Gå til innhold

FU: Støvsuge madrasser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viderefører et spørsmål fra Forum for foreldre og småbarn, som handler om hvor ofte en skifter sengetøy og støvsuger madrassen.

Ser at vi er flere som ikke har som vane å støvsuge madrassen.

Er det noen som gjør det til vanlig? Burde en gjøre det, har det _egentlig_ noe å bety, eller er det mer et spørsmål om at "nå har jeg støvsuget, så kanskje det er litt mindre midd igjen"?

Pleier _du_ å støvsuge madrassen, og isåfall hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har aldri gjort det, og har ikke tenkt på at det var noe en gjorde, engang.

Hm

Skrevet

Jeg støvsuger madrassene svæææææææææææært sjelden.

Skrevet

Jeg støvsuger madrassene hver eneste gang jeg skifter sengtøy og har alltid gjort det.

Om det fjerner mer midd på den måten vet jeg ikke, men det er nå derfor jeg gjør det....

laguna1365380434
Skrevet

Hm..Nei. Jeg støvsuger ikke madrassen, har aldri tenkt på det engang.

Dvs, jeg HAR støvsuget den, kanskje et par ganger til sammen, men det er fordi jeg har sett at det var "lakenlo" på den og ikke med tanke på midd.

Det er mye rart man skal drive med. Engang lærte jeg at man alltid skulle skjekke dynetrekk og putevar for lodotter i hjørnene før man la på. Dette katalogiserte jeg straks som noe av det mest unyttige jeg noen gang har blitt forsøkt lært, og gjør selvsagt aldri dette..;)

Skrevet

Jeg har egentlig aldri tenkt på det men det er sikkert en god ide og gjøre det en gang i blandt. Man behøver jo ikke gjøre det hver gang man skifter på senga. Men hvis noen er allergiske er det sikkert veldig lurt.

Skrevet

Jeg har egentlig aldri tenkt på det men det er sikkert en god ide og gjøre det en gang i blandt. Man behøver jo ikke gjøre det hver gang man skifter på senga. Men hvis noen er allergiske er det sikkert veldig lurt.

Ja, ved allergi er det kanskje en selvfølge.

Da er jo forebygging og fjerning av allergener (er det det det heter, tro?) viktig.

Skrevet

Dvs, jeg HAR støvsuget den, kanskje et par ganger til sammen, men det er fordi jeg har sett at det var "lakenlo" på den og ikke med tanke på midd.

Det er mye rart man skal drive med. Engang lærte jeg at man alltid skulle skjekke dynetrekk og putevar for lodotter i hjørnene før man la på. Dette katalogiserte jeg straks som noe av det mest unyttige jeg noen gang har blitt forsøkt lært, og gjør selvsagt aldri dette..;)

Lodotter i hjørnene? *ler*

Sikkert en gammel regel fra husmorskolene ;)

Skrevet

Jeg støvsuger madrassene hver eneste gang jeg skifter sengtøy og har alltid gjort det.

Om det fjerner mer midd på den måten vet jeg ikke, men det er nå derfor jeg gjør det....

Hm, er ikke det mye styr, da? Syns det er nok bal med å skifte sengetøy, jeg, om jeg ikke skal støvsuge madrassen også.

Men kanskje det blir en vane.?

Skrevet

Jeg støvsuger madrassene svæææææææææææært sjelden.

;)

Skrevet

Ja, ved allergi er det kanskje en selvfølge.

Da er jo forebygging og fjerning av allergener (er det det det heter, tro?) viktig.

Jeg gjør det ikke selv jeg, så det er bare å melde fra at jeg ønsker støvsuging.

Men dattera mi på 18 er allergisk for støv og nå har jeg sagt fra til henne :o)

Skrevet

Gjør det sånn av og til ja.

Tenk bare på alt det håret og hudbitene du gnir av deg i løpet av noen uker og måneder.

Javisst gnafser og momser midden dette i seg, men dess mindre mat tilgjengelig, dess mindre leietakere i sengen min, tenker jeg da.

Skrevet

Gjør det sånn av og til ja.

Tenk bare på alt det håret og hudbitene du gnir av deg i løpet av noen uker og måneder.

Javisst gnafser og momser midden dette i seg, men dess mindre mat tilgjengelig, dess mindre leietakere i sengen min, tenker jeg da.

Men hår og hudbiter havner vel i sengetøyet, som jo blir vasket.

Skjønt kanskje noe faller av når jeg tar av sengetøyet.? Kanskje jeg skulle tenke på (les:tenke på) å støvsuge den en gang i året? Eller annethvert?

Skrevet

Men hår og hudbiter havner vel i sengetøyet, som jo blir vasket.

Skjønt kanskje noe faller av når jeg tar av sengetøyet.? Kanskje jeg skulle tenke på (les:tenke på) å støvsuge den en gang i året? Eller annethvert?

Det går gjennom lakenet og sengetøyet. Garantert!

Jeg gjør det ikke så ofte da, men sånn av og til når jeg kommer på det.

Skrevet

Jeg har sånn derre rammemadrass (altså en haug med madrasser oppå hverandre..) Det hender at jeg støvsuger på kanten mellom disse, når jeg ser at det ser litt _vel_ støvete ut..

Det hender jeg støvsuger bak sengen også....og av og til bak nattbordene..

Skrevet

Enig!

Kunne ikke falle meg inn å sjekke dynetrekk og putevar for lodotter....

Skrevet

Jeg støvsuger overmadrassen på kontinentalsenga 2-3 ganger i løpet av vinteren. Og om sommeren (sikkert 2-3 ganger det å) henger jeg den på terrasserekkverket og banker den godt - og ja, det kommer masse "ting" ut:(

Skrevet

Jeg støvsuger overmadrassen på kontinentalsenga 2-3 ganger i løpet av vinteren. Og om sommeren (sikkert 2-3 ganger det å) henger jeg den på terrasserekkverket og banker den godt - og ja, det kommer masse "ting" ut:(

Gjør det det? Kommer masse ut, altså?

Kanskje jeg skulle prøve en gang, og se hva resultatet blir.

Et forsøksprosjekt, liksom.

:)

laguna1365380434
Skrevet

Lodotter i hjørnene? *ler*

Sikkert en gammel regel fra husmorskolene ;)

Jepp, det er det nok..:)

Jeg gikk av alle forferdelige ting litt på helse og miljø som purung, og gud hvor unyttig og gud hvor malplassert jeg var.. Der lærte vi MYE som jeg tror er tilsvarende husmorskolen 1950, og lite jeg har giddet å skrive meg bak øret..;)

laguna1365380434
Skrevet

Enig!

Kunne ikke falle meg inn å sjekke dynetrekk og putevar for lodotter....

Nei, det får da visselig være grenser..;)

Skrevet

Jepp, det er det nok..:)

Jeg gikk av alle forferdelige ting litt på helse og miljø som purung, og gud hvor unyttig og gud hvor malplassert jeg var.. Der lærte vi MYE som jeg tror er tilsvarende husmorskolen 1950, og lite jeg har giddet å skrive meg bak øret..;)

Jeg har også gått på helse og miljø. Men det var ikke mye unyttig vi hadde der, egentlig, kanskje de hadde fornyet fagene. Ikke vet jeg. Husker ikke noe om sånne 50tallsgreier.

Men jeg husker at vi lærte om alle vaskemerkene på klær, og hvordan man fjernet flekker, og hvordan man sorterer vask...Det var en del overdrivelser der også, når jeg tenker etter, men det tok vi som moro på kjøpet. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...