Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noen bøker i dag, men jeg angrer allerede. Jeg har kun bladd i dem.

Er det mulig å heve kjøpet, eller må jeg ta til takke med en tilgodelapp?

Når det gjelder klær så vet jeg at det må skrives deponering på kvitteringen. Gjelder dette bøker også?

Skrevet

I alle butikker jeg handler kan man få tilbake penger uten å ha deponert. Det pleier å stå nederst på kvitteringen: "kan byttes innen 14 dager" eller noe sånt. Selv om de ikke er pålagt å la kundene få pengene igjen er det en service de kan tjene mye på.

Tror bokhandlere er snille med sånn. Men det forutsetter iallefall at du har kvitteringen da.

petter smart
Skrevet

I utgangspunktet skal ting returneres i samme tilstand som da du kjøpte dem for å få igjen pengene.

Dersom det ikke vises at bøkene er lest i bør det ikke være noe problem.

Men ser en at de er åpnet kan de nekte.

Skrevet

I alle butikker jeg handler kan man få tilbake penger uten å ha deponert. Det pleier å stå nederst på kvitteringen: "kan byttes innen 14 dager" eller noe sånt. Selv om de ikke er pålagt å la kundene få pengene igjen er det en service de kan tjene mye på.

Tror bokhandlere er snille med sånn. Men det forutsetter iallefall at du har kvitteringen da.

Kvittering har jeg. Jeg angret med en gang jeg kom hjem. Ikke alltid like lett å bestemme seg, nei.

c",)

Tilgodelapp er forsåvidt greit det også, får nok brukt den til jul. Men penger tilbake hadde vært enda bedre.

Sier de nei, så skal jeg henvise til Åsemor. Greit eller?

Skrevet

Du har ikke noe lovmessig krav på å få hevet et kjøp, da angrefristloven ikke gjelder for salg fra butikk.

Men en annen sak er at det har blitt veldig _vanlig_ at butikkene lar folk få returnere ubrukte varer, men dette er altså butikkens "velvillighet" det kommer an på, gjerne nedfelt i butikkens egne retningslinjer, og ikke noe som er pålagt dem.

Og nettopp derfor er det mer vanlig at de gir deg tilgodelapp enn pengene tilbake - de vil jo gjerne beholde fortjenesten selv om det skulle være på en annen vare enn den du først tok med deg.

Så om den konkrete butikken lar deg få penga eller tilgodelapp avhenger av butikkens regler, evt hvor grei vedkommende du snakker med er.

Men jeg ville gjort et forsøk! :-)

Jeg leverte inn igjen noe i en butikk og fikk en tilgodelapp på 700kr. Da jeg et par måneder senere skulle bruke den, kjøpte jeg ting for ca 640. Damen i butikken spurte om jeg ville ha tilgodelapp på de resterende 60, og da spurte jeg om jeg ikke kunne få penga ettersom det var såpass lite beløp, og det fikk jeg.

Men tviler på at jeg hadde fått penga i stedet dengangen jeg fikk den første tilgodelappen....

Skrevet

Du har ikke noe lovmessig krav på å få hevet et kjøp, da angrefristloven ikke gjelder for salg fra butikk.

Men en annen sak er at det har blitt veldig _vanlig_ at butikkene lar folk få returnere ubrukte varer, men dette er altså butikkens "velvillighet" det kommer an på, gjerne nedfelt i butikkens egne retningslinjer, og ikke noe som er pålagt dem.

Og nettopp derfor er det mer vanlig at de gir deg tilgodelapp enn pengene tilbake - de vil jo gjerne beholde fortjenesten selv om det skulle være på en annen vare enn den du først tok med deg.

Så om den konkrete butikken lar deg få penga eller tilgodelapp avhenger av butikkens regler, evt hvor grei vedkommende du snakker med er.

Men jeg ville gjort et forsøk! :-)

Jeg leverte inn igjen noe i en butikk og fikk en tilgodelapp på 700kr. Da jeg et par måneder senere skulle bruke den, kjøpte jeg ting for ca 640. Damen i butikken spurte om jeg ville ha tilgodelapp på de resterende 60, og da spurte jeg om jeg ikke kunne få penga ettersom det var såpass lite beløp, og det fikk jeg.

Men tviler på at jeg hadde fått penga i stedet dengangen jeg fikk den første tilgodelappen....

Denne bokhandelen var fryktelig snill og velvillig, og jeg fikk pengene tilbake uten noe diskusjon.

Jeg takket meget høflig og pent for hjelpen.

Skrevet

Denne bokhandelen var fryktelig snill og velvillig, og jeg fikk pengene tilbake uten noe diskusjon.

Jeg takket meget høflig og pent for hjelpen.

Bra! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...