Gå til innhold

Enslig forsørger

Anbefalte innlegg

Gjest enslig mor?!?
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om hvilken livsstandard en enslig forsørger med ett barn har hvis en må leve på trygdepenger? Er det mulig å eie egen leilighet etc på disse kronene?

Får en kontantstøtte som enslig forsørger? Hvor mye får en til å leve for??? Og barnetrygd?

Hilsener redd....

Skrevet

Du overlever med et skrik. Men det kommer an på boutgiftene dine.

Gjest enslig mor?!?
Skrevet

Du overlever med et skrik. Men det kommer an på boutgiftene dine.

Hei. Hvor store boutgifter KAN man ha for å ha det noenlunde?

Hilsener

Skrevet

Hilsener

3-4000 tenker jeg.

Nå er ikke jeg helt oppdatert på overgangsstønaden og bidraget har falt nesten helt bort hvis faren har dårlig råd og du får dobbel barnetrygd. Hvis du får kontantstøtte, kan du nok klare høyere husleie men orker du å være hjemme døgnet rundt med et barn?

Gjest enslig mor?!?
Skrevet

3-4000 tenker jeg.

Nå er ikke jeg helt oppdatert på overgangsstønaden og bidraget har falt nesten helt bort hvis faren har dårlig råd og du får dobbel barnetrygd. Hvis du får kontantstøtte, kan du nok klare høyere husleie men orker du å være hjemme døgnet rundt med et barn?

3-4000 er ikke til å leve av...det finnes ikke så billige leiligheter en kan ha barn i!

Orker å være hjemme døgnet rundt? Det har jeg snart vært 1 år nå..Og ønsker ikke å ha mitt lille barn overlatt til andre enda.

Skrevet

3-4000 er ikke til å leve av...det finnes ikke så billige leiligheter en kan ha barn i!

Orker å være hjemme døgnet rundt? Det har jeg snart vært 1 år nå..Og ønsker ikke å ha mitt lille barn overlatt til andre enda.

Du får sette opp et regnskap. Jeg vet ikke hvor du bor men det høres ut som du bor et sted hvor leilighetene er dyre. I sentrum av Oslo kan du leie en 2-roms til 8000 kr, i Ålesund kan du leie en stor 3-roms til 4000 kr.

Går det ikke rundt kan du gå på sosialkontoret men sansynligheten for at de forteller deg at du må melde deg arbeidsledig er stor.

Skrevet

Du får sette opp et regnskap. Jeg vet ikke hvor du bor men det høres ut som du bor et sted hvor leilighetene er dyre. I sentrum av Oslo kan du leie en 2-roms til 8000 kr, i Ålesund kan du leie en stor 3-roms til 4000 kr.

Går det ikke rundt kan du gå på sosialkontoret men sansynligheten for at de forteller deg at du må melde deg arbeidsledig er stor.

overgangsstønad rundt 8000 + kontantstøtte 3700 + barnetrygd 1900 + ev. bostøtte og bidrag ..

Det burde jo gå rundt da.

Skrevet

Lever du på trygd, kan du kanskje søke om bostøtte.

Da jeg var enslig forsørger for lenge siden, fant jeg ut at jeg ikke kunne leve av trygd, både av økonomiske årsaker (det er hardt å gå ned i levestandard) og ikke minst av sosiale årsaker. Jeg hadde ikke orket å være hjemme døgnet rundt.

Skrevet

overgangsstønad rundt 8000 + kontantstøtte 3700 + barnetrygd 1900 + ev. bostøtte og bidrag ..

Det burde jo gå rundt da.

Jeg kommer ikke inn på noen linker nesten, først mistet jeg javascript og nå har jeg mistet Adobe. Og det går ikke an å laste det ned igjen. Grrr.

Det er som er så kjipt er at man ikke lenger får barnebidrag hvis faren tjener mindre enn 220 000 og dessuten får man ikke bostøtte hvis man eier leiligheten. Det sier i hvert fall bostøtte damen min, du vet, hun jeg er så glad i.

Så det er verre enn før å få det til å gå rundt. Til og med sosialkontoret her vil helst ikke gi bidrag hvis man eier leiligheten og de klarer ikke å bli enige om jeg eier eller ikke siden jeg bor i en borettslagsleilighet. Så jeg sliter med 5000 i boutgifter og jeg har mer penger enn overgangsstønad.

Skrevet

Jeg kommer ikke inn på noen linker nesten, først mistet jeg javascript og nå har jeg mistet Adobe. Og det går ikke an å laste det ned igjen. Grrr.

Det er som er så kjipt er at man ikke lenger får barnebidrag hvis faren tjener mindre enn 220 000 og dessuten får man ikke bostøtte hvis man eier leiligheten. Det sier i hvert fall bostøtte damen min, du vet, hun jeg er så glad i.

Så det er verre enn før å få det til å gå rundt. Til og med sosialkontoret her vil helst ikke gi bidrag hvis man eier leiligheten og de klarer ikke å bli enige om jeg eier eller ikke siden jeg bor i en borettslagsleilighet. Så jeg sliter med 5000 i boutgifter og jeg har mer penger enn overgangsstønad.

Dersom du har mer enn 14 000 inn burde du jo ikke slite med 5000 i boutgifter.

Og det vil jo bli rundt den summen for personen det er snakk om her.

Men på denne siden:

http://www.husbanken.no/Portaler/publikasjon.nsf/.vieInterEnkeltdokumentPrivat/BB1BB5C43B7EB648C1256CC6004F8654?Open

Ser det jo ut som at du som uførepensjonist med leilighet i borettslag(?) skal få bostøtte allikevel.

Pussig.

Skrevet

Sånn som ståa er her nå gjennom sommerferien har vi 11 500 inn og 4800 + strøm ut i boutgifter.

Needless to say, jeg har tatt opp studielån for å få sommeren til å gå rundt.

Skrevet

Dersom du har mer enn 14 000 inn burde du jo ikke slite med 5000 i boutgifter.

Og det vil jo bli rundt den summen for personen det er snakk om her.

Men på denne siden:

http://www.husbanken.no/Portaler/publikasjon.nsf/.vieInterEnkeltdokumentPrivat/BB1BB5C43B7EB648C1256CC6004F8654?Open

Ser det jo ut som at du som uførepensjonist med leilighet i borettslag(?) skal få bostøtte allikevel.

Pussig.

Den dama ser ut til å ha fått meg i vrangstrupen og uansett hva jeg sier så møter jeg veggen.

Jeg har ikke snakket med henne selv på et halvt år, har fått forbud av ergoen min. Sosialkontoret skal ordne opp men de gjør ingenting.

Er det nå jeg begynner å bli paranoid?

Skrevet

Sånn som ståa er her nå gjennom sommerferien har vi 11 500 inn og 4800 + strøm ut i boutgifter.

Needless to say, jeg har tatt opp studielån for å få sommeren til å gå rundt.

Jeg har litt høyere inntekt men bilutgifter og masse medisinutgifter ekstra. Jeg sliter akkurat nå. Hele trygda forsvinner til utgifter og det er reelle ting, ikke slike tulleregninger, kun telefon, husleie, lån, strøm, bensin og medisiner.

Jeg har sagt jeg skal betale depositum for datteren min hvis hun flytter ut av skattepengene. Har ikke råd å ha henne boende.

Fikk beskjed fra sosialkontoret at jeg lå over normen men da hadde de ikke tatt med strømmen som plutselig er nesten 2000 i mnd.

Skrevet

Jeg har litt høyere inntekt men bilutgifter og masse medisinutgifter ekstra. Jeg sliter akkurat nå. Hele trygda forsvinner til utgifter og det er reelle ting, ikke slike tulleregninger, kun telefon, husleie, lån, strøm, bensin og medisiner.

Jeg har sagt jeg skal betale depositum for datteren min hvis hun flytter ut av skattepengene. Har ikke råd å ha henne boende.

Fikk beskjed fra sosialkontoret at jeg lå over normen men da hadde de ikke tatt med strømmen som plutselig er nesten 2000 i mnd.

Evig pes .. ;(

Skrevet

Den dama ser ut til å ha fått meg i vrangstrupen og uansett hva jeg sier så møter jeg veggen.

Jeg har ikke snakket med henne selv på et halvt år, har fått forbud av ergoen min. Sosialkontoret skal ordne opp men de gjør ingenting.

Er det nå jeg begynner å bli paranoid?

Hehe. Ja huff.

For noe herk.

Skrevet

Hehe. Ja huff.

For noe herk.

Slitsomt men man blir jo vant med det.

Gjest uten signatur
Skrevet

Hilsener

Utgifter til bolig (ren husleie og/eller lån) på 3500 går bra hvis du har minstetrygd, samt dobbel barnetrygd. Eller for å si det slik,jeg ser folk som overlever bra på det. Ser det ut til iallefall. Er vel forskjellig hvor mye folk får ut av pengene også. Ser jo andre med mye høyere utgifter som aldri har penger til overs.

• 1 måned senere...
Skrevet

I en kort periode kan man overleve greit på stønadee, men det er ikke noe å basere seg på i lengden. Du kan helle ikke kjøpe leilighet på denne inntekten (hvis du ikke bor veldig grisgrendt, da).

Når du har skaffet deg jobb og kan vise til en fornuftig budsjett, kan du søke kommunen (www.startlan.no) om støtte til leilighetskjøp. Lånet må kombineres med annen finansiering, f.eks. bank.

skorpionfisken
Skrevet

Bostøttedama di er ikke riktig klok. Selvfølgelig får man bostøtte om man eier en borettslagsleilighet, hvis inntektene ellers er for lave. Gå inn på www.husbanken.no, skriv ut regelverket og sleng det i bordet til henne.

Kanskje forklaringen er at du har for mye inntekter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...