baktus Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 Mulig dette ikke er noe problem, men jeg er usikker. Jeg kjenner noen (he he) som har fordelt boliglånet mellom seg. Det kommer jo bare på den ene personen i utgangspunktet, så man må ev. fordele sjøl. Dette ble fordelt - halvparten av lån/avdrag på hver. Så kom oppgjøret nå, og det viser seg at hos den ene er alt ok, den andre har plutselig fått hele lånet/pakka likevel! Våre venner har fått både "i pose og sekk"! Det er jo en feil, for våre venner har oppgitt riktige opplysninger, men kemneren har oversett fordelinga hos den ene parten! Hva gjør man? Hvis man gjør noe i det hele tatt? Jeg tror at "noen" ser feilen en vakker dag, og da må det betales tilbake, så det er kanskje like greit å si fra med en gang. Hva er rett/lurt å gjøre? 0 Siter
flisa Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 Ja, det blir oppdaget! Sann mine ord -dessuten er det kriminelt å ikke si fra....STATEN serru, STATEN :-) 0 Siter
Rubia Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 I redsel for å leve lykkelig i nuet men falle ned med et brak hadde nå iallefall jeg ordnet opp med det samme. Lite glede i pengene om de må betales tilbake en gang man ikke har råd liksom. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Putt pengene på en konto (sperret sparekonto) og IKKE rør dem. Etter 10 år kan man med god samvittighet åpne kontoen og nyte beløpet med renter..... Har to ganger opplevd å få for mye fra det offentlige. Det er over 10 år siden første gang, og 6 år siden siste gang. Ikke søren om jeg rydder opp i andres feil flere ganger, jeg gjorde det med det første beløpet, ringte likningskontoret og sa fra, de var enige om at det var feil, men det var ikke de som hadde gjort feilen, det var dem som hadde innberettet beløpet som hadde brukt feil kode, fikk beskjed om å selv gjøre dem oppmerksom på at de hadde innberettet med feil kode, og be dem rette det opp igjen. Jeg har navnet på dama på likningskontoret som var enig om at det var feil men ikke ville rette det opp fordi det var ikke hennes feil. Jeg gikk ikke videre med saken, beholdt pengene og holdt kjeft da jeg igjen fikk alt for mye penger 4 år senere. (Men jeg har ikke vært så flink at jeg har sperret pengene på en konto, ble enig med meg selv at jeg skulle heller ta den smellen om den kom). 0 Siter
serendipity Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Rett- Si fra. Lurt- Spille dum. Jeg tror det er straffbart å ikke si ifra, men man kan da ikke straffes for å være dum ? :-) 0 Siter
petter smart Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Rett- Si fra. Lurt- Spille dum. Jeg tror det er straffbart å ikke si ifra, men man kan da ikke straffes for å være dum ? :-) Du kan faktisk straffes for det dersom du "måtte skjønne at det var gjort en feil". Får du plutselig masse penger igjen på skatten eller på konto så bør du skjønne at noe er galt. Er det en mindre sum kan du nok komme deg unna med å spille dum. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.