Gå til innhold

Hvis man har 100 tusen

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hvis man har 100 000 på sparekonto og nesten 200 000 i studielån, hva lønner det seg å gjøre?

Jeg har IKKE tenkt å investere i egen bolig, ikke tenkt å kjøpe bil...

Jeg sparer allerede full pott i BSU og resten på sparekonto. Vil det lønne seg for meg å bare kjøre inn sparepengene og betale ned mest mulig av lånet på kortest mulig tid?

Kommer nok til å tjene mer enn jeg kommer til å bruke i mnd framover også...

Disse pengene gir meg, ironisk nok, hodebry...

Gjest en dol-bruker
Skrevet

Jeg har hørt at det ikke lønner seg å betale ned studielånet i en slik situasjon,fordi det er mye som er gunstig med det lånet. Feks at du kan få det ettergitt hvis du blir uføretrygdet (det får du ikke med andre lån), og at du kan søke rentefritak hvis du skal studere mer osv.

Med andre ord er det et gunstig lån å ha.

En egenkapital derimot er veldig godt å ha. Så hvis jeg var deg ville jeg fortsette å spare, og evt på et senere tidspunkt investere dette i feks en leilighet.

Ens livssituasjon endrer seg jo, alt går i faser. Slik at du på et senere tidspunkt vil kunne ha bruk for en leilighet feks.

Skrevet

Du sparer pengene til du engang skal kjøpe hus. Da kan du få en langt gunstigere lånerente på huslån. Egenkapital er verdt mye mer enn det du sparer på å betale ned studielån.

Med vennlig hilsen

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Som de andre sier er studielånet et gunstig lån med gratis forsikring. Men hvis du allerede nå vet at du ikke har tenkt å investere i bolig i 2005 kan du f.eks. betale inn renter og avdrag for 2005 på forskudd, så løper ikke renta på det du har betalt inn. Ettersom renta på lånet er høyere enn det du antakelig klarer å få inn i innskuddsrente vil du tjene på det. I tillegg slipper du gebyrene de tar når de sender ut giro.

Men du må snakke med Lånekassa om det hvis du bare vil betale for ett år på forskudd, og slippe betaling i 2005. Hvis du bare betaler inn en slump penger vil de stryke det av lånet, men fortsette å sende innbetalingsgiroer som før, det blir altså bare kortere betalingstid. (Slik var det iallefall tidligere),. Hvis du har fastrente er det kanskje egne regler, ta en telefon og sjekk med dem.

Hvis du klarer å spare opp egenkapital til å betale 40% av en bolig får du gunstigst boliglån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...