Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å gjøre en ny vri når jeg lager bursdagskake til mannen min i morgen. Jeg må bare undersøke om det kan skje en uventet reaksjon i kaken hvis jeg gjør så. Som fyll i midten har jeg lyst til å lage gele med jordbær i. Denne skal jeg da lage i kakeformen som ble brukt til kaken slik at den blir like stor og flat og fin. Når den da er stiv skal jeg ha den på kaken som fyll, med vaniljekrem og krem. Kan det skje rare ting her? Som at geleen kan bli rennete eller noe sånt. Noe jeg bør vite før jeg kjører i gang forsøket?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, tror ikke det. Men husk å IKKE ha Kiwi eller banan i.

Gjest uten signatur
Skrevet

Beste måten å gjøre det der på er følgende:

Du må ha to kakeformer med forskjellig diameter. Du baker sukkerbrød i den med minst diameter (eller kjøper et ferdig som er litt mindre enn den største formen). Denne fyller du med vanliljekrem eller annet godt på vanlig måte.

Så lager du gele av ønsket farge. De fleste bruker rød. Bruk litt mindre vann en vanlig, da blir den stivere, og er lettere å skjære i når du skal dele opp kaken. La geleen bli halvstiv.

Plasser sukkerbrødet i den litt større formen. Pynt oppå kaken med feks halve mandarinbåter. Hell den halvstive geleen rundt kaken og over pynten på toppen av den. Selv om kaken ikke er så mye lavere enn den ytterste formen, vil geleen allikevel bli liggende oppå siden den er såpass stiv.

Så setter du hele greia inn i kjøleskapet og lar geleen bli helt stiv. Da skjærer du med en skarp kniv som du varmer i kokende vann kaken løs fra kakeformkanten. Og vips - så har du en kake med gele rundt det hele!

Det er mange år siden jeg har gjort dette nå, så mulig jeg har glemt noen tips. Da håper jeg noen kan korrigere eller utfylle beskrivelsen min.

Legger du bare et gelelokk løst oppå kaka, så vil det skli når du skjører i det, går jeg utifra.Da ville det nok være best å ha geleen nederst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...