Gå til innhold

hva MÅ gjøres i Paris? Vil gjerne ha tips! u/t

Anbefalte innlegg

Gjest malun
Skrevet

Det er lettere å svare på hvis jeg vet hva du er interessert i.

Liker du museer eller gallerier, er du historieinteressert, vil du ha tips om shopping eller lopppemarkeder, rolige kafeer eller elleville nattklubber?

Gjest hellesofie
Skrevet

Det er lettere å svare på hvis jeg vet hva du er interessert i.

Liker du museer eller gallerier, er du historieinteressert, vil du ha tips om shopping eller lopppemarkeder, rolige kafeer eller elleville nattklubber?

Hei,

Vi er et par som reiser, så vi er litt i det romantiske hjørnet. Har vært i Paris noen ganger før, men aldru egentlig kikket nok rundt, stort sett shoppet.

Nå vil vi bruke tid på koselige cafèer, nyte livet i en flott park (tips?), vi skal på Louvre og skal se på livet utenfor Pompidou....Hva mer? tja, si det...

Vi elsker altså cafèlivet og kosleige restauranter. Loppemarkeder er ikke å forakte...piknikker...kikke på gatekunst etc....

Men vi skal altså ikke gjøre noe veldig shopping denne gang, vi vil SE litt nå :-)

Gjest malun
Skrevet

Hei,

Vi er et par som reiser, så vi er litt i det romantiske hjørnet. Har vært i Paris noen ganger før, men aldru egentlig kikket nok rundt, stort sett shoppet.

Nå vil vi bruke tid på koselige cafèer, nyte livet i en flott park (tips?), vi skal på Louvre og skal se på livet utenfor Pompidou....Hva mer? tja, si det...

Vi elsker altså cafèlivet og kosleige restauranter. Loppemarkeder er ikke å forakte...piknikker...kikke på gatekunst etc....

Men vi skal altså ikke gjøre noe veldig shopping denne gang, vi vil SE litt nå :-)

Det kan være veldig stemningsfullt å dra opp til Sacre Coeur like før det skumrer. Nyt den siste solen og utsikten over Paris, og spaser ned de trange smugene i tussmørket når lyktene tennes. Sett dere på en cafe og ta et glass vin eller champagne.

Hvis dere vil ha en litt pikant cabaret, er Crazy Horse noe for seg selv. En masse flotte dansere som opptrer nakne og/eller lett antrukket, men uten at det er noen strippebulestemning, altså. Publikummet er "skikkelige folk" av begge kjønn, og danserne er veldig dyktige. Dere kan bestille eget bord for to med champagneservering. Absolutt en opplevelse!

http://www.crazyhorse.fr/

Marais-området er veldig hyggelig, med kafeer, småbutikker og utstillinger. Der er det mye å finne.

Denne nettsiden er for øvrig veldig nyttig, om enn litt overveldende:

http://www.paris.org/

Gjest malun
Skrevet

Hei,

Glemte for øvrig å si at dersom du liker pizza, får du verdens beste på Mezza Luna på Boulevard St.Germain.

For loppemarked har du Les Puces de Saint Ouen - for øvrig verdens største - som ligger ved metro-stoppestedet Porte de Clignancourt.

Gjest litchi
Skrevet

Marais, Ile de la Cite, og Ile St. Louis....nydelige strøk !!

Et av Paris' mest stemningsfulle sted er et minnesmerke over deportasjonen, gå inn i parken bak Notre Dame, så langt mot elven som du kommer, der finner du en trapp ned. Det høres sikkert merkelig ut, men det er fantastisk nydelig og griper tak rundt hjerterota !

St. Chappelle er FANTASTISK - en bitteliten kirke inne i justispalasset (Ile de la Cite), med aldeles fantastiske glassmalerier og utrolig stemningsfullt ! Det arrangeres konserter der på kveldene - morsomt å få med seg, men glassmaleriene må beskues i dagslys !

I Musee de L'Orangerie henger en del picasso - bilder, men fremfor alt: Monets vannliljer, på 8 meter lange lerret og helt fantastisk !!! Skal dere i ett kunstmuseum, så velg dette ! Ikke store museet, men veldig flott !

Louvre ville jeg ikke brydd meg med dersom dere skal på kjærestetur en helg. Trenger jo en uke kun for å få overblikket :) Veldig stort, masse spennende, men tidkrevende og ofte kø i sommersesongen. Synes ikke det er noen vits å spurte inn kun for å se Mona Lisa.

Musee d'Orsay er også fantastisk, dersom dere er kunstinteressert. Nydelig bygning, med "impressjonister" i fleng. Jeg er veldig glad i Van Gogh - bildene som henger der.

Ogf Eiffel tårnet er faktisk et "must" dersom dere ikke har vært der før. Kjemperomantisk, synes jeg.

Ellers: Anbefaler dere å vandre gatelangs, ikke ta metro, spander eventuelt drosje. Da får dere bedre overblikk over byen, større sjangs til å komme over små "overraskelser", og dessuten finnes det nesten ikke noe bedre enn å drive gatelangs i Paris !

Skrevet

Jeg har akkurat lest på et annet forum at kirkegården der Jim Morrison er begravet er et sted man bør besøke.

Skrevet

På bokhandlere har de reisehåndbøker. Ta en titt i de, evt kjøp og ta med deg.

Den jeg kjøpte hadde masse tips og bakgrunnsinfo om diverse steder, og kart over hele Paris og metrosystemet.

Hvis du er intressert i merkeklær o.l så anbefaler jeg Geleries LaFyaette. Den ligger rett bak opraen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...