Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk i vinter Nexium og til slutt antibiotika mot magesårbakterien. Jeg har siden da vært tørr i munn og på tungen. Dette har utviklet seg til å bli sårt på tungen, som svie. Er dette en allergi jeg har fått eller er det en bivirkning fra medisinene i vinter? Hva er dette? Går det vekk noensinne?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kan ikke tenke meg at Nexium er årsaken, men det er kjent at antibiotikakurer ( og trolig har du fått en kraftig type), kan gi sopp-infeksjoner i svelget. Du kan be legen din foreskrive soppdrepende munnskyllevæske. Om det ikke bedres bør du få tatt blodprøver for å utelukke vitamin-mangel, særlig B12a som kan være assosiert med dårlig oppsugingsevne fra tarmen. Du kan med fordel bruke mye C-vitamin 1-2 mnd; gjerne opptil 1g/dag - det styrker slimhinnene.

• 3 uker senere...

Hei! Jeg har opplevd akkurat det samme som du. Etter å ha brukt Nexium i en periode på 6 mnd. fikk jeg svært sår og tørr tunge. Jeg har blitt undersøkt og fått bekreftet at jeg hverken har soppinfeksjon i munnen eller vitaminmangel av noe slag. Til tross for at jeg har trappet ned bruken av Nexium (tok det ikke i det hele tatt i 5 mnd.), er tunga mi fortsatt tørr og sår innimellom. Jeg spiser vitamintilskuddet Longovital (kjøpes på helsekost), men dette har heller ikke fått problemet til å forsvinne. Det virker som om Nexiumen satte igang en prosess i tunga mi som jeg ikke blir kvitt. Frustrerende greier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...