Gå til innhold

Fordeling av utgifter i spleiselag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik tenker jeg også,for mannen min har mange venner hvor jeg føler meg som et vedheng,men det forventes at jeg er med.

Så lite som det er igjen av min deltidslønn,så hadde nok mannen min endt opp med å betale for to da.

Litt urettferdig at han skal betale mer enn f.eks en singel kamerat som tjener like bra,men som kanskje ikke har noen familie å forsørge.

Så dette kommer an på øynene som ser og hvilken situasjon man er i tror jeg.

Nemlig! Og nettopp derfor unngår vi spleising i slike "ulike" grupperinger.

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• morsan

9

• laguna1365380434

8

• Dorthe

6

Skrevet

Det er ikke en enslig som betaler for to,han betaler bare for seg selv.

Det er paret som deler på det.

De deler som de gjør med de fleste andre andre utgifter.

Dessuten er det mange familer bare en inntekt.

Skal den som da jobber betale dobbelt? Han/hun forsørger jo flere i tilegg,i motsetnig til en enslig singel som vil ha bedre råd.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette,så blir det urettferdig for noen.

Kanskje løsningen er å betale pr.inntekt.

Altså hvis en familie har en inntekt,så betaler man like mye som en singel.

Men da blir det sikkert diskusjoner da også.

For hvem har størst inntekt?

Det beste må være å betale hver for seg,når man ikke greier å bli enig.

Skal man ta hensyn til inntekt burde man vel strengt tatt ta hensyn til familiens utgifter også! :-)

Jeg ser poengene dine veldig godt, men jeg skjønner også at single kan reagere. Jeg har vært i begges sted, og har mislikt situasjonen enten løsningen blir den ene eller den andre.

Så derfor kutter jeg helt ut spleis når gruppen ikke er "homogen".

petter smart
Skrevet

Jeg synes pr.person. Slutter man å være en egen person om en er i parforhold?

Forøvrig hadde jeg ikke giddet å bruke energi på å bli irritabel enten det ble sånn eller slik.

Dette er akkurat hvorfor jeg hater spleise-ting. Det er alltid en eller annen som faktisk gidder å henge seg grådig opp i at noe er "urettferdig". Jeg liker å gi pakke fra meg, evt, fra meg&brutter, for han er det ingen dikkedarier med.

Det ENESTE som er verre er folk som ikke kan dele pizzaregningen på antall personer, fordi DE ikke hadde øl, men brus, ikke tok like mange biter, eller ikke liker tipsen osv, osv..BLÆH - så slitsomt (og smålig) ;-)

Men det blir noe annet dersom man er på restaurant og noen spiser en mye dyrere middag, drikker dyr vin og tar dessert + kaffe og cognac, mens andre ikke gjør det.

Det er ikke så vanskelig å regne ut hva hver enkelt skal betale.

petter smart
Skrevet

Eksempel 1.

Jeg og mannen min + et annet par hadde diskutert oss frem til at vi vil gi 1000 kr hver i presang.

Vi bestemmer oss for å spleise på en presang til 2000.

Så kommer det to single som også vil være med.De tilbyr seg å betale 500 kr hver.

Dette ville jeg ha godtatt uten problemer,for da hadde det ikke blitt noe dyrere enn vi i utgangspunktet hadde tenkt oss.

Og vi får kjøpt en flottere gave.

Eksempel 2.

Vi er to par og to single som skal spleise på gave.

Vi bestemmer oss for å bruke 1000 kr.hver.

De single går hen og kjøper en gave til 6000 kr og tenker at paret skal betale pr hode.

Da hadde jeg følt meg grundig lurt,for det var ikke avtalen,og det ble en dobbelt så dyr gave enn vi hadde tenkt oss.

Jeg tenker ikke to forskjellige individ som flisa sier når det gjelder økonomi. Rett og slett for et par som har vært sammen lenge er vant til å tenke "oss" i slike sammenhenger.

Du må også tenke på hvordan det blir tilbake.

Når den dere kjøper gave til skap kjøpe f.eks. en bursdagsgave så får både du og mannen din hver deres gave, mens en singel person kun får en gave. Disse gavene vil koste det samme.

Det vil si at du og mannen din får dobbelt så mye tilbake som den single.

laguna1365380434
Skrevet

"Det ENESTE som er verre er folk som ikke kan dele pizzaregningen på antall personer, fordi DE ikke hadde øl, men brus, ikke tok like mange biter, eller ikke liker tipsen osv, osv..BLÆH - så slitsomt (og smålig) ;-)"

Jeg er enig - hvis situasjonen er akkurat som du beskriver den! Men dessverre så har jeg den erfaring at dersom en gjeng har vært ute og spist "individuelle" retter, så er det ALLTID den som har spist dyrest og - ikke minst - DRUKKET MEST som sier at : "Vi har vel brukt omtrent det samme - vi deler likt!"

Og ofte har da denne forslagsstilleren (oftest en mann) faktisk hatt både dessert, som flere av damene ikke orket, OG to ekstra pils OG konjakk til kaffen!

Hm..Joda, det kan sikkert bli urettferdig noen ganger..Men jeg FATTER bare ikke at det er så mye å henge seg opp i for det?

Mulig det finnes noen som bevvisst prøver å få seg gratis konjakk eller dessert, ikke vet jeg. Men jeg vet det er MANGE som ikke fikser tanken på å betale en tier engang for noe som ikke direkte tilkommer dem personlig.

Jeg driter i om jeg betaler en konjakk for mye, og jeg driter i om jeg betaler en for lite og. Det går sikkert opp i opp i det lange løp, og jeg synes livet er for kort tilå småkjefte om småkroner. Går det IKKE opp i det lange løp klarer jeg fortsatt å leve med tanken på at jeg eventuellt har sponset en øl eller to i noen..;)

Når man er ute for å spise og drikke,da koser en seg vel? Er det så grådig nøye da?

Gjest to selskaper
Skrevet

Når den dere kjøper gave til skap kjøpe f.eks. en bursdagsgave så får både du og mannen din hver deres gave, mens en singel person kun får en gave. Disse gavene vil koste det samme.

men vi holder jo to bursdagsselskaper (med mat og vin) som den single blir invitert til, og utgiftene til dette overstiger ofte utgiftene til gave.

Skrevet

Hm..Joda, det kan sikkert bli urettferdig noen ganger..Men jeg FATTER bare ikke at det er så mye å henge seg opp i for det?

Mulig det finnes noen som bevvisst prøver å få seg gratis konjakk eller dessert, ikke vet jeg. Men jeg vet det er MANGE som ikke fikser tanken på å betale en tier engang for noe som ikke direkte tilkommer dem personlig.

Jeg driter i om jeg betaler en konjakk for mye, og jeg driter i om jeg betaler en for lite og. Det går sikkert opp i opp i det lange løp, og jeg synes livet er for kort tilå småkjefte om småkroner. Går det IKKE opp i det lange løp klarer jeg fortsatt å leve med tanken på at jeg eventuellt har sponset en øl eller to i noen..;)

Når man er ute for å spise og drikke,da koser en seg vel? Er det så grådig nøye da?

HVIS det er småkroner og HVIS det går opp-i-opp så er jeg enig!

Men er man alltid så sikker på at det ER småkroner? Og at det GÅR opp-i-opp?

Jeg er absolutt enig i at man ikke skal drive noen millimeterrettferdighet, og i de fleste situasjoner jeg er oppe i synes jeg at dette går helt greit. En gang er det jeg som spanderer - en annen gang noen andre.

Men jeg kjenner også dem som TROR at det jevner seg ut, når det absolutt ikke gjør det.

En studievenninne av meg var slik. jeg vet ikke om de var bevisst snylting eller om hun vitterlig trodde at det jevnet seg ut, men hun bommet alltid røyk av meg (jeg har siden sluttet! *S*) Mens jeg bommet nesten aldri tilbake! Jeg passet på at ha nok røy, og hadde jeg lite, så porsjonerte jeg ut det jeg hadde slik at de skulle vare til neste gang jeg kom meg på kiosk.

Litt urettferdig at hun da først røykte opp alt sitt og deretter heiv seg over mitt, og sa "vi bommer vel hver vår gang, så det jevner seg ut".

Gjest bomma
Skrevet

HVIS det er småkroner og HVIS det går opp-i-opp så er jeg enig!

Men er man alltid så sikker på at det ER småkroner? Og at det GÅR opp-i-opp?

Jeg er absolutt enig i at man ikke skal drive noen millimeterrettferdighet, og i de fleste situasjoner jeg er oppe i synes jeg at dette går helt greit. En gang er det jeg som spanderer - en annen gang noen andre.

Men jeg kjenner også dem som TROR at det jevner seg ut, når det absolutt ikke gjør det.

En studievenninne av meg var slik. jeg vet ikke om de var bevisst snylting eller om hun vitterlig trodde at det jevnet seg ut, men hun bommet alltid røyk av meg (jeg har siden sluttet! *S*) Mens jeg bommet nesten aldri tilbake! Jeg passet på at ha nok røy, og hadde jeg lite, så porsjonerte jeg ut det jeg hadde slik at de skulle vare til neste gang jeg kom meg på kiosk.

Litt urettferdig at hun da først røykte opp alt sitt og deretter heiv seg over mitt, og sa "vi bommer vel hver vår gang, så det jevner seg ut".

Jeg er enig i at hun ikke burde bomme så ofte av deg når hun etterhvert så at du sjelden bommet av henne. men hvis mange andre av hennes venner var mer lik henne, og bommet av henne og lot henne bomme av seg, så hun kanskje ikke at akkurat du ikke bommet så ofte av henne.

Jeg har en slik venninne, og har funnet ut at det enkleste er at jeg tilpasser med henne litt mer, slik at jeg ikke irriterer meg over hennes "snylting". Det er mye bedre. Så nå drikker jeg hennes vin, lar henne betale for kaffen min osv osv like mye som hun gjør motsatt med meg.

laguna1365380434
Skrevet

Men det blir noe annet dersom man er på restaurant og noen spiser en mye dyrere middag, drikker dyr vin og tar dessert + kaffe og cognac, mens andre ikke gjør det.

Nja.. Begge løsninger kan jo funke. Jeg kan godt betale min eksakte sum(hvilket stort sett blir jævlig corny), hvis folk finner det helt nødvendig.

Men jeg klarer fint å leve med at jeg muligens har revet i kaffe og konjakk på noen, selvom jeg ikke skal ha selv..;)

En annen ting blir det jo om du møter noen et sted og de allerde har spist og drukket i mengder og jeg tar kaffe og bolle liksom, men da blir jo regningene stort sett servert separat også.

Ingenting er en verre moodkiller en småpengetelling og diskusjon om hvordan gjøre regninger "rettferdige.." Blæh.

mil1365380270
Skrevet

Ofte de samme menneskene hver gang, det er det som er irriterende. Ikke antall kroner.

Gjest Sniff
Skrevet

De gangene det vi er ute og spiser med venner/kolleger, er det nok oftere at de som har bestilt dyrere/mer er dem som tar initiativet til å fordele regningen nøye, mens de som har kjøpt billig/lite hadde syntes det var greit om man delte likt...

Skrevet

For det første synes jeg at hvis gaven er fra begge i et forhold, går det ikke an å gradere beløpet ut fra hvor godt den ene eller den andre kjenner mottakeren eller forventer framtidig omgang med denne. Da får man heller skrive på kortet uten partner hvis denne ikke kjener mottakeren og ikke ønsker å være med på gaven. Jeg ville dele utgiftene pr. person mellom alle som reelt er med på gaven. Altså pr. person, ikke pr. par.

Hvis man skal komplisere det så mye som du antyder, blir man antakelig ikke enig før personen fyller 90.

Gjest Sniff
Skrevet

Nja.. Begge løsninger kan jo funke. Jeg kan godt betale min eksakte sum(hvilket stort sett blir jævlig corny), hvis folk finner det helt nødvendig.

Men jeg klarer fint å leve med at jeg muligens har revet i kaffe og konjakk på noen, selvom jeg ikke skal ha selv..;)

En annen ting blir det jo om du møter noen et sted og de allerde har spist og drukket i mengder og jeg tar kaffe og bolle liksom, men da blir jo regningene stort sett servert separat også.

Ingenting er en verre moodkiller en småpengetelling og diskusjon om hvordan gjøre regninger "rettferdige.." Blæh.

Nei ikke sant.. Når vi har delt opp regninger sånn ca. pr person + lagt til driks hver for oss - så blir det jo en relativt rund sum på hver - og når vi teller opp totalen, så ligger det som regel _veldig_ mye driks igjen... Sjelden jeg er ute og spiser med gniene personer, tror jeg :-)

Skrevet

Vi skal spleise på bryllupsgave nå, og betaler pr. person. Synes det er mest fair.

petter smart
Skrevet

Nei ikke sant.. Når vi har delt opp regninger sånn ca. pr person + lagt til driks hver for oss - så blir det jo en relativt rund sum på hver - og når vi teller opp totalen, så ligger det som regel _veldig_ mye driks igjen... Sjelden jeg er ute og spiser med gniene personer, tror jeg :-)

Jeg opplevde en gang at alle (unntatt en person) regnet ut ca hvor mye de skulle betale, la på en god del tips og ga pengene til X. Resultatet var at X ikke betalte noe selv da tipsen mer enn dekte den han skulle betale. Tror ikke noen andre la merke til det. Hørte ikke noen si noe i alle fall.

petter smart
Skrevet

Enig med mil.

Det er ikke kronene som er det viktige, men at de samme personene skal snylte på oss andre hver eneste gang.

Det jevner seg som regel ikke ut over tid.

Gjest Sniff
Skrevet

Jeg opplevde en gang at alle (unntatt en person) regnet ut ca hvor mye de skulle betale, la på en god del tips og ga pengene til X. Resultatet var at X ikke betalte noe selv da tipsen mer enn dekte den han skulle betale. Tror ikke noen andre la merke til det. Hørte ikke noen si noe i alle fall.

Himmel og hav!

Det kan jo hende at flere la merke til det, men det blir liksom så pinlig å påpeke slikt om folk man regner som voksne og oppegående....

Skrevet

Joda ser poenget ditt.

Blir jo veldig mye å ta hensyn til hvis man skal begynne å tenke på alt.

Når det gjelder julegaver,så pleier jeg å kjøpe ekstra dyre gaver til barna til brødrene mine.

Fordi dem er enebarn,og da har vi bare ett barn kjøpe til. Mens vi har tre barn og da blir det veldig mange barn å kjøpe til for dem.

Jeg er da ikke så ego av meg,hvis det er det inntrykket dere sitter igjen med.

Vi pleier f.eks ikke å gi julegaver til de voksne.

Bare til søsteren til mannen (henne kjøper vi noe ekstra fint til) min, fordi hun ikke har barn selv,men har en haug med tantebarn å kjøpe til.

Ellers gir vi ikke bursdagspresanger til hverandre,bare hvis noen fyller rundt tall.

Skrevet

De gangene det vi er ute og spiser med venner/kolleger, er det nok oftere at de som har bestilt dyrere/mer er dem som tar initiativet til å fordele regningen nøye, mens de som har kjøpt billig/lite hadde syntes det var greit om man delte likt...

Det er mitt inntrykk også.

Jeg ville ikke ha foreslått og dele regningen,hvis jeg vet at vi har drukket og spist mye mer.Da ville jeg ikke ha følt meg vel.

Hadde det vært motsatt,er det mye lettere og foreslå deling.

Gjest Sniff
Skrevet

Det er mitt inntrykk også.

Jeg ville ikke ha foreslått og dele regningen,hvis jeg vet at vi har drukket og spist mye mer.Da ville jeg ikke ha følt meg vel.

Hadde det vært motsatt,er det mye lettere og foreslå deling.

Hehe - jeg regner med at du mener dele _likt_ :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...