Gå til innhold

Gardnerella


alpha

Anbefalte innlegg

Siden Moen er på ferien, prøver jeg her. Er en 25 år gammel jente som fikk beskjed av legen at min prøve viste Gardnerella vaginalis. Jeg har hatt noe økt utflod, men ingen andre plager. Fikk resept på Flagyl jeg skal ta i fem dager. For øyeblikket har jeg egentlig ingen plager. Hvordan oppstår slike infeksjoner, er de sexuelt overført, eller er det forandring i pH i vagina? Er dette noe som sannsynligvis har smittet min mannlige partner og bør han behandles på noen måte? Det er en stund siden jeg var med ham. Hva med kvinnelige partnere, smitter det lett?

Jeg tar Tetracyclin mot eksem i ansiktet. Har dette noen påvirkning sammen med Flagyl på "miljøet" i underlivet mitt, med hensyn på bl.a. sopp.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Bakteriell vaginose er en tilstand med overvekst av en del bakterier som normalt finnes i skjeden men i mindre mengder. En av disse er gardnerella vaginalis. Det er usikkert om denne er årsak til plagene eller bare den av bakteriene vi påviser som tegn på at tilstanden er oppstått. Behandlingen er Flagyl slik du har fått.

Dette er ingen seksuellt overført sykdom og det er vanligvis ikke nødvendig å behandle partner, men ved tilbakefall gjør vi det likevel. Tilfeldig funn av gardnerella uten plager eller tegn til sykdom er heller ikke nødvendig å behandle. Som nevnt er dette en bakterie som kan finnes i skjeden helt normalt også.

Alle antibiotikakurer øker faren for soppinfeksjon i skjeden fordi de motvirker de normale syreproduserende bakteriene som holder soppen i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...