Gjest flytt! Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Så slutt å finn deg i det, og flytt! Herregud, du fremstiller det som en trussel. Bare flytt til et land uten bompenger, du. En viss risiko er det jo for at de der ikke har rehabilingspenger å gi deg der, men da slipper du i hvert fall å gå her hjemme å klage. Et utenlandsopphold av en viss varighet bruker å sette ting i perspektiv for de fleste. Anbefales alle nordmenn. 0 Siter
petter smart Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Det er ikke den eneste sannheten! De som ikke ikke utnytter systemet, lider under den slags oppslag, og er selvfølgelig forbannet på folk, som står frem og syter i media, når de ikke har noe å klage over! Problemet er at alle blir skåret over en kam, både av andre mennesker, media og trygdevesenet. Jeg sier ikke at det er den eneste sannheten, men at slikt skjer. Har du noen konkrete forslag til hvordan en kan redusere trygdesvindel o.l.? 0 Siter
Soria Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Du kan jo begynne med å jobbe slik at du tjener 1G - det har du som du vel vet anledning til å tjene ved siden av trygden. Dessuten trodde jeg de nå var såpass opptatt av å få folk ut i arbeid at det fantes en masse overgangsordninger, som f.eks. tre-års "angrefrist", samt mulighet for "fingradering" av antall prosent ufør? Jeg prøvde å ringe på en jobb for en stund siden. Dessverre visste lederen der at jeg har vært syk de siste årene, og jeg hørte ikke noe mer fra dem. Telefon til aetat svklarte bare at jeg må over på attføring for å få noe som helst. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Jeg sier ikke at det er den eneste sannheten, men at slikt skjer. Har du noen konkrete forslag til hvordan en kan redusere trygdesvindel o.l.? Kreve spesialisterklering ved langvarig/hyppige sykemeldinger. At fastlegen ikke kan skrive flere ukers sykemelding i en sleng. Må pasienten vise trynet f.eks. en gang i uka, blir det nok for plagsomt for de som bare vil sitte på rumpa. (Også passer det veldig dårlig når man jobber svart ved siden av.) Tipper misbruket kan finansiere både behandling og ekstra legetimer, pluss mer i kassa, for de som blir igjen. 0 Siter
petter smart Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Kreve spesialisterklering ved langvarig/hyppige sykemeldinger. At fastlegen ikke kan skrive flere ukers sykemelding i en sleng. Må pasienten vise trynet f.eks. en gang i uka, blir det nok for plagsomt for de som bare vil sitte på rumpa. (Også passer det veldig dårlig når man jobber svart ved siden av.) Tipper misbruket kan finansiere både behandling og ekstra legetimer, pluss mer i kassa, for de som blir igjen. Det er vel like vanskelig for en ekspert å vurdere arbeidsevnen hos personer som hevder de har psykiske lidelser som for en vanlig lege. Nekter en noen som ber om sykemelding så blir det store oppslag i avisa om ufølsomme leger osv. Hadde det vært enkelt, hadde de allerede gjort det. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Det er vel like vanskelig for en ekspert å vurdere arbeidsevnen hos personer som hevder de har psykiske lidelser som for en vanlig lege. Nekter en noen som ber om sykemelding så blir det store oppslag i avisa om ufølsomme leger osv. Hadde det vært enkelt, hadde de allerede gjort det. "Det er vel like vanskelig for en ekspert å vurdere arbeidsevnen hos personer som hevder de har psykiske lidelser som for en vanlig lege." Nei, jeg tror de har bedre forutsetning. Dessuten er det ikke så attraktivt å være sykemeldt, når du må møte opp hos psykologen en gang i uka, for å få sykepenger. "Hadde det vært enkelt, hadde de allerede gjort det. " Problemet ligger i at det krever en økonomisk satsning i begynnelsen, før man ser resultater. 0 Siter
Gjest økonomi Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Hvem snakker om USA? Hvilket land vil du flytte til da? Dette ville vært fint å vite om noen land som har bedre velferdsgoder enn oss. 0 Siter
Gjest du tuller Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Vi har det faktisk veldig godt her i landet!!!!!!! 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Har lest om en del saker der folk står fram og klager sin nød fordi de må selge huset etter at de ikke kunne jobbe mer. Leser en nøyere ser en at huset er en villa verdt 5 millioner. De aller fleste som får støtte får nok til å leve for. Men mange får ikke nok til alle fritidssysler de eller barna ønsker å være med på. Ferie er luksus og en bør bruke pengene på annet. Det er ikke meningen at en skal få mer enn et minimum. Det er synd på de dette skjer med, men livet er ikke alltid rettferdig. Jeg synes det er kjipt av vi i et så rikt land, skal måtte leve på eksistensminimum et helt liv fordi vi ikke kan jobbe. Tror du vi har mindre behov enn andre til å ha det all right? Jeg har en helt vanlig 3 romsleilighet, ingen luksus, bil jeg har fått av trygdeetaten og som jeg ikke kan være uten og to unger som lever på fattigdomsgrensa. Joda, datteren min har mobil og vi har en gammel videospiller. Dessuten har jeg lyst å reise på ferie men siden jeg ikke kan dra hvor som helst må jeg ut med 10-12 000 for en tur. Som de fleste andre, må jeg dra i minstemanns sommerferie. Etter 30 år på denne måten, begynner jeg å bli rimelig lei av livet og lurer på om det er noen vits å fortsette. Og det er jeg sikkert ikke den eneste som tenker. Det hjelper ikke om noen tilbyr meg en jobb til 1 mill i året, jeg kan fremdeles ikke ta den såfremt det ikke er slik at jeg kan jobbe de timene det passer for meg. Og ingen vil ansette meg på de premissene. 0 Siter
frosken Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Jeg prøvde å ringe på en jobb for en stund siden. Dessverre visste lederen der at jeg har vært syk de siste årene, og jeg hørte ikke noe mer fra dem. Telefon til aetat svklarte bare at jeg må over på attføring for å få noe som helst. Har du snakket med trygdekontoret om dine tanker om å forsøke å jobbe litt? Det er egne prosjekter for tiden som går ut på å tilrettelegge for at folk skal få prøvd seg i jobb igjen. I enkelte fylker har alle uføretrygdede fått brev med invitasjon om å komme til en samtale med trygdeetaten for å se på hvilke muligheter som evt. finnes. 0 Siter
petter smart Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Jeg synes det er kjipt av vi i et så rikt land, skal måtte leve på eksistensminimum et helt liv fordi vi ikke kan jobbe. Tror du vi har mindre behov enn andre til å ha det all right? Jeg har en helt vanlig 3 romsleilighet, ingen luksus, bil jeg har fått av trygdeetaten og som jeg ikke kan være uten og to unger som lever på fattigdomsgrensa. Joda, datteren min har mobil og vi har en gammel videospiller. Dessuten har jeg lyst å reise på ferie men siden jeg ikke kan dra hvor som helst må jeg ut med 10-12 000 for en tur. Som de fleste andre, må jeg dra i minstemanns sommerferie. Etter 30 år på denne måten, begynner jeg å bli rimelig lei av livet og lurer på om det er noen vits å fortsette. Og det er jeg sikkert ikke den eneste som tenker. Det hjelper ikke om noen tilbyr meg en jobb til 1 mill i året, jeg kan fremdeles ikke ta den såfremt det ikke er slik at jeg kan jobbe de timene det passer for meg. Og ingen vil ansette meg på de premissene. Jeg skjønner at det er kjipt å leve på et eksistensminimum. Spesielt når de fleste rundt deg lever i mer eller mindre luksus. Dere har sikkert det samme behovet for å ha det all right som alle andre. Dessverre kan ikke alle ha det like bra. Hva med de som er dumme og ikke klarer å få en god utdannelse og ender opp med en dårlig betalt jobb, skal vi gi dem penger slik at de også kan få det "alle andre" har? Det er slik at noen har mer penger enn andre, noen mindre. Å gi alle det samme har blitt prøvd ut, men kommunisme fungerer ikke. En må få noe ekstra igjen for å arbeide. Det hjelper ikke at folk ikke jobber pga sykdom. Det er ikke rettferdig at noen jobber og sliter, men ikke får noe igjen for det. Det er sikkert en fattig trøst, men du har det bedre enn det store flertallet av folk i verden. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Jeg skjønner at det er kjipt å leve på et eksistensminimum. Spesielt når de fleste rundt deg lever i mer eller mindre luksus. Dere har sikkert det samme behovet for å ha det all right som alle andre. Dessverre kan ikke alle ha det like bra. Hva med de som er dumme og ikke klarer å få en god utdannelse og ender opp med en dårlig betalt jobb, skal vi gi dem penger slik at de også kan få det "alle andre" har? Det er slik at noen har mer penger enn andre, noen mindre. Å gi alle det samme har blitt prøvd ut, men kommunisme fungerer ikke. En må få noe ekstra igjen for å arbeide. Det hjelper ikke at folk ikke jobber pga sykdom. Det er ikke rettferdig at noen jobber og sliter, men ikke får noe igjen for det. Det er sikkert en fattig trøst, men du har det bedre enn det store flertallet av folk i verden. "Det er sikkert en fattig trøst, men du har det bedre enn det store flertallet av folk i verden." Du er ikke så redd det skal skje med deg tydeligvis? ;-) Tipper det som er mest irriterende for de som virkelig er syke, er at det er så lett å utnytte systemet. Tenk når du er en ærlig sjel, kanskje har du jobbet som en helt hele livet, betalt masse skatt o.s.v, også ender du opp med å få så godt som ingenting, når du trenger det. Samtidig ser du at samfunnets igler utnytter systemet, og får det samme (eller mer) enn deg. Ikke mistenkeliggjør syke mennesker, og ikke bare fortell de at "sånn er det bare, du er uheldig", kritiser heller systemet! Plutselig skjer det noe med deg, eller noen du er glad i, og da kommer du til å få et annet perspektiv. Men det er synd, hvis det er det som skal til.... 0 Siter
petter smart Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 "Det er sikkert en fattig trøst, men du har det bedre enn det store flertallet av folk i verden." Du er ikke så redd det skal skje med deg tydeligvis? ;-) Tipper det som er mest irriterende for de som virkelig er syke, er at det er så lett å utnytte systemet. Tenk når du er en ærlig sjel, kanskje har du jobbet som en helt hele livet, betalt masse skatt o.s.v, også ender du opp med å få så godt som ingenting, når du trenger det. Samtidig ser du at samfunnets igler utnytter systemet, og får det samme (eller mer) enn deg. Ikke mistenkeliggjør syke mennesker, og ikke bare fortell de at "sånn er det bare, du er uheldig", kritiser heller systemet! Plutselig skjer det noe med deg, eller noen du er glad i, og da kommer du til å få et annet perspektiv. Men det er synd, hvis det er det som skal til.... Jeg var arbeidsledig i 1,5 år uten å få en krone. Hadde ikke jobbet nok før så jeg fikk ikke arbeidsledighetstrygd, fikk beskjed om å selge alt jeg ikke gikk og sto i på sosialen, samt å bruke BSU pengene (var ikke mange pengene, hadde jeg brukt de hadde jeg klart meg 2 måneder, men da hadde jeg aldri fått opprettet en ny BSU konto og det ville blitt vanskelig å få kjøpt hus senere). Jeg vet det er vanskelig, spesielt for de som ikke ser noen ende på det. Det er mange som klager på at de får for lite, men da bør de heller komme med konkrete tiltak for å hindre alle de som utnytter systemet. Det er nemlig ikke så enkelt. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Jeg var arbeidsledig i 1,5 år uten å få en krone. Hadde ikke jobbet nok før så jeg fikk ikke arbeidsledighetstrygd, fikk beskjed om å selge alt jeg ikke gikk og sto i på sosialen, samt å bruke BSU pengene (var ikke mange pengene, hadde jeg brukt de hadde jeg klart meg 2 måneder, men da hadde jeg aldri fått opprettet en ny BSU konto og det ville blitt vanskelig å få kjøpt hus senere). Jeg vet det er vanskelig, spesielt for de som ikke ser noen ende på det. Det er mange som klager på at de får for lite, men da bør de heller komme med konkrete tiltak for å hindre alle de som utnytter systemet. Det er nemlig ikke så enkelt. Jeg kom med konkrete tiltak i svaret mitt til deg i går. De som er syke, vil ha legekonsultasjoner og behandling, de andre vil ha minst mulig med systemet å gjøre og bare få penger inn på konto. Også er det er vi friske som må være kritiske, ikke bare tro at det aldri skjer oss, og overlate til de som er rammet å ordne opp. De er jo allerede syke, det er ikke da man er mest ressurssterk. 0 Siter
petter smart Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Jeg kom med konkrete tiltak i svaret mitt til deg i går. De som er syke, vil ha legekonsultasjoner og behandling, de andre vil ha minst mulig med systemet å gjøre og bare få penger inn på konto. Også er det er vi friske som må være kritiske, ikke bare tro at det aldri skjer oss, og overlate til de som er rammet å ordne opp. De er jo allerede syke, det er ikke da man er mest ressurssterk. Har du foreslått dette til myndighetene? Hvorfor er ikke dette gjennomført allerede? Hva hindrer folk i å ta turen til legen hver uke dersom de kun ønsker å snylte på staten, og må gjøre dette for å få penger? Det jobbes iherdig med å avsløre snyltere og tiltak for å redusere snyltingen, men likevel øker omfanget. Det er ikke så enkelt. Dessverre blir reellt syke skadelidende. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Har du foreslått dette til myndighetene? Hvorfor er ikke dette gjennomført allerede? Hva hindrer folk i å ta turen til legen hver uke dersom de kun ønsker å snylte på staten, og må gjøre dette for å få penger? Det jobbes iherdig med å avsløre snyltere og tiltak for å redusere snyltingen, men likevel øker omfanget. Det er ikke så enkelt. Dessverre blir reellt syke skadelidende. Som jeg sa i går; det er ikke gjennomført fordi det krever er en kjempeinvestering. Du vet vel hvordan det er med helsebudsjettene?! "Hva hindrer folk i å ta turen til legen hver uke dersom de kun ønsker å snylte på staten, og må gjøre dette for å få penger?" Fordi det er vanskeligere å sitte og lyve en gang i uken, enn en gang i halvåret til fastlegen. Fordi det blir et ork og et press å stille opp. Fordi mange jobber svart ved siden av, og da passer det svært dårlig. "Det jobbes iherdig med å avsløre snyltere og tiltak for å redusere snyltingen, men likevel øker omfanget. Det er ikke så enkelt." Man kan bli tystet på, ellers kreves det at man tilfeldigvis blir tatt på fersken i å arbeide f.eks. Eller du må ha uforholdsmessig store verdier, du ikke kan forklare. Ikke så rart de ikke får tatt så mange, spør du meg... 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. juni 2004 Skrevet 23. juni 2004 Jeg skjønner at det er kjipt å leve på et eksistensminimum. Spesielt når de fleste rundt deg lever i mer eller mindre luksus. Dere har sikkert det samme behovet for å ha det all right som alle andre. Dessverre kan ikke alle ha det like bra. Hva med de som er dumme og ikke klarer å få en god utdannelse og ender opp med en dårlig betalt jobb, skal vi gi dem penger slik at de også kan få det "alle andre" har? Det er slik at noen har mer penger enn andre, noen mindre. Å gi alle det samme har blitt prøvd ut, men kommunisme fungerer ikke. En må få noe ekstra igjen for å arbeide. Det hjelper ikke at folk ikke jobber pga sykdom. Det er ikke rettferdig at noen jobber og sliter, men ikke får noe igjen for det. Det er sikkert en fattig trøst, men du har det bedre enn det store flertallet av folk i verden. Jeg synes jeg sliter mer enn folk som jobber og det er sannelig dårlig betaling jeg får for å ordne opp med helsevesenet ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.