Gå til innhold

Er dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Gjest sommergjesten
Skrevet

Håper at noen gidder å lese dette lange innlegget her, for akkurat nå er jeg litt forbanna - uten å vite om jeg i det hele tatt har rett til å være forbanna.

For å gjøre en lang historie kort har det seg slik at jeg siden i januar har bodd og jobbet i Sverige. I og med at jeg skulle flytte opp til Norge igjen allerede til sommeren, så har jeg latt posten min gå til ei venninne av meg. Dette har fungert greit.

Til høsten har jeg fått en studentbolig. Desverre får jeg ikke flyttet inn dit før 1. august. Kontrakten på boligen er forlengst skrevet og venninna mi igjennom 17 år sa da at jeg var velkommen til å være hos henne hele sommeren, for da kunne jeg blant annet hjelpe henne med hennes barn slik at hun fikk lest til eksamen-og siden det er så lenge siden vi har kunnet snakke sammen og gjøre ting sammen ville det bare være hyggelig både for hennes barn og mitt barn om jeg kom.

Derfor trodde jeg at jeg trygt kunne si opp den leiligheten jeg hadde i Sverige. Noe jeg også gjorde.

For å være real spurte min venninne i siste sekund sin utleier om jeg kunne "bo" hos henne i sommer. Problemet var da at han sa nei. Det å ha sommerbesøk fra slekt var greit, men med meg ble det annerledes siden jeg ikke hadde noe sted å bo før 1. august(!) leiligheten hennes var heller ikke egnet til så mange mente han (det her lukter litt prinsippsak, spør du meg...)

Min venninne sa at det ville nå bli hennes problem hvis det ble litt trangt - og lurte på om han skulle nekte henne sommerbesøk fra andre også. Men Utleieren stod på sitt og nektet fremdeles å la meg være der til 1. august. Grunnet at jeg var boligløs.

I Sverige var jeg i full gang med pakking, så jeg måtte bare løse opp i dette dilemmaet når jeg kom til Norge. Alt jeg har er lagret på en lagringsplass, så jeg hadde kun klær å dra med meg. Heldigvis løste bo-dillemmaet seg fort, for jeg kunne bo hos tanten min. Og dermed var det en enkel biff å respektere utleierens nei.

Selv om jeg har kunnet være hos tanten min har jeg i mellomtiden vært på besøk hos venninnen min, for å hjelpe henne med eksamen og barna, samt at vi har det hyggelig sammen. Jeg har når som helst kunnet være hos tanten min,Men jeg har foretrukket å bruke tiden til å besøke venner på hjemstedet mitt- og føler at ingen har rett til å nekte meg å besøke min bestevenninne ( det er for tåpelig)

På mandag kom utleieren med et varsel on oppsigelse, grunnet at jeg bodde der(!) noe jeg ikke gjør, for jeg er som sagt bare på besøk en kort stund. Da bestemte jeg meg for å snakke med utleieren, men han vendte bare døve ører til. Og argumentet om at slekt og slikt kunne være hos min venninne, men ikke jeg - stod han ved. Jeg spurte til og med om dette var personlig. Noe det heller ikke var. Så jeg ble i grunn like klok.

Venninna mi sa at jeg bare kunne bli til i morgen ( lørdag) for hun har også prinsipper og hennes prinsipper gikk på at utleieren kunne ikke nekte henne sommerbesøk. Men i dag kom utleieren på døra igjen og hevdet at venninnen min ikke hadde tatt ting til etterfølge.

For Nte gang forsøkte hun å forklare at jeg ikke bodde der og at jeg skal dra på lørdag. Det at jeg skulle dra på lørdag var greit. Men det at jeg ikke bodde der trodde han ikke noe på, for han sa at han hadde sett i posten hennes og da hadde han sett at det var post der adressert til meg (!!!). Ergo: han innbilte seg sikkert at jeg bodde der.

Og til dere som har orket å lese alt,så vet dere at min post har kommet til hennes postkasse siden i januar. Og hele opplegget med vedkommende begynner å gjøre meg litt forbanna. Ikke nok med at min venninne risikerer å bli kastet ut bare fordi jeg er her på besøk. Og hun og jeg blir hindret i å ha mer kontakt i sommer, men han har også sneket i hennes postkasse. Derfor lurer jeg på følgende: Er det i det hele tatt lovlig å snike i andres postkasse? Og hva synes dere om denne saken?

Skrevet

Jeg kan ikke noe rundt lover og regler her, men dette lukter slesk utleier syns jeg...

Jeg tror ikke at han har lov til å drive på sånn - han har ihvertfall ikke lov til å gå i hennes postkasse...

Men, han har vel lov til å si henne opp så lenge han overholder kontraktsoppsigelsen - som standard er 1, 2 eller 3 mnd...

Har hun en oppsigelse uten oppsigelsesfrist kan han ikke si henne opp før kontraktstiden er ute...

Men, jeg hadde nå ikke giddet å bo der i det hele tatt, jeg... Med en så teit utleier...

Gjest god sommer
Skrevet

Man har da ikke lov til å se i andres postkasse. Og jeg tror ikke han har rett til å nekte henne besøk.

Skrevet

Jeg ville kontaktet advokat, eller i det minste en gratis rådgivningstjeneste som jusbuss eller jurk.

Klarer alltids speile dette inn som en sak for jurk, kvinneundertrykking fra utleie ved å nekte henne å ha hjelp i huset under eksamensperiode.

Og jusbuss tar jo alt.

Jeg hadde vært rasende.

petter smart
Skrevet

En tvilsom gjøk, jeg har opplevd lignende selv.

Det er ikke lov å sjekke andres post. Derfor bør en ha lås på postkassen.

Jeg skjønner godt at han ikke ønsker at du skal bo der. Det er mange utleiere som har opplevd å leie ut til en person, og så har et par bodd der.

Du må sørge for dokumentasjon på at du har bodd i Sverige, at posten din i Norge kom til denne adressen fra januar, at du bor hos tanten din.

Har du dette vil han ikke komme noen vei med en oppsigelse.

Det er ikke så lett å si opp noen. Han kan ikke bare si opp kontrakten til venninnen din, det er strenge regler for slikt.

Men din venninne burde spurt utleier før hun sa ja til deg. Det er ikke rart om han føler at dere har gått bak ryggen på han og dermed vil være litt jævlig.

Skrevet

Huseier har lov til å nekte deg å bo der i sommer. Venninna di kan ikke ta opp noen i husstanden sin som er ikke er familie. At han er vrang, er jo en helt annen sak.

Han kan derimot ikke kaste henne ut fordi du er på besøk.

Skrevet

Huseier har lov til å nekte deg å bo der i sommer. Venninna di kan ikke ta opp noen i husstanden sin som er ikke er familie. At han er vrang, er jo en helt annen sak.

Han kan derimot ikke kaste henne ut fordi du er på besøk.

Hva er forskjellen egentlig, på om man bor om sommeren eller er på ferie der om sommeren ..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...