Gjest thomas l. Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Jeg er en gutt som har leid en leilighet. Skal studere til høsten. Utleier vil ha 3 mnd depositum, og dette skal settes på en konto. Da jeg gikk i banken for å få det, nektet de meg å åpne en konto(dette er ikke min faste bank, men utleiers bank), fordi jeg har noen innkassosaker på meg. Jeg sa at jeg ikke skjønte dette da jeg ikke skulle ta opp lån, men sette inn penger på en sperret konto. Men de nektet meg å åpne en slik konto i deres bank. Hva gjør jeg nå?Utleier maser på depositum, og jeg vil gjerne bli ferdig med dette. Har pengene klare. Prøvde å spørre min bank om jeg kunne åpne konto der, men da sa de at regelverket var slik at de ikke kunne det. De hadde imidlertid ingen motsetninger til at jeg kunne ha åpnet en slik konto, selv om jeg har noen innkassosaker. Hva gjør jeg nå? Dette haster noe veldig. 0 Siter
cecily Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Du tar med deg utleier i banken og så oppretter dere kontoen i fellesskap. 0 Siter
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Du kan like gjerne ha den kontoen i din egen bank! 0 Siter
Gjest tips Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Spør utleier om det er greit at kontoen står i den mors navn / din fars navn eller noe slik? 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Du kan like gjerne ha den kontoen i din egen bank! Det er feil, kontoen skal være i samme bank som leien betales til. Dvs. utleiers bank, som oftest. 0 Siter
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det er feil, kontoen skal være i samme bank som leien betales til. Dvs. utleiers bank, som oftest. eheee. Ok, har aldri skjedd meg da men, jeg har fått opnet i min egen bank de gangene jeg har leid privat! 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 eheee. Ok, har aldri skjedd meg da men, jeg har fått opnet i min egen bank de gangene jeg har leid privat! Jeg også. Var ikke noe problem for meg å åpne depositumskonto i en annen bank enn den utleier har konto i. Åpnet i MIN bank.. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Jeg har ikke så veldig mye kunnskaper om dette, men har en teori om hvorfor du ikke får åpnet depositumskonto... Namsmannen kan gå inn og "beslaglegge" verdier i ditt navn eller som opplagt eies av deg. Siden du har inkassosaker på deg, kan det være at banken ikke vil "gå god" for din depositumskonto overfor utleier. Dette fordi de vet at ved en eventuell inkrevningssak fra namsmannen , så har (muligens) ikke banken mulighet til å holde disse pengene tilbake. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men det er mulig utleier da kan kreve depositumet fra banken igjen. Fordi en depositumskonto er en avtale også mellom banken og utleier. Dette ble litt kronglete skrevet, men still gjerne tilleggesspørsmål hvis du ikke skjønner hva jeg mener. Jeg ser du har fått forslag om at du kan spørre utleier om å åpne kontoen i din mors navn. I såfall, må også leieforholdet stå i din mors navn. Din mor må altså stå oppført som leietaker, for at du/hun skal kunne åpne konto depositumskonto i hennes navn. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 eheee. Ok, har aldri skjedd meg da men, jeg har fått opnet i min egen bank de gangene jeg har leid privat! Jeg har ikke sagt at banken nekter, men i følge regelverket skal det være sånn... Grunnen er vel at banken skal ha mulighet for å holde igjen/trekke beløp på kontoen for leiers mislighold. elns. Men nå er det jo heller regelen enn unntaket at regelverket ikke følges ifm boligutleie... 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Jeg har ikke sagt at banken nekter, men i følge regelverket skal det være sånn... Grunnen er vel at banken skal ha mulighet for å holde igjen/trekke beløp på kontoen for leiers mislighold. elns. Men nå er det jo heller regelen enn unntaket at regelverket ikke følges ifm boligutleie... Jeg har alltid hatt depositumkonto i min egen bank. 0 Siter
petter smart Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Du kan jo betale gjelden din slik at du ikke har noen inkassosaker. Kan være kjekt senere i livet også. 0 Siter
Platina Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Det står noe ikke i finansavtaleloven at depositumskonto SKAL åpnes i utleiers bank, men det anbefales. Slik jeg ser det må utleier ta til takke med at du har kontoen i din egen bank om han vil ha deg som leieboer. Om han vil ha deg boende om han får greie på de inkassosakene er jo en annen ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.