Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Ingen av delene. Det er ren løgn. Arizona består nesten utelukkende av ørken. Du må bruke ord som er kraftige, ikke sant? "Løgn" er så unødvendig grandiost. Uansett så skrev jeg selfølgelig feil: jeg mente Amazonas. "........................" 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Du har vel forstått at jeg er islending, og mange av de ordene mitt morsmål har er opprinnelsen til norske ord. Språk er i stadig endring, og når det gjelder sårbare grupper må vi stadig finne nye ord. Hva står det f.eks. om ordet sinnsyk i en ordbok. Hva tror du islandske politikeren mente som sto opp i et norsk selskap og takket for seg med ordene 'nå er jeg mett, nå er jeg kåt og glad'. Jeg tror du kan finne hans oppfattelse av ordet kåt i norsk ordbok. Og hva betyr ordet kåt på islandsk *LOL* 0 Siter
Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jeg har faktisk bedre kunnskap enn de fleste om norske ord, og forstår ikke hvorfor jeg ikke skal delta i diskusjoner. Du svarte ikke på det egentlige innlegget om 'negeren som kom ut av jungelen......... For øvrig har jeg ikke stor respekt for dine diskusjonsevner etter å ha fulgt med deg og Sør herinne. Jeg håper også at du er klar over at jeg har en høyere universitetsgrad i minoritetskulturer, og det at jeg ikke er norsk selv betyr at jeg har et annet syn enn det norske. Noe som jeg ser på som en fordel. Min venn som har bodd her i tyve år, dvs. hele sitt voksenliv for ofte høre hvis han diskuterer politikk med noen som er uenig, at han kan pelle seg dit han kommer ifra osv. Ikke akkurat uttrykk som det oser respekt av, spesielt når det følger at han skal komme seg inn i jungelen og henge i trærne. Dette brukes også ofte i diverse skolegårder her i landet, som jeg har tydeligvis mye mer kunnskap om enn du. Det at ord betyr noe opprinnelig betyr ikke at merkningen ikke kan bli negativ ladet senere. Også kan det være at noen overproduktive akademikere lager så mye oppstyr rundt små, nærmest ukjente fenomener at det av den grunn blir mer kjent og mer vanlig :-) ".........................." 0 Siter
siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Her er ordbokas definisjon av en mulatt: "mulatt (mulat´t) m1 (sp og port. mulato, eg 'lite mulesel') avkom av neger og hvit" www.ordnett.no Jeg har aldri tenkt på mulatt som noe negativt. Har en veninne som er svart, hun har barn med en hvit og kaller barnet mulatt.. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jada, hvis slikt kan kalles lesestoff. do { "Du er rassist" "Du er nazist" "Nei du er jødehater" "Nei DU er jødehater" "Du har avslørt deg selv" "Nei DU har avslørt deg selv" } while (NOT(completely.fedUP())) "......................" Hvorfor tar du dette opp her?? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Og hva betyr ordet kåt på islandsk *LOL* Det som det opprinnelig betyr på norsk, glad eller mere sprudlende glad. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jeg har aldri tenkt på mulatt som noe negativt. Har en veninne som er svart, hun har barn med en hvit og kaller barnet mulatt.. Det er også over min fatteevne at regnskogen kan bli såret neste gang jeg vandrer i den, en kompis ringer på telefonen, og jeg sier høyt og tydelig at jeg er i en "jungel". Det er absurd. Samme med høvding. Når jeg var liten lekte vi cowboy og indianer, og en var ofte høvdingen. Blir ungene nå nødt til å kalle denne figuren for "lederen" i stedet for "høvdingen"? "Indianerlederen"? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Også kan det være at noen overproduktive akademikere lager så mye oppstyr rundt små, nærmest ukjente fenomener at det av den grunn blir mer kjent og mer vanlig :-) ".........................." Jeg tror ikke at akademikere har skylden for at barn i Osloskolen slenger til hverandre 'kom deg tilbake til jungelen din jævla neger'. Hadde en slik episode for noen år tilbake hvor faren til den 'norske' gutten ble rasende på meg for han mente at 'negeren' fortjente dette, og sønnen hans ikke fortjente å få skjenn av frøken. Han var likevel enig i at dette ikke var bra nok, men unnskyldte seg med å bo rundt så mange som stemte på Fremskrittspartiet. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Og jeg som er så stolt av at jeg er innfødt på Grünerløkka ) Ja, ikke sant? Og jeg har vært hjemme i helgen og vært sammen med de infødte! 0 Siter
Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Hvorfor tar du dette opp her?? Fordi enkelte ting er nesten umulig å la være å kommentere til det kjedsommelige. "........................" 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Nei, det er ikke greit å være et offer for kapitalismen og stormaktenes systematiske undertrykkelse av minoritetene :-) "........................" Jepp. Mooning bør legaliseres og opphøyes til høykultur... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Det er også over min fatteevne at regnskogen kan bli såret neste gang jeg vandrer i den, en kompis ringer på telefonen, og jeg sier høyt og tydelig at jeg er i en "jungel". Det er absurd. Samme med høvding. Når jeg var liten lekte vi cowboy og indianer, og en var ofte høvdingen. Blir ungene nå nødt til å kalle denne figuren for "lederen" i stedet for "høvdingen"? "Indianerlederen"? Vikingene hadde høvdinger, og det het det før i tiden. Indianere og cowboyer hører til fortiden, det gjør ikke afrikanere som vil at det blir brukt moderne uttrykk om dem på linje med det som gjøres her. Det er ikke naturlig å snakke om Bondevik som høvdingen av regjeringen, og rektor på skolen er leder, men ikke høvding. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Vikingene hadde høvdinger, og det het det før i tiden. Indianere og cowboyer hører til fortiden, det gjør ikke afrikanere som vil at det blir brukt moderne uttrykk om dem på linje med det som gjøres her. Det er ikke naturlig å snakke om Bondevik som høvdingen av regjeringen, og rektor på skolen er leder, men ikke høvding. Men at det ikke er naturlig gjør ikke automatisk ordet negativt. 0 Siter
Prozak Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Jepp. Mooning bør legaliseres og opphøyes til høykultur... Javisst. Det hadde ikke plaget meg :-) "............................" 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Vikingene hadde høvdinger, og det het det før i tiden. Indianere og cowboyer hører til fortiden, det gjør ikke afrikanere som vil at det blir brukt moderne uttrykk om dem på linje med det som gjøres her. Det er ikke naturlig å snakke om Bondevik som høvdingen av regjeringen, og rektor på skolen er leder, men ikke høvding. Poenget er at strukturene og måten lederne utvelges på i mange afrikanske stammekulturer er identisk med måten det ble gjort på i gamle dager her. Høvding er derfor en helt korrekt betegnelse på disse. Også du vet at valgte ledere i afrikanske land kalles presidenter. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Men at det ikke er naturlig gjør ikke automatisk ordet negativt. Ordet indianerhøvding eller vikinghøvding er overhodet ikke negativt. Det som blir negativt er å bruke de ordene som vi ikke bruker her lenger i vårt eget samfunn om noen i andre samfunn, fordi vi synes at de er så umoderne og gammeldags. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Poenget er at strukturene og måten lederne utvelges på i mange afrikanske stammekulturer er identisk med måten det ble gjort på i gamle dager her. Høvding er derfor en helt korrekt betegnelse på disse. Også du vet at valgte ledere i afrikanske land kalles presidenter. Ja det er vår oppfatning at dette er gammeldags, og det opplever de som negativt. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Ja det er vår oppfatning at dette er gammeldags, og det opplever de som negativt. Det tror jeg ikke de gjør mer enn indianerne som fortsatt kaller sine ledere med gamle betegnelser. I Sverige brukes høvding fortsatt om det vi kaller fylkesmann her. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2004 Skrevet 13. juni 2004 Ordet indianerhøvding eller vikinghøvding er overhodet ikke negativt. Det som blir negativt er å bruke de ordene som vi ikke bruker her lenger i vårt eget samfunn om noen i andre samfunn, fordi vi synes at de er så umoderne og gammeldags. Men linken over angriper ordet og sier at ORDET er diskriminerende. Den tar ikke forbehold om i hvilken setting ordet blir brukt. Det er rimelig mange ord som kan brukes negativt uten at ordet i seg selv er diskrimerende av den grunn. 0 Siter
petter smart Skrevet 14. juni 2004 Skrevet 14. juni 2004 Jeg bruker ikke ordet neger, men jeg kjenner afrikanere som foretrekker å bli kallt neger. Neger for meg blir som å kalle vedkommende svart. Siden jeg som regel ikke har noen forutsetning for å vite hvilket afrikansk land vedkommende kommer fra, evt ikke fra Afrika, så bruker en det en ser, fargen på huden. Selv blir vi jo kallt hvite. Spesielt dersom vi er i andre land der folk ikke har forutsetning for å vite hvor vi kommer fra. Jeg blir ikke fornærmet om noen kaller meg hvit og ikke nordmann. Neger er et negativt ladet ord, men å kalle det rasistisk er å gå for langt. Det ligger mye mer bak rasisme. Videre så ønsker jo ikke nord-afrikanere å bli kallt afrikanere. De er arabere og ser ned på mørkhudete afrikanere. Det er også rimelig drøyt å anse ord som bl.a. høvding som nedsettende. En kan bli oversensitiv og miste litt fokus i slike saker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.