Gå til innhold

For gammel i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer nå bare på det, jeg. Skal det være slik i dag at arbeiderne - de deltidsansatte som jobber 2-3 dager i uka - skal bestemme både arbeidstid og oppgaver? Er det tillatt på arbeidsplassene rundt omkring å gå med mobilen i lomma, sende og motta sms til stadighet, ringe el. motta private tlf. flere ganger pr. dag, ta seg en røykepause med kollegaer mens kundene venter på ekspedering og varer skal på plass? Det er klart at det skal være rom for prat og pause dersom det er tid og anledning til det, men er vi ikke på jobb for å jobbe? En halvtimes matpause pluss 2 pauser à 15. min. pr. dag - er det for lite? Skal man godta at arbeidstakeren kommer 5 - 10 min. for sent til stadighet - og det uten en unnskyldning! Ja, jeg bare spør! Og håper at noen har et flott svar!

Skrevet

Nei, slik skal det ikke være.

Jeg synes du skal ta opp dette med den tillitsvalgte på arbeidsplassen. Hvis det er vanskelig (f.eks fordi den tillitsvalgte sklir rett inn i den daffe-rollen du beskrev..), så ville jeg gått til sjefen/den nærmeste overordnede selv og tatt opp saken. Fortell rolig og greit hva som frustrerer deg. Det er overhodet ikke bra for arbeidsmiljøet at det er en slik never-mind-holdning som du beskriver..

petter smart
Skrevet

Det skal jo ikke være slik, men det er blitt ganske vanlig etterhvert.

Deltidsansatte skal jobbe når og med hva ledelsen sier. Men dette bør avtales i god tid på forhånd slik at de ansatte kan planlegge ut fra det.

Hva slags jobb er det vi snakker om her? Er det viktig at folk kommer tidsnok, eller er det antall jobbede timer som er viktig?

Det er viktig å ha fornøyde ansatte. Slik at en tillater dem å gjøre en del private ting i arbeidstiden så lenge de gjør den jobben de skal.

Skrevet

Nei, dette er ikke riktig. Og det er ikke sånn det skal være. Men jeg har også sett at det kan være tendenser til det enkelte steder, og det overrasker meg også at så mange har såpass dårlig arbeidsmoral. For det går ut over kolleger og kunder, og det er ikke for å ta pauser og subbe rundt en er på jobb.

Kundene skal komme først på jobben, og en skal ha arbeidsmoral nok til å gjøre jobben raskest og best mulig, slik at ikke kollegene må dra andres lass i tillegg til sitt eget.

laguna1365380434
Skrevet

Tja.. Klart man skal gjøre jobben sin, og klart en skal gjøres sitt aller beste for at kundene skal trives, men når det er gjort synes jeg det burde være samme f.. når en tar seg en pause.

Mobilen er med meg på jobb, og jeg svarer på meldinger når jeg har tid, og jeg røyker når jeg har tid.

Om jeg har behov for det, går det helt fint an å spørre om jeg kan komme litt senere også, det kan jeg alltids ta igjen siden. Det hender andre har behov for å gå tidlig/komme sent.

Folk er superfornøyd med meg, og jeg er superfornøyd tilbake. Jeg er glad jeg jobber et sted hvor det viktigste ikke er å stå med stoppeklokke og måle pauser og være firkantet på hva alle gjør og ikke gjør, men et sted hvor alle gjør det de skal og faktisk klarer å ha det ganske hyggelig mens det pågår:)

Skrevet

Tja.. Klart man skal gjøre jobben sin, og klart en skal gjøres sitt aller beste for at kundene skal trives, men når det er gjort synes jeg det burde være samme f.. når en tar seg en pause.

Mobilen er med meg på jobb, og jeg svarer på meldinger når jeg har tid, og jeg røyker når jeg har tid.

Om jeg har behov for det, går det helt fint an å spørre om jeg kan komme litt senere også, det kan jeg alltids ta igjen siden. Det hender andre har behov for å gå tidlig/komme sent.

Folk er superfornøyd med meg, og jeg er superfornøyd tilbake. Jeg er glad jeg jobber et sted hvor det viktigste ikke er å stå med stoppeklokke og måle pauser og være firkantet på hva alle gjør og ikke gjør, men et sted hvor alle gjør det de skal og faktisk klarer å ha det ganske hyggelig mens det pågår:)

Kan jeg fremdeles ta røykepause hos deg ;o)

laguna1365380434
Skrevet

Kan jeg fremdeles ta røykepause hos deg ;o)

Røykeloven gjelder ikke oss (enda!), men vi holder lav profil inntil videre, slik at ingen skal få ideer om å få den til å gjelde!;)

Vi kommer til å røyke inne til vinteren, og har fått beskjed om at vi kan hvis vi vil. Men inntil røyker vi altså ute..

Men kom gjerne innom en dag, det hadde vært hyggelig! :-)

Skrevet

Røykeloven gjelder ikke oss (enda!), men vi holder lav profil inntil videre, slik at ingen skal få ideer om å få den til å gjelde!;)

Vi kommer til å røyke inne til vinteren, og har fått beskjed om at vi kan hvis vi vil. Men inntil røyker vi altså ute..

Men kom gjerne innom en dag, det hadde vært hyggelig! :-)

Jeg tar gjerne røykepause ute med deg også jeg bare været er bra. Sånn som det er nå, gidder jeg ikke engang gå ut for en pils når man ikke kan røyke inne :o(

Uff, jeg synes det er kjipt å se alle tomme steder. Hørte det ikke var en gjest på Thorvalds. Nesten ingen på fire brødre heller.

Skrevet

Jeg tar gjerne røykepause ute med deg også jeg bare været er bra. Sånn som det er nå, gidder jeg ikke engang gå ut for en pils når man ikke kan røyke inne :o(

Uff, jeg synes det er kjipt å se alle tomme steder. Hørte det ikke var en gjest på Thorvalds. Nesten ingen på fire brødre heller.

Hm. Thorwalds og fire brødre var blant stamstedene mine for en tid tilbake. Måtte alltid innom der tidlig på kvelden. Kanskje vi kjenner hverandre, Dorthe? :-)

Skrevet

Hm. Thorwalds og fire brødre var blant stamstedene mine for en tid tilbake. Måtte alltid innom der tidlig på kvelden. Kanskje vi kjenner hverandre, Dorthe? :-)

Da har vi nok sett hverandre ja. Ikke at jeg er der så ofte men når jeg går ut havner jeg gjerne der i første omgang.

Pleier å sitte i baren på fire og snakke med Freddy, han er super til å lage coctails :o)

laguna1365380434
Skrevet

Det er kjipt..Men jeg synes det er overaskende mange som går ut allikevel jeg, men ikke etter (når det nå var) da øllen må stå igjen inne..(var det elleve? tolv?).. Jeg setter IKKE øllen min ubevoktet på f.eks løkka bar, bare så det er sagt..:-o

Og, ja, været SUGER jo i dag, det er direkte kaldt. Tror jeg blir syk, for jeg var som sedvanlig ute supertynnkledd i dag, da jeg på nesten litt overtroisk vis mener det er å håne den lille sommeren vi har å i det hele tatt vise seg i fornuftig genser mellom april og september..;)

Men stikk innom en dag davel, det hadde vært hyggelig med en skravl.. Jeg er alene i butikken fra sånn fem-halvseks og ut, og på søndagene..

Skrevet

Det er kjipt..Men jeg synes det er overaskende mange som går ut allikevel jeg, men ikke etter (når det nå var) da øllen må stå igjen inne..(var det elleve? tolv?).. Jeg setter IKKE øllen min ubevoktet på f.eks løkka bar, bare så det er sagt..:-o

Og, ja, været SUGER jo i dag, det er direkte kaldt. Tror jeg blir syk, for jeg var som sedvanlig ute supertynnkledd i dag, da jeg på nesten litt overtroisk vis mener det er å håne den lille sommeren vi har å i det hele tatt vise seg i fornuftig genser mellom april og september..;)

Men stikk innom en dag davel, det hadde vært hyggelig med en skravl.. Jeg er alene i butikken fra sånn fem-halvseks og ut, og på søndagene..

Jeg har sittet ute i dag i vinterjakka mi. Enda var det kaldt.

Nå er det på tide sommeren kommer. Det kjipe er at de dagene sola er framme og det egentlig er varmt, så blåser det iskaldt. Brrr

Skrevet

Da har vi nok sett hverandre ja. Ikke at jeg er der så ofte men når jeg går ut havner jeg gjerne der i første omgang.

Pleier å sitte i baren på fire og snakke med Freddy, han er super til å lage coctails :o)

Da har vi nok sett hverandre ja. Både der og rundt omkring på løkkapubene.

Du finner meg på Dol-galleriet hvis du *hvisker i tilfelle Basse leser dette* kjenner noen som har adgang;-)

Har ikke vært ute på løkka på godt og vel ett år nå. Det skal jeg gjøre noe med snart, men da havner jeg nok på et sted med uteservering. Alle jeg kjenner røyker, nemlig:-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har sittet ute i dag i vinterjakka mi. Enda var det kaldt.

Nå er det på tide sommeren kommer. Det kjipe er at de dagene sola er framme og det egentlig er varmt, så blåser det iskaldt. Brrr

Jepp! Nå vil vi ha sommer og badetemperaturer, og alt som hører med! :-)

Skrevet

Da har vi nok sett hverandre ja. Både der og rundt omkring på løkkapubene.

Du finner meg på Dol-galleriet hvis du *hvisker i tilfelle Basse leser dette* kjenner noen som har adgang;-)

Har ikke vært ute på løkka på godt og vel ett år nå. Det skal jeg gjøre noe med snart, men da havner jeg nok på et sted med uteservering. Alle jeg kjenner røyker, nemlig:-)

Alle jeg kjenner også. Fire har en benk utenfor for røykere da så der kan man jo sitte å prate litt men stedene er jo nesten tomme.

Skrevet

Alle jeg kjenner også. Fire har en benk utenfor for røykere da så der kan man jo sitte å prate litt men stedene er jo nesten tomme.

Det ante meg at det ville bli sånn. Frykter at mange av de gode, gamle brune pubene må stenge etterhvert. Det er synd, men vi bor nå engang i et land der alt skal være så sunt og trygt at fremtidige generasjoner kommer til å dø av kjedsomhet i ung alder.

Skrevet

Det ante meg at det ville bli sånn. Frykter at mange av de gode, gamle brune pubene må stenge etterhvert. Det er synd, men vi bor nå engang i et land der alt skal være så sunt og trygt at fremtidige generasjoner kommer til å dø av kjedsomhet i ung alder.

Kanskje alle ender som Høybråten og Bondevik. De har sikkert aldri vært på en brun pub i hele sitt liv. De vet ikke hva de har gått glipp av.

Skrevet

Nei, slik skal det ikke være.

Jeg synes du skal ta opp dette med den tillitsvalgte på arbeidsplassen. Hvis det er vanskelig (f.eks fordi den tillitsvalgte sklir rett inn i den daffe-rollen du beskrev..), så ville jeg gått til sjefen/den nærmeste overordnede selv og tatt opp saken. Fortell rolig og greit hva som frustrerer deg. Det er overhodet ikke bra for arbeidsmiljøet at det er en slik never-mind-holdning som du beskriver..

Tusen takk for mange og fine svar!

Det har vært en del trøbbel på arbeidsplassen i de senere årene. Vi har fått ny sjef som gjør alt for at arbeidsmiljøet skal bli bra, og det er jo kjempebra, men han ordner det ved at han er for snill og sier ja til det meste og de fleste som ønsker noe. Plutselig kan han imidlertid banke i bordet så det synger. Mye sklir ut. Tror det har vært bedre med en "fast hånd", der alle vet "hvor landet ligger". Tillitsvalgt forsover seg stadig, er til tider veldig avslappet, selv om det "flyter" rundt omkring og gjerne tar seg en røyk med kollegaer selv om det står masse varer som bør komme på plass. Advarsel er kommet, men,men...Andre gjør jo det samme, så da så...Dersom man må ut et ærend i løpet av dagen, så er jo det greit, men det skal liksom være en selvfølge for noen at det er ok å gjøre i arbeidstiden og ikke snakk om å ta igjen. Nei, da blir det sure miner.

Det er helt greit å sette seg ned, ta seg en røyk etc. men det er etter at arbeidet er gjort unna!

Når 2-3 personer får opptil 5-6 tlf. i løpet av arbeidsdagen pluss sender og mottar masse sms, ja, da synes jeg ikke det er greit, for det går utover både arbeid og kollegaer, men det går ikke an å si noe på det for det må de da få lov til! Forstår ikke no, jeg!

Er en mellomleder som står midt mellom barken og veden, så det er ikke så greit.

Har et veldig greit forhold til sjefen, men det er mye som faller på meg, så nå gjør jeg som andre og lukker ørene og så får det seile sin egen sjø. Vet ikke om jeg klarer det da, men jeg er så lei!!

Tar gjerne imot flere innlegg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...