Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 EU, med norge på slep, gjør det samme med bl.a. landbruksprodukter. I tillegg gjør kompliserte EU regler det vanskelig for bedrifter i andre land å konkurere i EU. Det er som regel egne og strengere krav dersom bedriften/produktet kommer fra et ikke-EU land. Joda, men dette har jo ikke noe med *velferdsstaten* å gjøre. EU kunne gjort det samme (og verre) uten velferdsstater. Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det er da ingen som påstår at Velferdsstaten ikke kan forandres. Det skjer hele tiden. Det UH er etter er privatisering og effektiv nedleggelse - som i USA og UK. Du serverer meningsløst tøv; Unge Høyre har aldri gått inn for noen avvikling av "velferdsstaten". For øvrig har det selvsagt vært nødvendig med en prosess for å få myndighetene til å slippe sitt klamme grep på en rekke felter av samfunnet. Nevnes kan NRK-monopolet, en ny åpningslov, oppmykninger i boligmarkedet, i banknæringen osv. 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det er ellers besynderlig at det eneste "argumentet" du har er å anklage de som ikke er enig med deg for nazisme, kommunisme, islamisering, jødehat og alle andre merkelige paranoide fantasier. Jeg kan ikke se at jeg feilaktig har anklaget noen for noe som helst. Jeg vektlegger argumenter og begrunnelser. 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Du serverer meningsløst tøv; Unge Høyre har aldri gått inn for noen avvikling av "velferdsstaten". For øvrig har det selvsagt vært nødvendig med en prosess for å få myndighetene til å slippe sitt klamme grep på en rekke felter av samfunnet. Nevnes kan NRK-monopolet, en ny åpningslov, oppmykninger i boligmarkedet, i banknæringen osv. Hvorfor har det vært "nødvendig" å avdemokratisere dette? 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Hvorfor har det vært "nødvendig" å avdemokratisere dette? Det var nødvendig fordi ap's klamme grep ikke var demokratisk i det hele tatt. Det er ikke demokratisk med en eneste nyhetsformidler, det er ikke demokratisk med folk som står med lua i handa foran bolighaien eller i banken og det er ikke demokratisk å tvinge butikker/kunder til å handle før kl 17. Det er en sosialistisk oppfatning av demokrati at staten skal styre menneskers liv. Historien har dokumentert at dine ideer er feilaktige, og at folk selv kan styre mer av sine liv enn sosialister kan forestille seg. 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Det var nødvendig fordi ap's klamme grep ikke var demokratisk i det hele tatt. Det er ikke demokratisk med en eneste nyhetsformidler, det er ikke demokratisk med folk som står med lua i handa foran bolighaien eller i banken og det er ikke demokratisk å tvinge butikker/kunder til å handle før kl 17. Det er en sosialistisk oppfatning av demokrati at staten skal styre menneskers liv. Historien har dokumentert at dine ideer er feilaktige, og at folk selv kan styre mer av sine liv enn sosialister kan forestille seg. Du skriver: "Det er ikke demokratisk med en eneste nyhetsformidler," Nei, men AP forfekter heller ikke det. Derimot er det i realiteten det som har skjedd i Italia - under høyresiden. === Dine meninger om demokrati ville hatt meritt hvis det ikke hadde vært for at Norge faktisk ER et demokrati, og det er flertallet i Norge som stemmer på partier som vil ha Lukkelov, osv. Det virker som om du har forvekslet "demokrati" med "Enig med Grip". 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Jeg kan ikke se at jeg feilaktig har anklaget noen for noe som helst. Jeg vektlegger argumenter og begrunnelser. Tja - du pleier jo anklage muslimer for nazisme, meg for kommunisme (*ler meg skakk*), og nå for "islamisme" (for dumt til å kommentere). Alle idiot-metoder fordi du ikke har saklige argumenter. For øvrig har jeg gjort langt MER mot kommunisme og fundamentalisme enn det du har. 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Du skriver: "Det er ikke demokratisk med en eneste nyhetsformidler," Nei, men AP forfekter heller ikke det. Derimot er det i realiteten det som har skjedd i Italia - under høyresiden. === Dine meninger om demokrati ville hatt meritt hvis det ikke hadde vært for at Norge faktisk ER et demokrati, og det er flertallet i Norge som stemmer på partier som vil ha Lukkelov, osv. Det virker som om du har forvekslet "demokrati" med "Enig med Grip". Vi snakker jo om politiske preferanser, sør? Det er jo ikke slik at jeg vil pålegge andre mitt syn, skjønner du. Jeg argumenterer for mitt syn, og det er jo både en plikt og en rett for borgerne, er det ikke? ... Siden man ofte kjenner andre på seg selv; Har du det slik at du gjerne vil pålegge andre ditt syn? 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Tja - du pleier jo anklage muslimer for nazisme, meg for kommunisme (*ler meg skakk*), og nå for "islamisme" (for dumt til å kommentere). Alle idiot-metoder fordi du ikke har saklige argumenter. For øvrig har jeg gjort langt MER mot kommunisme og fundamentalisme enn det du har. Jeg har vel i all beskjedenhet, ganske grundig gjennomgått de åpenbare likheter mellom Hitlers nazisme og situasjonen i land hvor muslimer har sterk innflytelser. Det er fakta, og for øvrig ganske åpenbare fakta for de fleste. .... Hvilken merkelapp man skal sette på dine mange innlegg, er av og til et vanskelig valg. Jeg tror til syvende og sist det passer best med gammelsosialist, selv om du i det siste har vist klare sympatier for de islamske samfunn. 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Vi snakker jo om politiske preferanser, sør? Det er jo ikke slik at jeg vil pålegge andre mitt syn, skjønner du. Jeg argumenterer for mitt syn, og det er jo både en plikt og en rett for borgerne, er det ikke? ... Siden man ofte kjenner andre på seg selv; Har du det slik at du gjerne vil pålegge andre ditt syn? Vi snakker om privatisering av offentlige tjenester, som er en måte å de-demokratisere på. Man reduserer hva folkevalgte kan styre. 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Jeg har vel i all beskjedenhet, ganske grundig gjennomgått de åpenbare likheter mellom Hitlers nazisme og situasjonen i land hvor muslimer har sterk innflytelser. Det er fakta, og for øvrig ganske åpenbare fakta for de fleste. .... Hvilken merkelapp man skal sette på dine mange innlegg, er av og til et vanskelig valg. Jeg tror til syvende og sist det passer best med gammelsosialist, selv om du i det siste har vist klare sympatier for de islamske samfunn. Det du skriver viser jo bare at du i iferd med å ta ut skillsmisse fra virkeligheten. 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det er nok mer komplisert enn som så. Det største problemet er handelshindringer, hvor heller ikke vi har så mye å være stolt av. Problemet er imidlertid at en del motkrefter ikke er så glad i denne globaliseringen, og gjerne vil innføre nye og økte avgifter på handel og valutatransaksjoner. ... For øvrig er nok folk i fattigere land glade for at vi kjøper det de produserer. Problemet er jo at vi ikke kjøper det de produserer i fattige land. Subisider og høye tollsatser gjør at våre egne produkter blir billigere. Faktisk blir de billigere i disse landene også da vi tvinger landene til å ikke ha toll på våre varer. 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Vi snakker om privatisering av offentlige tjenester, som er en måte å de-demokratisere på. Man reduserer hva folkevalgte kan styre. Du gir inntrykk av at et land er mer demokratisk jo mer politikerne styrer. Det er en åpenbart feilaktig premiss. I realiteten er situasjonen motsatt. I alle samfunn hvor politikerne styrer for mye av folks hverdag, er demokratiet skadelidende. Hvilket bekreftes av historien. .... Når det er sagt, skal poltikeren selvsagt styre visse vitale fellesfunksjoner og oppgaven blir å finne en fornuftig balansegang. Men altså; Din tro på ubrutt korrelasjon mellom politisk styring av folks hverdag og demokrati, er gammelsosialistisk. 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Problemet er jo at vi ikke kjøper det de produserer i fattige land. Subisider og høye tollsatser gjør at våre egne produkter blir billigere. Faktisk blir de billigere i disse landene også da vi tvinger landene til å ikke ha toll på våre varer. Det du skriver om har faktisk ikke så stort omfang. Det gjelder hovedsaklig visse landbruksprodukter. Ta en titt på ting og tang du omgir deg med (eller kler på deg). Det aller meste er laget i såkalte fattige land. 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Joda, men dette har jo ikke noe med *velferdsstaten* å gjøre. EU kunne gjort det samme (og verre) uten velferdsstater. Med vennlig hilsen Det er bl.a. dette som gjør at vi har råd til velferdsstaten, som etterhvert er blitt i dyreste laget. Hadde vi droppet velferdssaten ville vi vært mye mer konkuransedyktige ift resten av verden. Det er strammen inn på pensjonene, og mer vil nok følge. 0 Siter
Grip Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det du skriver viser jo bare at du i iferd med å ta ut skillsmisse fra virkeligheten. Jeg noterer meg at du i det siste stort sett henfaller til skjellsord så fort noen er uenig med deg. Det hadde vært fint om du i større grad kunne tilstrebe saklighet. Jeg ser også at tråder slettes på grunn av dine uskikkelige tendenser, og det er jo synd. Skal vi senke skuldrene og prøve tastene uten å skrive skjellsord? Så prøver vi, sør...en, to, tre.... 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Du gir inntrykk av at et land er mer demokratisk jo mer politikerne styrer. Det er en åpenbart feilaktig premiss. I realiteten er situasjonen motsatt. I alle samfunn hvor politikerne styrer for mye av folks hverdag, er demokratiet skadelidende. Hvilket bekreftes av historien. .... Når det er sagt, skal poltikeren selvsagt styre visse vitale fellesfunksjoner og oppgaven blir å finne en fornuftig balansegang. Men altså; Din tro på ubrutt korrelasjon mellom politisk styring av folks hverdag og demokrati, er gammelsosialistisk. Du skriver:"Når det er sagt, skal poltikeren selvsagt styre visse vitale fellesfunksjoner og oppgaven blir å finne en fornuftig balansegang." Velferdsstaten og helse er "vitale funksjoner". 0 Siter
Goliath Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det du skriver viser jo bare at du i iferd med å ta ut skillsmisse fra virkeligheten. Jeg tror det er mange som er enig med Grip når det gjelder hans oppfatning av deg og dine politiske preferanser og ideer som du har gitt uttrykk for her på DOL. Hvis det faktisk ikke stemmer, så er det verken Grip eller oss andre det er noe "galt" med - men kanskje heller dine argumenter, hvordan du ordlegger deg og hva du legger vekt på her på DOL. Og da er det kanskje du som bør tenke litt nærmere etter hvordan du faktisk fremstår her, og at det er noe du burde/kunne gjort annerledes - hvis du ønsker at andre skal ha en annen oppfatning av deg og dine holdninger enn de vi faktisk får nå? For det er tross alt andres oppfatning av det du skriver her som betyr noe, og ikke hvordan du selv skulle ønske at det ble oppfattet...... 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det du skriver om har faktisk ikke så stort omfang. Det gjelder hovedsaklig visse landbruksprodukter. Ta en titt på ting og tang du omgir deg med (eller kler på deg). Det aller meste er laget i såkalte fattige land. Svært mange av klærne som produseres billig i lavkostland er vestlige merker. Det er svært lite av dette som drypper på landene de produseres i. Vi tvinger dem til å forsåke velferdsgoder slik at vi kan ha våre i fred. 0 Siter
Sør Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Det du skriver om har faktisk ikke så stort omfang. Det gjelder hovedsaklig visse landbruksprodukter. Ta en titt på ting og tang du omgir deg med (eller kler på deg). Det aller meste er laget i såkalte fattige land. Det gjelder da også klær, etter det jeg vet. Råvarer (landsbruksprodukter) er jo hovedeksport fra mange Flertallsland. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.