diskriminering", men den rammer neppe noen av "oss" seriøst, og den berettiger ikke noe som helst. Med vennlig hilsen Sør. Det er helt tydelig at du ikke bor på Grünerløkka. Jeg bor her og må dermed ta med den diskrimeringen som finnes her. Hvis jeg ikke fant meg i at noen diskriminerer meg her, ville jeg flyttet til et annet sted. 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Sør. Det er helt tydelig at du ikke bor på Grünerløkka. Jeg bor her og må dermed ta med den diskrimeringen som finnes her. Hvis jeg ikke fant meg i at noen diskriminerer meg her, ville jeg flyttet til et annet sted. Men jeg kan ikke se relevansen av det du skriver??? Det er som å si at "det er mye kriminalitet her, derfor berettiger det at jeg også er kriminell". Det ene rettferdiggjør åpenbart ikke det andre. Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Men jeg kan ikke se relevansen av det du skriver??? Det er som å si at "det er mye kriminalitet her, derfor berettiger det at jeg også er kriminell". Det ene rettferdiggjør åpenbart ikke det andre. Med vennlig hilsen Men jeg har ikke diskriminert en kjeft jeg. Ser ikke lenger hvilken farge folk har, kun om de er hyggelige eller ikke ) Man jeg sier neger da og til og med chipcho til venninna til dattera mi. 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Men jeg har ikke diskriminert en kjeft jeg. Ser ikke lenger hvilken farge folk har, kun om de er hyggelige eller ikke ) Man jeg sier neger da og til og med chipcho til venninna til dattera mi. Hvorfor? Når du vet at mange bruker slike ord for å trakassere, nettopp fordi ordet ofte brukes negativt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Hvorfor? Når du vet at mange bruker slike ord for å trakassere, nettopp fordi ordet ofte brukes negativt. Med vennlig hilsen Fordi verken de eller jeg tenker på det. Og fordi alle her er fra forskjellige steder og har forskjellig utseende og forskjellig kultur. Og alle har sine kallenavn. 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Fordi verken de eller jeg tenker på det. Og fordi alle her er fra forskjellige steder og har forskjellig utseende og forskjellig kultur. Og alle har sine kallenavn. Jo, i en ideell verden er det slik. I den virkelige verden så er det ikke hvite som ikke får jobb, osv. pga hudfargen. Med vennlig hilsen 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jungel er faktisk nedsettende! Mulatt også! Det lurer jeg på om mulattene selv er klar over... Høvding er også nedsettende. Hvorfor er ikke "svart" nedsettende? Det finnes da ikke svarte mennesker, for ikke å snakke om at ordet "svart" ofte assosieres med noe kjipt. F.eks. jeg har en helsvart dag. Kan noen forklare meg det? 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jo, i en ideell verden er det slik. I den virkelige verden så er det ikke hvite som ikke får jobb, osv. pga hudfargen. Med vennlig hilsen Men det er da den virkelige verden? Jeg kan ikke tro Grünerløkka er unik. 0 Siter
Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 "«Neger/negro» har også forbindelse til det latinske ordet necro (død)." Den setter jeg spørsmålstegn ved. Hvilke andre "forbindelser" er det mellom ordene "niger" og "necro" enn det at begge har bokstavene "n", "e" og "r" ? At noen setter ting i forbindelse med hverandre fordi de har visse likheter (om enn tilfeldige) er ikke det samme som at de to tingene faktisk har noen forbindelse. "........................." 0 Siter
Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Å starte en slik diskusjon her er jo ensbetydende med å invitere våre to meningsfascister til å ødelegge den og fjerne ethvert snev av produktivitet i diskusjonen. ".........................." 0 Siter
Sør Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Men det er da den virkelige verden? Jeg kan ikke tro Grünerløkka er unik. Unik på hvilken måte? Det er relativt få svarte mennesker i Norge. Å påstå at de har noen "makt" (slik at de kan utøve diskriminering) er temmelig søkt. Derimot kan det store (hvite) flertallet meget lett lage livet til et helvete for et lite mindretall. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.