Gå til innhold

Sex med beruset kvinne = voldtekt?

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

Så lenge det ikke kan bevises at anklagen er falsk så kommer han ingen vei med en anmeldelse. Dersom han kan bevise at den er falsk har hun ikke anmeldt ham i god tro.

Det er og har aldri vært snakk om erstatninger dersom saken blir henlagt. Men som i alle andre saker kan den som går til anmeldse selv bli anmeldt og dømt dersom det kan bevises at anmeldelsen var falsk. Og slik bør det være. Ellers kan jo alle kvinner slenge ut anmeldelser i øst og vest, uten å frykte noe.

Det jeg snakker om er kvinner etter en henleggelse eller frifinnelse aktivt går ut for å sverte mannen. Det kan f.eks. være å henge opp plakater med bilde og navn, med teksten voldtektsforbryter på.

Hadde du likt det om noen anmeldte deg for incest, saken ble henlagt og vedkommende som anmeldte deg gikk ut i media med anklagen mot deg? Skulle vedkommende kunne gjøre dette uten at det fikk konsekvenser?

"Det er og har aldri vært snakk om erstatninger dersom saken blir henlagt. Men som i alle andre saker kan den som går til anmeldse selv bli anmeldt og dømt dersom det kan bevises at anmeldelsen var falsk. Og slik bør det være. Ellers kan jo alle kvinner slenge ut anmeldelser i øst og vest, uten å frykte noe."

Trenger ikke å bevise at anklagen var falsk. Blir den bevist falsk, vil anmelderen bli straffeforfulgt.

Vi snakker om at han kan gå til sivilt søksmål og påberope seg æreskrenkelse p.g.a. anmeldelsen, dersom han ikke blir dømt.

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

14

• petter smart

12

• mil1365380270

9

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man blir så full at man har problemer med å bli forstått når man protesterer, da har man et problem totalt sett.

Hva med mannen,- hvis han er så full at han ikke forstår hva hun sier..? Da er det jo ikke hans skyld heller, da?

Hvilke problemer fulle folk har, spiller selvsagt ingen rolle for det å prøve å legitimere seksuelle overgrep. Det får være grenser for idioti.

Skrevet

Jeg legger da ingen skyld på jenter for at menn forgriper seg.

Men det blir jo ikke riktig at kvinner kan anmelde en mann for voldtekt dersom de var beruset og angrer seg dagen derpå. Da bør de heller slutte å drikke slik at de vet hva de gjør.

Som regel er jo også mannen beruset. Hva da?

Jeg har ikke lest artikkelen.

Men det _jeg_ snakker om, var ikke 'jenter som angrer dagen etterpå' (hvem har ikke gjort det gjennom et liv...), men at de ikke gir sitt samtykke til sex, nettopp fordi de er fulle / sover. Jeg har selv opplevd å våkne i min egen seng av en fyr fra et ganske beskjedent nachspil som hadde tatt seg inn på mitt soverom og tafset. Heldigvis var jeg ikke spesielt beruset, og fikk ropt opp, føyset ham vekk og ut av huset. Spørs hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde våknet? Men det er kanskje bare sånt man må regne med som jente?

'Da bør de heller slutte å drikke slik at de vet hva de gjør.'

Hva mener du her? Mener du at jenter som ruser seg må regne med at de blir voldtatt en gang iblant?

'Som regel er jo også mannen beruset. Hva da?'

Ja, hva da? Skal han fritas for ansvar for seksuelle overgrep? Mener du at menn kan legitimere seksuelle overgrep med at 'jeg var så full'? Da må jo vedkommende tvangsholdes vekk fra rusmidler samt sperres inne, spør du meg. Slike menn trenger jo overformynderi på kuken.

Gjest Daisy
Skrevet

:-)

Jeg har også sett meg nødt til å kraftig modifisere enkelte "ja-jippier" til mer ubegeistrede "neiogneiogneier" dagen derpå, men vet jo godt at den som har ansvaret for meg når jeg har vært full og lettlivet er meg.;)

Det kan sikkert være komfortabelt å skylde alt mulig på fyren, men fy faen så jævlig og dessuten så vannvittig undergravende og kjipt mot de som har vært utsatt for noe reellt. (og ikke for å snakke om den stakkars fyren..)

Nei, ikke snakk om å skylde på noen andre enn sin egen galskap for min del. Den kombinert med fylla. :o)

petter smart
Skrevet

"Det er og har aldri vært snakk om erstatninger dersom saken blir henlagt. Men som i alle andre saker kan den som går til anmeldse selv bli anmeldt og dømt dersom det kan bevises at anmeldelsen var falsk. Og slik bør det være. Ellers kan jo alle kvinner slenge ut anmeldelser i øst og vest, uten å frykte noe."

Trenger ikke å bevise at anklagen var falsk. Blir den bevist falsk, vil anmelderen bli straffeforfulgt.

Vi snakker om at han kan gå til sivilt søksmål og påberope seg æreskrenkelse p.g.a. anmeldelsen, dersom han ikke blir dømt.

Nå er ikke jeg jurist, men det høres tvilsomt ut at en mann kan anmelde en kvinne for ærekrenkelse og få henne dømt uten å kunne bevise at anmeldelsen hennes var falsk.

Unntaket er dersom saken mot han blir henlagt og hun går ut i media/nærmiljø med injurierende opplysninger. Men dette gjelder jo på alle områder.

petter smart
Skrevet

Jeg har ikke lest artikkelen.

Men det _jeg_ snakker om, var ikke 'jenter som angrer dagen etterpå' (hvem har ikke gjort det gjennom et liv...), men at de ikke gir sitt samtykke til sex, nettopp fordi de er fulle / sover. Jeg har selv opplevd å våkne i min egen seng av en fyr fra et ganske beskjedent nachspil som hadde tatt seg inn på mitt soverom og tafset. Heldigvis var jeg ikke spesielt beruset, og fikk ropt opp, føyset ham vekk og ut av huset. Spørs hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde våknet? Men det er kanskje bare sånt man må regne med som jente?

'Da bør de heller slutte å drikke slik at de vet hva de gjør.'

Hva mener du her? Mener du at jenter som ruser seg må regne med at de blir voldtatt en gang iblant?

'Som regel er jo også mannen beruset. Hva da?'

Ja, hva da? Skal han fritas for ansvar for seksuelle overgrep? Mener du at menn kan legitimere seksuelle overgrep med at 'jeg var så full'? Da må jo vedkommende tvangsholdes vekk fra rusmidler samt sperres inne, spør du meg. Slike menn trenger jo overformynderi på kuken.

Vi snakker om to ulike ting.

Å utnytte personer som er fulle og ute av stand til å si nei og/eller forsvare seg er og har alltid vært ulovlig.

Her snakkes det om at dersom hun var beruset så kan hun hevde at hun ikke var i stand til å vurdere situasjonen godt nok og at hun egentlig ikke ønsket sex, med den følge at han blir dømt for voldtekt.

Selvfølgelig skal man ikke regne med å bli utnyttet dersom man er full. Men en bør heller ikke drikke seg full i situasjoner der en bør skjønne at en utsetter seg selv for fare. Det er f.eks. ikke lurt å bli med 5 fremmede menn på nachspiel og drikke seg sanseløst full. Jeg sier ikke at det berettiger eller unnskylder dem på noen måte dersom de utnytter deg, men du burde visst bedre.

Jeg synes bare det virker rart om berusede kvinner skal kunne hevde at rusen gjorde at de ikke visste hva gjorde, mens en mann er ansvarlig for sine handlinger uansett.

Skrevet

Sex bør planlegges på forhånd. En går til et offentlig kontor hvor en undertegner en samtykkeerklæring gjeldende for 1-ett døgn.

En gruppe på tre offentlig ansatte utfører et intervju hvoretter de evt bekrefter at begge involverte har samtykkekompetanse.

En kan vurdere å utvide gyldighetstiden til 2-3 døgn, da dette vil gjøre det lettere å ha sex på lørdager og søndager. Denne ordningen bør kanskje bare gjelde for de som har legeattest på spesielt sterk kjønnsdrift. De fleste bør kunne være avholdende i helgene.

LOL

Gjør ikke alle det? :)

Skrevet

Det er noen mangler også her.

For det første eliminerer en da alle ONS og spontan sex.

For det andre kan alle ombestemme seg angående sex når de måtte ønske det, inkludert midt i samleie. Hvordan skulle det fanges opp her?

Spontan sex er kjedelig.

petter smart
Skrevet

Spontan sex er kjedelig.

Er det kjedelig å ombestemme seg også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...