Gå til innhold

Strømstyrke Tenerife

Anbefalte innlegg

Gjest apple
Skrevet

Noen som har peiling på hvilke land i "Syden" man trenger adapter og hvor det er å få tak i?

Fortsetter under...

Skrevet

Tenerife har vanlig Schuko-kontakter (samme som i Norge). Spenningen er også den samme (230 Volt).

(Strøm er noe annet, og måles i Ampère.)

Med vennlig hilsen

Gjest ingeniøren
Skrevet

Tenerife har vanlig Schuko-kontakter (samme som i Norge). Spenningen er også den samme (230 Volt).

(Strøm er noe annet, og måles i Ampère.)

Med vennlig hilsen

Detalj: det er 220V i Norge.

Skrevet

Nei, det er nå 230V i Norge. Det var 220V før.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Javel? Det var nytt for meg i hvertfall.

Gjest ingeniøren
Skrevet

Nei, det er nå 230V i Norge. Det var 220V før.

Med vennlig hilsen

Nå gjorde du meg nyssgjerrig!

Siden spenningsstyrken svinger mye, den aksepteres å svinge minst +/- 10%, er det i praksis det samme for den som skal til Tenerife om det er 220 eller 230 Volt der.

Men er virkelig norsk standard blitt 230 Volt? I min barndom var den garantert 220V.

En runde på internett viser at folk bruker 220 Volt og 230 Volt om hverandre. Men NVE er klar: Det er 230 Volt som gjelder.

Mer søk viser:

- Norge har adoptert europeisk standard 230 Volt - fra 1995? (standard EN50160)

- Det kan se ut som dette er en endring kun på papiret, i flere land:

http://electrical-contractor.net/ubb/Forum9/HTML/000624.html

- Og her ser det ut som at det i praksis fremdeles er 220 Volt i Norge: (side 22)

http://www.nek-konferanse.no/NK8_Worskshop_seljeseth_Leveringskvalitet_EN50160.pdf

Uansett - takk for tipset - dette var jeg ikke klar over.

Annonse

Skrevet

Nå gjorde du meg nyssgjerrig!

Siden spenningsstyrken svinger mye, den aksepteres å svinge minst +/- 10%, er det i praksis det samme for den som skal til Tenerife om det er 220 eller 230 Volt der.

Men er virkelig norsk standard blitt 230 Volt? I min barndom var den garantert 220V.

En runde på internett viser at folk bruker 220 Volt og 230 Volt om hverandre. Men NVE er klar: Det er 230 Volt som gjelder.

Mer søk viser:

- Norge har adoptert europeisk standard 230 Volt - fra 1995? (standard EN50160)

- Det kan se ut som dette er en endring kun på papiret, i flere land:

http://electrical-contractor.net/ubb/Forum9/HTML/000624.html

- Og her ser det ut som at det i praksis fremdeles er 220 Volt i Norge: (side 22)

http://www.nek-konferanse.no/NK8_Worskshop_seljeseth_Leveringskvalitet_EN50160.pdf

Uansett - takk for tipset - dette var jeg ikke klar over.

Det "skal" være nominelt 230V i Norge også (årsaken er at det er et kompromiss mellom 240V i Storbritannia, og 220V) - men ettersom det er så liten forskjell er det mange som ikke har justert.

Hvis du måler hjemme så er det vanligvis 230V.

Med vennlig hilsen

Gjest ingeniøren
Skrevet

Det "skal" være nominelt 230V i Norge også (årsaken er at det er et kompromiss mellom 240V i Storbritannia, og 220V) - men ettersom det er så liten forskjell er det mange som ikke har justert.

Hvis du måler hjemme så er det vanligvis 230V.

Med vennlig hilsen

"Det "skal" være nominelt 230V i Norge også".

Ja, enig, men poenget mitt var å analysere hva dette "skal" innebærer. Linken jeg la ved antydet nokså åpent at flere land har godtatt denne nye europeiske standarden, for den europeiske husfredens skyld, men har ikke vært ute i trafoene sine og justert noe som helst, og kommer kun til å gjøre det på lang sikt. Dette ville for så vidt ikke være så gale, i og med at standardene har så store slingringsmonn. (220 Volt er jo innenfor 230 Volt minus 10% med meget god margin). Men det er altså i så fall kun en endring på papiret, ikke i lyspæra hjemme hos meg.

SINTEFs målinger fra 2001 (grafen på s 22) sier ikke hvor representative de er, men jeg gikk ut fra at hyperseriøse SINTEF la fram tall representative for Norge. I så fall er denne grafen mistenkelig støttende til hypotesen i forrige avsnitt. Snittet ligger jo på 215, langt fra 230.

"Hvis du måler hjemme så er det vanligvis 230V." - Har du målt, jeg har ikke utstyr til det. Som sagt fikk jeg inntrykk fra SINTEFs graf at dette ikke er riktig.

Et apropos: Da jeg var barn, var jeg sikker på at spenningen var 230-240 Volt, for "det står på lyspæra". En typisk misforståelse. Denne påskriften sier noe om hva den elektriske komponenten (=lyspæra) er konstruert for å tåle, ikke hva nettet skal holde i gjennomsnitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...