Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blir det noe annet kanskje??
Skrevet

Hei,

Dette må man være VIRKELIG forsiktig med, fordi (etter det jeg husker) kan man bli tvunget til å betale importavgift på bilen (samt straffe-avgift). Det er snakk om MANGE penger, og det er mange som har brent seg på det.

For å holde seg på den sikre siden: aldri kjør en utenlandsk registrert bil i Norge.

Reglene er kanskje idiotiske, men alle land har sine idiot-regler.

Med vennlig hilsen

Vi kjørte i flere uker på tyske prøveskilter da vi importerte bilen vår. Var ingen som sa noe da. Ikke engang på biltilsynet. Fkk beskjed hos selger om å be dem kontakte han hvis det var noe problem...

Bente831365380491
Skrevet

Du skrev "andre i Norge" og ikke henne.

Hvis hun har meldt flytting til Sverige så er det intet problem for henne.

Men ingen av hennes norske venner kan kjøre bilen i Norge uten å risikere å måtte betale hele avgiftssummen for import av denne bilen til Norge.....

Reglene i Norge er så firkanta at det er til å bli sprø av!!

Skrevet

Vi kjørte i flere uker på tyske prøveskilter da vi importerte bilen vår. Var ingen som sa noe da. Ikke engang på biltilsynet. Fkk beskjed hos selger om å be dem kontakte han hvis det var noe problem...

Joda - det har jeg også gjort, men det er noe helt annet, fordi da er bilen allerede registrert som "skal innfortolles".

Med vennlig hilsen

Gjest Blir det noe annet kanskje??
Skrevet

Joda - det har jeg også gjort, men det er noe helt annet, fordi da er bilen allerede registrert som "skal innfortolles".

Med vennlig hilsen

Ok da. Men selger sa at det egentlig ikke var lov. Sto dato på skiltene også, og vi kjørte lenge over den datoen. Men det var ikke plast-skilt som vi har i Norge, men så ut som et vanlig skilt....Kanskje derfor at ingen sa noe...

Pappa Bjørn
Skrevet

Du skrev "andre i Norge" og ikke henne.

Hvis hun har meldt flytting til Sverige så er det intet problem for henne.

Men ingen av hennes norske venner kan kjøre bilen i Norge uten å risikere å måtte betale hele avgiftssummen for import av denne bilen til Norge.....

Det virker vil litt sprøtt å måtte betale avgift på en bil du ikke har eiendomsretten til?

Skrevet

Det virker vil litt sprøtt å måtte betale avgift på en bil du ikke har eiendomsretten til?

Enig - men tenkt på konsekvensene.

Et eksempel: Jeg har en bekjent i Sverige. Jeg kjøper en bil der for meg og mine penger men registrert i hans navn (eller et firma i Sverige opprettet nettopp for dette...).

Og så kjører jeg bilen på Svenske skilter i Norge til en langt lavere pris enn om jeg hadde kjøpt bilen i Norge.

Dette er grunnen til at disse reglene er nødvendige. Og grunnet hvor mye penger det faktisk er snakk om, så er de nødt til å håndheve dette strengt.

ps: min samboer er svensk og hadde svenskregistrert bil når jeg traff henne. Den bilen kunne jeg kun kjøre når hun var med i bilen. Vi sjekket opp alt rundt regelverket om dette den gang (av flere forskjellige årsaker). Og selv om jeg synes det var "dumt", så forstår jeg hvorfor det faktisk må være sånn - all den tid vi har så høye avgifter i Norge.

Det betyr IKKE at jeg synes det burde være sånn....:-)

Skrevet

Datteren hennes er også registrert i Sverige. Hun har ikke sertifikat men hvis hun er med, kan de fremdeles ikke kjøre?

Det er sansynligvis ikke nok. Det er eieren av bilen som må være med.

Pappa Bjørn
Skrevet

Enig - men tenkt på konsekvensene.

Et eksempel: Jeg har en bekjent i Sverige. Jeg kjøper en bil der for meg og mine penger men registrert i hans navn (eller et firma i Sverige opprettet nettopp for dette...).

Og så kjører jeg bilen på Svenske skilter i Norge til en langt lavere pris enn om jeg hadde kjøpt bilen i Norge.

Dette er grunnen til at disse reglene er nødvendige. Og grunnet hvor mye penger det faktisk er snakk om, så er de nødt til å håndheve dette strengt.

ps: min samboer er svensk og hadde svenskregistrert bil når jeg traff henne. Den bilen kunne jeg kun kjøre når hun var med i bilen. Vi sjekket opp alt rundt regelverket om dette den gang (av flere forskjellige årsaker). Og selv om jeg synes det var "dumt", så forstår jeg hvorfor det faktisk må være sånn - all den tid vi har så høye avgifter i Norge.

Det betyr IKKE at jeg synes det burde være sånn....:-)

Jeg har en slags onkel i sverige som vr på besøk her noen ganger. En gang like etter at jeg fyllte 18 ba han meg vaske bilen hans så skulle jeg få full tank på bilen min som belønning. Da kjørte jeg bilen hans til bensinstasjonen og vasket den der nede. Teoretisk sett kunne jeg altså fått en pervers regning om jeg hadde blitt stoppet i en 2 år gammel mercedes på svenske skilt selv om den sto i hans navn?

Skrevet

Jeg har en slags onkel i sverige som vr på besøk her noen ganger. En gang like etter at jeg fyllte 18 ba han meg vaske bilen hans så skulle jeg få full tank på bilen min som belønning. Da kjørte jeg bilen hans til bensinstasjonen og vasket den der nede. Teoretisk sett kunne jeg altså fått en pervers regning om jeg hadde blitt stoppet i en 2 år gammel mercedes på svenske skilt selv om den sto i hans navn?

Ja - du ville fått en regning på full fortolling, straffetoll samt moms på herligheten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er helt riktig - og myndighetene er kjent for å hådtere slike saker 100% etter regelverket, uten noen form for individuell vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...