Gå til innhold

10,2% eller 12% feriepenger

Anbefalte innlegg

sandra1365380284
Skrevet

Hei!

Jobber i en privat bedrift og har fått 10,2% i feriepenger..Trodde det var 12% overalt! Det fikk jeg hvertfall på lønn fra kommune og bank. Noen som vet om dette er feil?

Skrevet

Kommer an på hvor mange ferieuker du har. Har du 5 skal du ha 12 % men du blir fratrukket noen dagers lønn.

Gjest Jørgen23
Skrevet

Kommer an på om din private arbeidsgiver og arbeidstakerne (hvis dere har noen klubb) er blitt enige om tariffen som tilsier 5-ukers ferie. Er det ingen slik avtale så må du nok nøye deg med 10,2%.

Gjest osiris
Skrevet

Det er kun dersom dere er organiserte og har tariffavtale dere har krav på 12% feriepenger og 5 uker ferie. Ferieloven sier du har krav på 4 uker og 1 dag ferie, og 10.2% feriepenger

Gjest sandex
Skrevet

Ikke alle som har 12% nei. I vikarbyrå f.eks. er det fortsatt bare 4 uker ferie og 10,2 % feriepenger...

Rått - men frivillig for bedrifter som ikke er statlige/kommunale..

Gjest osiris
Skrevet

Ikke alle som har 12% nei. I vikarbyrå f.eks. er det fortsatt bare 4 uker ferie og 10,2 % feriepenger...

Rått - men frivillig for bedrifter som ikke er statlige/kommunale..

Det har absolutt INGENTING med om bediftene er statlige eller kommunale eller ikke. Vikarbyråene følger loven, mens de som er smarte nok til å være organiserte i ei fagforening og sørge for å få en tariffavtale på arbeidsplassen får 5 uker ferie og 12% feriepenger.

Dersom noen er misføyd med 10.2% feriepenger og 4 ukers ferie, så ta kontakt med fagforeninga det er naturlig for dere å være med i.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Som andre sier kommer det an på tariffavtalen. Men selv om du har 5 ukers ferie kan det hende du får 10,2% feriepenger - og de siste ferideagene med lønn. Det tjener man på hvis man har lønn opp mot 300.000 eller mer.

Skrevet

Det har absolutt INGENTING med om bediftene er statlige eller kommunale eller ikke. Vikarbyråene følger loven, mens de som er smarte nok til å være organiserte i ei fagforening og sørge for å få en tariffavtale på arbeidsplassen får 5 uker ferie og 12% feriepenger.

Dersom noen er misføyd med 10.2% feriepenger og 4 ukers ferie, så ta kontakt med fagforeninga det er naturlig for dere å være med i.

Jeg snylter! :)

Gjest osiris
Skrevet

Jeg snylter! :)

Men hva gjør du dersom de andre på jobben blir lei av snyltere og melder seg kollektivt ut? Da vil dere bare ha krav på 4 uker + 1 dag ferie, mindre feriepenger og har heller ikke rett til avtalefestet pensjon når den dagen kommer. De 5 åra mellom 62 og 67 skal være harde har jeg hørt......

Skrevet

Men hva gjør du dersom de andre på jobben blir lei av snyltere og melder seg kollektivt ut? Da vil dere bare ha krav på 4 uker + 1 dag ferie, mindre feriepenger og har heller ikke rett til avtalefestet pensjon når den dagen kommer. De 5 åra mellom 62 og 67 skal være harde har jeg hørt......

Den dagen er jeg pensjonist :)

Gjest sandex
Skrevet

Hva tror du skjer om man organiserer seg i vikarbyrå?!?!

Vet ihvertfall hva som skjer med de heromkring... De får ikke jobb! Ingen som har fått forlenget kontrakt her er organiserte...

Har INGENTING å gjøre med hvor "smart" man er!!!

I staten/kommunen er jo alle organisert... finnes vel kanskje unntak.

Heller få som organiserer seg i private bedrifter om det ikke er kultur for det.

Gjest sandex
Skrevet

Vet ihvertfall hva som skjer med de heromkring... De får ikke jobb! Ingen som har fått forlenget kontrakt her er organiserte...

Heller få som organiserer seg i private bedrifter om det ikke er kultur for det.

Gjest osiris
Skrevet

jeg kjenner ikke vikarbyrå særlig godt, men vet at Handel og Kontor har en del medlemmer der.Det beror kanskje litt på hvilket byrå det er?

Det er trist dersom det å være medlem i ei fagforening skal være frunnlag for ikke å få forlenget kontrakt. Enkelte arbeidsgivere er ganske råe

Gjest sandex
Skrevet

jeg kjenner ikke vikarbyrå særlig godt, men vet at Handel og Kontor har en del medlemmer der.Det beror kanskje litt på hvilket byrå det er?

Det er trist dersom det å være medlem i ei fagforening skal være frunnlag for ikke å få forlenget kontrakt. Enkelte arbeidsgivere er ganske råe

Ja - de er direkte ufine... Hos oss gir de oss en årslønn på 220.00 - mens de som leier oss betaler over 400.000 pr. år.

Putter halve årslønnen i egen lomme... Da kunne de spandert på oss den 5. ferieuken også!!

Gjest Guert
Skrevet

Kommer an på hvor mange ferieuker du har. Har du 5 skal du ha 12 % men du blir fratrukket noen dagers lønn.

Har du 5 uker ferie så blir du trekt for 5 uker.

Men siden feriepengeprosenten da er 12 og ikke 10,2% så blir trekket kompensert.

Skrevet

Jeg har enda ikke fått feriepenger. Og jeg jobber også i en privat bedrift. Når brukes man vanligvis å få feriepengene??? Tror jeg må mase hvis de ikke har kommet på konto om 2 uker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...