Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre mener det, og kan ikke skjønne at min søster ikke reagerer når hennes sønn går rundt og sier jaggu i hytt og pine. Ingen av oss har noengang sett på dette som et banneord,så er det noen som aner opprinnelsen til dette ordet og kan opplyse meg litt? :)

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Jaggu!?!?! et banneord... ehee. er vel kansje det... for vi sier "da skal han jaggu meg få" noe som blir brukt når man skal si " da skal han faen meg få"

Men både min farmor og min mormor mente at søren, pinadø, og gudsjelov og herremingud og sånne var banneord!!!

vi tenker nok bare ikke på det:)

Skrevet

jaggu er vel ikke no verre enn jommen, skulle jeg tro....

Men det er visse ord som ikke er så "pene" selv om de ikke er banneord, da. Selv er jeg ikke overbegeistret over at 7-åringen til tider kan finne på å si at han må "pisse". *S*

Og det enda jeg selv sa det i min barndoms dal i Trøndelag! :-) Det høres bare så skrekkelig ut på østlandsk!:)

Skrevet

jaggu er vel ikke no verre enn jommen, skulle jeg tro....

Men det er visse ord som ikke er så "pene" selv om de ikke er banneord, da. Selv er jeg ikke overbegeistret over at 7-åringen til tider kan finne på å si at han må "pisse". *S*

Og det enda jeg selv sa det i min barndoms dal i Trøndelag! :-) Det høres bare så skrekkelig ut på østlandsk!:)

enig - Plutten sier både pisse og drite - forskrekkelig!!!!!! men hun får ikke lov når mormor kan høre henne...

Skrevet

I fare for å tråkke i salaten ville jeg helt klart ikke klassifisert ordet "jaggu" som et banneord, nei.

Mine vil iallefall ikke få så øra flagrer om de skulle si det.

:)

Skrevet

enig - Plutten sier både pisse og drite - forskrekkelig!!!!!! men hun får ikke lov når mormor kan høre henne...

Døh! Poden på 5 1/2 sier ikke pisse engang, han sier "pess" for tiden til min stoooore skrekk! Har gitt ham beskjed om at jeg ikke vil høre det ordet, det er aldeles gyselig. Han har moderert seg kraftig faktisk.

Skrevet

Døh! Poden på 5 1/2 sier ikke pisse engang, han sier "pess" for tiden til min stoooore skrekk! Har gitt ham beskjed om at jeg ikke vil høre det ordet, det er aldeles gyselig. Han har moderert seg kraftig faktisk.

Mine jenter roper "KUKSLIRI" etter hverandre - etter vi var på fjellet med min fetter og hans sønner.....i påska. hehe

Gjest jeg er en annen
Skrevet

Din familie er åpenbart ikke fra Nord-Norge. Tør jeg tippe på Sørlandet?

Gjest uten signatur
Skrevet

'Jaggu' er vel en sammentrekking av 'Ja, så Gud' tror jeg? Eller noe lignende. Så da blir det vel banning (=misbruk av guds navn) da, tenker jeg.

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Vel, her har du ordets "betydning":

jaggu interj (av *ja og *Gud) jammen det er j- det verste jeg har hørt / nå får du j- meg gi deg!

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=jaggu&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

Ja, det er et banneord. Det er også neiggu, som vi bruker her jeg kommer fra.

Henriette1365380130
Skrevet

Mine jenter roper "KUKSLIRI" etter hverandre - etter vi var på fjellet med min fetter og hans sønner.....i påska. hehe

broren min på 5 1/2 sier faen og spiller gta.. :S

Bente831365380491
Skrevet

jaggu - blir ikke det omtrent det samme som jammen?? Uten at jeg skal være for påstandig.....

Skrevet

*he he* Kanskje min mor tenkte slik da jeg sa "pisse" (man sa ikke "pess" i den delen av trøndelag jeg kommer fra), så mulig jeg ville ha irritert meg like mye om jeg fortsatt bodde der nå! :-)

Trodde jeg hadde endret syn etter mange år på Østlandet, men så er det kanskje ikke et spørsmål om geografi men om alder? *S*

Skrevet

Din familie er åpenbart ikke fra Nord-Norge. Tør jeg tippe på Sørlandet?

Haha vi er faktisk nordlenninger hele gjengen ;)

Nå tar mine foreldre seg langtfra nær av ordet "jaggu" da, de var mer bekymra for at besteforeldrene som er veldig av "the old school" skulle høre det:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...