Gå til innhold

Fordeling av utgifter i spleiselag...

Anbefalte innlegg

Gjest uenig ang utgifter....
Skrevet

Det skal kjøpes en ganske dyr gave fra en relativt stor gjeng. Gjengen består av par der begge kjenner den som skal få gaven, par der bare den ene kjenner den som skal få gaven og single.

Syns dere par bør betale dobbelt så mye som de som er single? Altså at utgiftene deles per person?

Hadde et par kjøpt gave alene i steden hadde de vel ikke kjøpt dobbelt så dyr gave fordi de er to?

For nå blir det til at vi (et par) skal betale for to, altså dobbelt fordi jeg kommer til å ha mye med den som skal få gaven å gjøre etterhvert. Men, per i dag har jeg bare truffet mottakeren et fåtall ganger. Et annet par regner IKKE med at den i forholdet som kommer utenfra kommer til å ha mye med mottaker å gjøre. DET paret skal altså bare betale for EN person.

Fordelingen av utgifter blir ytterligere komplisert da ett av parene BEGGE er barndomsvenner av mottaker. Skal de betale for to? Siden de begge hadde kommet til å betale for seg hvis de hadde vært single...

JEG mener, at utgiftene skal fordeles per husholdning. For skal man f.eks betale for en TREDJE person også når man får barn og det kommer enda et navn på "fra:"?

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• morsan

9

• laguna1365380434

8

• Dorthe

6

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

.....glad det ikke er jeg som er mottager, jeg :-|

Gjest for eksempel
Skrevet

Kan man ikke lage en mellomting da? At de som er alene betaler 500 og parene betaler 750? Hvis dere skal differensiere enda mer, kan paret der begge kjenner mottaker godt betale 800 og paret der den ene ikke har kontakt med mottaker betaler 700?

Jeg har ikke god råd, men tilbyr meg alltid å betale rikelig for å unngå slike situasjoner. Så jeg er vel feigere i virkeligheten enn jeg virker her..

Skrevet

Jeg mener at det bør deles pr. person. Hvis det er en i paret som ikke ønsker å betale for dette kan jo vedkommende bare stå utenfor, selv om de er samboer eller ektefelle med den som vil gi. Det er jo ikke gitt at begge i et par vil gi til denne personen.

Enten er de med eller ikke, enkelt og greit, spør du meg. Navnene på de som gir vil stå på gaven vil jeg tro.

Med andre ord, dele på de som vil være med å gi.

Skrevet

Kjøp for all del gave alene! Det der hadde ikke jeg orket og brukt tid,tanker og energi på. Jeg har ingen tips til fordeling utover enten per hode eller per husholdning, men å gradere vennskapet/kontakten osv.???Håpløst, det kan da aldri bli 100% riktig uansett. Hvem vet hvor god kontakt/vennskap en annen har til en tredje? Avblås spleiselaget og kjøp en gave hver/parvis.

Gjest Sniff
Skrevet

.....glad det ikke er jeg som er mottager, jeg :-|

Ja, ikke sant,- det tenkte jeg også...

Skrevet

Jeg mener det samme som deg. Utgiftene bør deles pr.husholdning.

Jeg og mannen min kjøper ikke noe dyrere gave til f.eks en bursdag fordi om vi er to stykker.

Hadde jeg vært dere,hadde trukket meg ut av denne fellesgaven og kjøpt egen presang.

Skrevet

Kjøp for all del gave alene! Det der hadde ikke jeg orket og brukt tid,tanker og energi på. Jeg har ingen tips til fordeling utover enten per hode eller per husholdning, men å gradere vennskapet/kontakten osv.???Håpløst, det kan da aldri bli 100% riktig uansett. Hvem vet hvor god kontakt/vennskap en annen har til en tredje? Avblås spleiselaget og kjøp en gave hver/parvis.

Ja og den som skal få gaven vet jo ikke hvem som har betalt mest heller.

Hvis de ikke har tenkt å skrive på kortet hvor mange prosenter hver av dem har betalt.

Gjest Sniff
Skrevet

Ja og den som skal få gaven vet jo ikke hvem som har betalt mest heller.

Hvis de ikke har tenkt å skrive på kortet hvor mange prosenter hver av dem har betalt.

Nei, det hadde tatt seg ut med prosentsatsen på kortet :-) Og hva med takkekortene : Tusen takk for 0,028 % av sykkelen...

Skrevet

Jeg mener at det bør deles pr. person. Hvis det er en i paret som ikke ønsker å betale for dette kan jo vedkommende bare stå utenfor, selv om de er samboer eller ektefelle med den som vil gi. Det er jo ikke gitt at begge i et par vil gi til denne personen.

Enten er de med eller ikke, enkelt og greit, spør du meg. Navnene på de som gir vil stå på gaven vil jeg tro.

Med andre ord, dele på de som vil være med å gi.

Det forventes jo at begges navn står på lappen. Men vi hadde jo ikke betalt for to hadde vi kjøpt gave alene...

Da hadde han kjøpt en gave, som han uansett hadde kjøpt hvis han var singel, og begges navn står på fordi vi er et par.

Bør man begynne å kjøpe dobbelt så dyre gaver når man har funnet en partner?

Jeg får jo ikke dobbelt så dyre gaver til jul f.eks når familie/venner syns det passer seg å inkludere han på "til:"...

Det høres kanskje ikke sånn ut, men jeg er veldig fornøyd med gavene vi får til jul selv om de ikke er dobbelt så dyre som de jeg fikk som singel :-) Jeg bare bruker det som et eksempel...

Skrevet

Nei, det hadde tatt seg ut med prosentsatsen på kortet :-) Og hva med takkekortene : Tusen takk for 0,028 % av sykkelen...

Hehe :-)

Skrevet

Ja, ikke sant,- det tenkte jeg også...

Mottaker aner heldigvis fred og ingen fare. Forsåvidt alle andre også, da dette ikke er noen åpen diskusjon i spleiselaget. Det er vel mest jeg som lurer på hvordan andre tenker om dette...

Skrevet

Det du skriver om her bør være god nok grunn til å unngå spleisegaver fra en broget forsamling! :-)

Skrevet

Det forventes jo at begges navn står på lappen. Men vi hadde jo ikke betalt for to hadde vi kjøpt gave alene...

Da hadde han kjøpt en gave, som han uansett hadde kjøpt hvis han var singel, og begges navn står på fordi vi er et par.

Bør man begynne å kjøpe dobbelt så dyre gaver når man har funnet en partner?

Jeg får jo ikke dobbelt så dyre gaver til jul f.eks når familie/venner syns det passer seg å inkludere han på "til:"...

Det høres kanskje ikke sånn ut, men jeg er veldig fornøyd med gavene vi får til jul selv om de ikke er dobbelt så dyre som de jeg fikk som singel :-) Jeg bare bruker det som et eksempel...

Skjønner problemstillingen, men jeg mener likevel at det er mest realt å dele på antallet. Det er minst like mange grunner for å ikke gjøre det slik. De som ikke vil betale for sin del står utenfor.

Skrevet

Spleiser man så bør man dele på antall personer. Jo, vi kjøper dyrere presanger om vi gir fra OSS, enn om jeg f.eks gir til min venninne. Skal alle navnene stå på - bør jo alle ha betalt, for å si det sånn. evnt. unger har ikke inntekter - så de blir som oftest bare "slengt med".

Nå har jeg ikke lest de andres svar i tråden, så nå skal jeg gjøre det, -spent! :)

Gjest sandex
Skrevet

Vi deler alltid pr. person... Par betaler dobbelt så mye som single.. Det synes jeg faktisk er rett og rimelig - selv om jeg ikke er single :)

Er det en 100-lapp pr. pers så gjelder det begge.

Skrevet

Skjønner problemstillingen, men jeg mener likevel at det er mest realt å dele på antallet. Det er minst like mange grunner for å ikke gjøre det slik. De som ikke vil betale for sin del står utenfor.

Enig - flaut å ha med 2 navn på samme sum som en "stakkars" singel. Det er jo den single som betaler dobbelt - om de som er par betaler halvparten, rart at innleggskriveren ikke ser det slik.

Skrevet

Spleiser man så bør man dele på antall personer. Jo, vi kjøper dyrere presanger om vi gir fra OSS, enn om jeg f.eks gir til min venninne. Skal alle navnene stå på - bør jo alle ha betalt, for å si det sånn. evnt. unger har ikke inntekter - så de blir som oftest bare "slengt med".

Nå har jeg ikke lest de andres svar i tråden, så nå skal jeg gjøre det, -spent! :)

De fleste tenker i samme baner som deg virker det som :-)

Jeg også forsåvidt, hvis man er konsekvente. Det er man jo ikke her...

Skrevet

De fleste tenker i samme baner som deg virker det som :-)

Jeg også forsåvidt, hvis man er konsekvente. Det er man jo ikke her...

Ja, for om begge i et par jobber - og skal betale f.eks 100,- hver (200 til sammen), er det jo synd på en stakkars single som skal betale 200, -

Et par er jo tross alt to enkeltindivider.....

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Vel kan vel bare svare for de single...

Her hadde jeg kjøpt gave for meg selv, for da kan jeg selv bestemme hvro mye jeg vil bruke på gaven...

Som singel på 12 året så tar jeg det nå som en selvfølge å kjøpe en gave alene, da par som oftest har bedre råd en single, iallefall i min omgangskrets....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...