Gå til innhold

Skremende naivitet fra ny Unge Høyre leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver:"Når det er sagt, skal poltikeren selvsagt styre visse vitale fellesfunksjoner og oppgaven blir å finne en fornuftig balansegang."

Velferdsstaten og helse er "vitale funksjoner".

Det er et meningsløst utsagn siden du ikke kommer inn på hva du legger i begrepene "velferdsstaten" og "helse".

Jeg er ikke opptatt av at de som henter søplet mitt er ansatt i kommunen og jeg er heller ikke så opptatt av at de som vil ha korrigert nesevinkelen er offentlig ansatt...for eksempel. Det er heller ikke så nøye med at de som flyr eller kjører tog jobber i staten....for eksempel.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

27

• Grip

21

• petter smart

10

• pirko

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er bl.a. dette som gjør at vi har råd til velferdsstaten, som etterhvert er blitt i dyreste laget. Hadde vi droppet velferdssaten ville vi vært mye mer konkuransedyktige ift resten av verden.

Det er strammen inn på pensjonene, og mer vil nok følge.

Velferdsstaten er ikke noe vi har "råd til", men langt mer effektivt enn alternativet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er et meningsløst utsagn siden du ikke kommer inn på hva du legger i begrepene "velferdsstaten" og "helse".

Jeg er ikke opptatt av at de som henter søplet mitt er ansatt i kommunen og jeg er heller ikke så opptatt av at de som vil ha korrigert nesevinkelen er offentlig ansatt...for eksempel. Det er heller ikke så nøye med at de som flyr eller kjører tog jobber i staten....for eksempel.

Nei, men hvis alt dette er privatisert, så er privat sektor så stor/mektig (sammenlignet med offentlig sektor) at maktbalansen går til de få eierene av de private foretakene. Ergo har man ikke demokrati mer, fordi det blir uvesentlig hva folket stemmer.

Skrevet

Det gjelder da også klær, etter det jeg vet. Råvarer (landsbruksprodukter) er jo hovedeksport fra mange Flertallsland.

Klær er vel i det alt vesentlige laget i "fattige" land, og meg bekjent er det ikke toll på slike varer.

Landbruksvarer er viktig for mange fattige land, og jeg har selv mange ganger påpekt det urimelige i at disse blir møtt av tollmurer ved salg til rike land.

Men også her er jeg noe usikker. Det er tollfrihet på varer som ikke konkurrerer med norske, mens det er til dels høy toll for varer som vi produserer selv.

Skrevet

Nei, men hvis alt dette er privatisert, så er privat sektor så stor/mektig (sammenlignet med offentlig sektor) at maktbalansen går til de få eierene av de private foretakene. Ergo har man ikke demokrati mer, fordi det blir uvesentlig hva folket stemmer.

I hele etterkrigstiden har offentlig sektor økt i omfang og "makt".

Selv ikke du kan hevde at demokratiet har styrket seg tilsvarende. I den grad man kan snakke om demokratiets helse, står det vel heller dårligere til nå.

Skrevet

Jeg noterer meg at du i det siste stort sett henfaller til skjellsord så fort noen er uenig med deg. Det hadde vært fint om du i større grad kunne tilstrebe saklighet.

Jeg ser også at tråder slettes på grunn av dine uskikkelige tendenser, og det er jo synd.

Skal vi senke skuldrene og prøve tastene uten å skrive skjellsord?

Så prøver vi, sør...en, to, tre....

Du skriver: "Det hadde vært fint om du i større grad kunne tilstrebe saklighet."

Skriver du, som anklager meg for "islamisme"?

Skrevet

Jeg tror det er mange som er enig med Grip når det gjelder hans oppfatning av deg og dine politiske preferanser og ideer som du har gitt uttrykk for her på DOL.

Hvis det faktisk ikke stemmer, så er det verken Grip eller oss andre det er noe "galt" med - men kanskje heller dine argumenter, hvordan du ordlegger deg og hva du legger vekt på her på DOL.

Og da er det kanskje du som bør tenke litt nærmere etter hvordan du faktisk fremstår her, og at det er noe du burde/kunne gjort annerledes - hvis du ønsker at andre skal ha en annen oppfatning av deg og dine holdninger enn de vi faktisk får nå?

For det er tross alt andres oppfatning av det du skriver her som betyr noe, og ikke hvordan du selv skulle ønske at det ble oppfattet......

Jeg har gjort det klinkende klart (slik at selv Grip og deg burde forstå det) at jeg er ateist og humanist, hvilket er omtrent så langt som det er mulig å komme fra kommunisme, nazisme og/eller islamisme.

Skrevet

I hele etterkrigstiden har offentlig sektor økt i omfang og "makt".

Selv ikke du kan hevde at demokratiet har styrket seg tilsvarende. I den grad man kan snakke om demokratiets helse, står det vel heller dårligere til nå.

Den største trusselen mot demokratiet er transnasjonale "corporations", som ofte er større enn enkeltstater (og derfor har alt for stor makt).

MAI (Multilateral Agreement on investment) (avtalen som ble forkastet) demonstrerer dette i klartekst.

Bare så "synd" at media ikke fortalte særlig mye om den til folket.

Skrevet

Du skriver: "Det hadde vært fint om du i større grad kunne tilstrebe saklighet."

Skriver du, som anklager meg for "islamisme"?

Du skriver jo ofte så usammenhengende at det kan være vanskelig å få tak i hva du egentlig mener.

Det er imidlertid tydelig at du meget raskt løper islams ærend når jeg eller andre påpeker det åpenbart svinske i denne "religionen".

Ditt ivrige forsvar for muslimers måte å organisere sine samfunn på, kan lett tolkes som en viss sans for slike systemer.

Men, det kan selvsagt også være en feilslutning.

petter smart
Skrevet

Velferdsstaten er ikke noe vi har "råd til", men langt mer effektivt enn alternativet.

Med vennlig hilsen

Alternativet er jo at folk må klare seg selv. Dette er situasjonen i svært mange land. Grunnen er at de rett og slett ikke har penger til de som ikke kan klare seg selv.

Dersom vi kutter ut velferdsstaten i Norge vil de offentlige utgifter gå ned, de med gode jobber vil komme godt ut av det, mens de uten jobb vil måtte sulte/stjele. Dette er neppe bedre enn det vi har i dag, men dersom vi ikke har penger til velferdsgoder så kan vi heller ikke ha disse godene.

Skrevet

Den største trusselen mot demokratiet er transnasjonale "corporations", som ofte er større enn enkeltstater (og derfor har alt for stor makt).

MAI (Multilateral Agreement on investment) (avtalen som ble forkastet) demonstrerer dette i klartekst.

Bare så "synd" at media ikke fortalte særlig mye om den til folket.

Jeg har selv påpekt utfordringen som ligger i multinasjonale selskaper. Disse må matches med tilsvarende overnasjonale, politiske konstruksjoner som f.eks. EU og WTO.

Men du kan jo si det til sv'ere og senterpartister.

Skrevet

Jeg har gjort det klinkende klart (slik at selv Grip og deg burde forstå det) at jeg er ateist og humanist, hvilket er omtrent så langt som det er mulig å komme fra kommunisme, nazisme og/eller islamisme.

Det høres betryggende ut. Kan vi så se frem til en Sør som ikke uoppstoppelig løper de totalitæres ærende??

Skrevet

Alternativet er jo at folk må klare seg selv. Dette er situasjonen i svært mange land. Grunnen er at de rett og slett ikke har penger til de som ikke kan klare seg selv.

Dersom vi kutter ut velferdsstaten i Norge vil de offentlige utgifter gå ned, de med gode jobber vil komme godt ut av det, mens de uten jobb vil måtte sulte/stjele. Dette er neppe bedre enn det vi har i dag, men dersom vi ikke har penger til velferdsgoder så kan vi heller ikke ha disse godene.

Forut for avvikling av velferdsstaten, kan vi kanskje forsøke å gjøre noe produktivt i stedet for å sitter her og sludre?

Jeg har brukt et par timer av dagen på dette i dag, og det blir det fan ikke mye brød av, hverken til meg, deg eller verdens elendige.

Back to work.

Skrevet

Jeg har selv påpekt utfordringen som ligger i multinasjonale selskaper. Disse må matches med tilsvarende overnasjonale, politiske konstruksjoner som f.eks. EU og WTO.

Men du kan jo si det til sv'ere og senterpartister.

Det nytter jo ikke når de har så stor innflytelse i EU/WTO...

Hvem tror du det er som skriver regelverket for CE merking, for eksempel? De er ansatt i Phillips, Siemens, ABB, Ericsson, Nokia, osv.

====

Når staten/offentlige er svak og ribbet, så er det "corporations" som har den egentlige makten. Jeg har bodd i flere land som er slik.

Skrevet

Nei, men Norge vil heller ikke ha så mange som betaler skatt, så mange som har høy utdanning, osv.

Staten har investert MYE i deg (mange års skolegang). Hvis du nå blir syk i 6 mnd så er det faktisk bedre at staten betaler i de 6 månedene (slik at du kan betale skatt etterpå), fremfor at du sulter ihjel, og derfor ikke kan betale skatt. Eller blir tvunget inn i kriminalitet.

Velferdsstaten er den mest effektive løsningen.

Skrevet

Det høres betryggende ut. Kan vi så se frem til en Sør som ikke uoppstoppelig løper de totalitæres ærende??

Nå er det vel deg, og ikke meg, som har den funksjonen her...??

Skrevet

Du skriver jo ofte så usammenhengende at det kan være vanskelig å få tak i hva du egentlig mener.

Det er imidlertid tydelig at du meget raskt løper islams ærend når jeg eller andre påpeker det åpenbart svinske i denne "religionen".

Ditt ivrige forsvar for muslimers måte å organisere sine samfunn på, kan lett tolkes som en viss sans for slike systemer.

Men, det kan selvsagt også være en feilslutning.

Det tyder jo unektelig på at du har lesevanskeligheter...

petter smart
Skrevet

Nei, men Norge vil heller ikke ha så mange som betaler skatt, så mange som har høy utdanning, osv.

Staten har investert MYE i deg (mange års skolegang). Hvis du nå blir syk i 6 mnd så er det faktisk bedre at staten betaler i de 6 månedene (slik at du kan betale skatt etterpå), fremfor at du sulter ihjel, og derfor ikke kan betale skatt. Eller blir tvunget inn i kriminalitet.

Velferdsstaten er den mest effektive løsningen.

Det er riktig, og det har jo ført til både inkluderende arbeidsliv og det faktum at jeg går foran en del andre i sykehuskøen.

Men staten tjener ikke noe dersom jeg er kronisk arbeidsledig eller arbeidsufør.

Det er et kjent fenomen at noen (antallet kan diskuteres) lever på staten, de gidder ikke jobbe. Terskelen for å sykemelde seg blir stadig lavere.

De aller fleste i Norge har det for bra, vi hadde klart oss med litt mindre. Og sannsynligvis vil vi måtte gjøre dette om ikke mange år.

Skrevet

Det er riktig, og det har jo ført til både inkluderende arbeidsliv og det faktum at jeg går foran en del andre i sykehuskøen.

Men staten tjener ikke noe dersom jeg er kronisk arbeidsledig eller arbeidsufør.

Det er et kjent fenomen at noen (antallet kan diskuteres) lever på staten, de gidder ikke jobbe. Terskelen for å sykemelde seg blir stadig lavere.

De aller fleste i Norge har det for bra, vi hadde klart oss med litt mindre. Og sannsynligvis vil vi måtte gjøre dette om ikke mange år.

Jo, men hele samfunnet ville tapt hvis du måtte begå kriminalitet for å overleve (fordi du var syk, men det ikke fantes velferdsordninger).

Videre ville dine barn trolig ikke få skolegang (fordi de måtte jobbe), osv.

Jeg tror de fleste i Norge ville fått en virkelig aha-opplevelse av å bo noen år i Sør Afrika, slik at man kan forstå hvordan folk "faller gjennom" uten en velferdsstat.

En velferdsstat er kanskje dyr i drift (akkurat som skoler), men alternativet (hhv ingen velferdsstat/skolegang) er MYE dyrere.

petter smart
Skrevet

Jo, men hele samfunnet ville tapt hvis du måtte begå kriminalitet for å overleve (fordi du var syk, men det ikke fantes velferdsordninger).

Videre ville dine barn trolig ikke få skolegang (fordi de måtte jobbe), osv.

Jeg tror de fleste i Norge ville fått en virkelig aha-opplevelse av å bo noen år i Sør Afrika, slik at man kan forstå hvordan folk "faller gjennom" uten en velferdsstat.

En velferdsstat er kanskje dyr i drift (akkurat som skoler), men alternativet (hhv ingen velferdsstat/skolegang) er MYE dyrere.

Det er dyrt å være fattig heter det, og det stemmer også her. Problemet er at velferdsgoder koster penger å sette igang, det hjelper ikke at de gir større inntekter på lang sikt dersom pengene ikke er her i dag.

Nok et lite paradoks dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...