Gå til innhold

Luft i magen :-(

Gjest sikkerhetsventilen

Anbefalte innlegg

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Jeg er plaget av mye luft i magen, altså nederst i magen. Det har vel vært sånn i mange år, i litt varierende mengde.

Nå det siste året har det vært mye. Har normalt kosthold med brød, melk, frukt, grønnsaker, poteter, litt godteri...

Er det noe en kan spise/ikke spise for å ha normal ventilasjon i bakenden?

Skrevet

Du kan være allergisk eller overømfintlig for en av matvarene, så jeg hadde gått til lege med luftproblemene hadde jeg vært deg.

Gjest well well
Skrevet

Vet du hva som hjelper meg? Og ikke småspise hele tiden. Spis hver tredje time,men ikke noe som helst mellom der..

Har også hørt at fiber og melk fremkaller luft,men jeg er så glad i melk at det kan jeg ikke kutte ut..

Men mener at å kutte ut småspising skal hjelpe..da mener jeg at du ikke skal ta pastiller heller..

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Vet du hva som hjelper meg? Og ikke småspise hele tiden. Spis hver tredje time,men ikke noe som helst mellom der..

Har også hørt at fiber og melk fremkaller luft,men jeg er så glad i melk at det kan jeg ikke kutte ut..

Men mener at å kutte ut småspising skal hjelpe..da mener jeg at du ikke skal ta pastiller heller..

Ja, jeg skal prøve det med å kutte ut alt mellom måltidene. Vet at jeg får voldsom luft av lakrispastiller - men jeg elsker dem! Men jeg spiser det ikke så ofte.

Føler det som et flaut problem som jeg ikke kan ta opp med noen kjente...

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Du kan være allergisk eller overømfintlig for en av matvarene, så jeg hadde gått til lege med luftproblemene hadde jeg vært deg.

Synes det er for flaut å ta opp med legen, men jeg kan jo nevne det i en bisetning neste gang jeg er der.

Takk for svar!

Skrevet

Synes det er for flaut å ta opp med legen, men jeg kan jo nevne det i en bisetning neste gang jeg er der.

Takk for svar!

Leger får de utroligste spørsmål og blir ikke overrasket over noe som har med kropp og helse å gjøre.

I stedet for å bruke ordet prompe eller fise, si heller uønsket luftavgang. Det høres noe bedre ut.

Lykke til og god bedring.

c",)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Leger får de utroligste spørsmål og blir ikke overrasket over noe som har med kropp og helse å gjøre.

I stedet for å bruke ordet prompe eller fise, si heller uønsket luftavgang. Det høres noe bedre ut.

c",)

'luft-i-magen' er vel en kurant sak hos en lege. Og helt sikkert noe de kjenner til!! Ikke nøy deg med en bisetning, fortell at det er et stort problem, for det er det hvis du ha hatt det så lenge

Gjest well well
Skrevet

Ja, jeg skal prøve det med å kutte ut alt mellom måltidene. Vet at jeg får voldsom luft av lakrispastiller - men jeg elsker dem! Men jeg spiser det ikke så ofte.

Føler det som et flaut problem som jeg ikke kan ta opp med noen kjente...

Ikke vær flau over det. Jeg nevnte det for ei vennninne en gang, og til slutt satt vi bare å lo av hele greia.

Men skjønner problemet ditt. Har det på samme måte selv. Spesielt stort blir det hvis jeg ikke kan kontrollere det, og fiser når jeg er ute blant folk..uff..da stikker jeg bare av,hehe.. ;) neida,men uansett, jeg prøvde reseptfrie piller som heter Miniform ,fås kjøpt på apotek,og de hjalp,men de skal man helst ikke bruke over lengre tid, så det er ulempen..

Gå ti legen du..har selv ikke kommet så langt enda.

Gjest har vært i samme båt
Skrevet

Min erfaring er at leger ofte har liten peil på dette (selv om de later som).

Tror det beste du kan gjøre er å prøve deg systematisk fram når det gjelder mat, slik at du kan finne ut hva du ikke tåler. Det kan ta litt tid, men er verdt det.

Selv har jeg hatt samme problem, men fant ut at jeg ikke kunne spise; kål, erter, paprika, sterkt krydret mat, og ikke for mye brød (pga gjær) og redusere sukker til et minimum (hm...det var alt det godteriet ditt da!)

Lykke til med å finne det ut!

Skrevet

Løk er - dessverre - verstingen for meg. Har konvertert til purreløk, og gasser myyye mindre;)

Gjest Uglemor
Skrevet

Løk, belgfrukter og kål er jo veldig gassdannende, da. Hvis du spier endel av det, kan du jo prøve uten en periode og se hva som skjer. Biola skal være veldig fint for tarmfunskjonen.

Er man treg i magen, blir det gjerne mye luft også. Da er biola, linfrø og svisker tingen :o).

Gjest lille rosinen
Skrevet

c",)

Si meg "luftavgang"... hm...

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Løk, belgfrukter og kål er jo veldig gassdannende, da. Hvis du spier endel av det, kan du jo prøve uten en periode og se hva som skjer. Biola skal være veldig fint for tarmfunskjonen.

Er man treg i magen, blir det gjerne mye luft også. Da er biola, linfrø og svisker tingen :o).

Jeg spiser ikke mye av det du nevner, men en del blomkål og broccoli, og det er jo korsblomstra planter det og. Ikke mye løk, men en god del purre.

Jeg har treg mage, ja! Vet at det hjelper med det du skriver mot tregheten - skal sjekke ut om det hjelper mot "uønsket luftavgang" og!

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Løk er - dessverre - verstingen for meg. Har konvertert til purreløk, og gasser myyye mindre;)

Jeg spiser ikke mye løk - heller purre. Tror ikke det har noe å si for min mage. Men takk for tipset!

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Min erfaring er at leger ofte har liten peil på dette (selv om de later som).

Tror det beste du kan gjøre er å prøve deg systematisk fram når det gjelder mat, slik at du kan finne ut hva du ikke tåler. Det kan ta litt tid, men er verdt det.

Selv har jeg hatt samme problem, men fant ut at jeg ikke kunne spise; kål, erter, paprika, sterkt krydret mat, og ikke for mye brød (pga gjær) og redusere sukker til et minimum (hm...det var alt det godteriet ditt da!)

Lykke til med å finne det ut!

Hmmmm. du har sikkert rett. Jeg må sikkert til med en grundig research.

Synes ikke det ble så mye igjen å spise for deg?!

Ellers må jeg bare understreke at jeg ikke spiser unormalt mye godterier, men en del blir det jo da....:-)

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

Ikke vær flau over det. Jeg nevnte det for ei vennninne en gang, og til slutt satt vi bare å lo av hele greia.

Men skjønner problemet ditt. Har det på samme måte selv. Spesielt stort blir det hvis jeg ikke kan kontrollere det, og fiser når jeg er ute blant folk..uff..da stikker jeg bare av,hehe.. ;) neida,men uansett, jeg prøvde reseptfrie piller som heter Miniform ,fås kjøpt på apotek,og de hjalp,men de skal man helst ikke bruke over lengre tid, så det er ulempen..

Gå ti legen du..har selv ikke kommet så langt enda.

Ja, det er pinlig hvis en ukontrollert utblåsning skjer ute blant folk :-(

Jeg må skjerpe meg hjemme når ungene er i nærheten. Går foran med et dårlig eksempel...

Takk for tipset med Minifom. Vi har brukt det på to av barna mot kolikk. Skal vurdere det.

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

c",)

Du har vel rett i at legene har vært borti det meste av kroppslige plager.

Uønsket luftavgang høres ganske så saklig ut, ja!

Får vel nevne det neste gang!

Gjest sikkerhetsventilen
Skrevet

'luft-i-magen' er vel en kurant sak hos en lege. Og helt sikkert noe de kjenner til!! Ikke nøy deg med en bisetning, fortell at det er et stort problem, for det er det hvis du ha hatt det så lenge

Er ikke "luft-i-magen" vanligvis luftsmerter i øvre del av magen? Det er liksom mye mer akseptabelt, synes jeg, og ikke flaut å snakke om...

Skal nevne det neste gang hos legen.

Skrevet

Si meg "luftavgang"... hm...

"luftavgang"

Noe mer jeg skal si?

c",)

Skrevet

Det er noen krydder som er bra mot luft i magen. F.eks. sar, karve, bergamott, fenikkel, salvie, koriander

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...