Gå til innhold

hvorfor feirer vi??

Anbefalte innlegg

Gjest gymsokken
Skrevet

leste ett sted i går, men husker ikke hvor.

hvorfor feirer vi sankthans?

ja jeg vet at det er midtsommersdag, men hva symoboliserer det?

også var det noe med at vi brøt to ting ved å feire denne dagen med bål.

hva var det?

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Solen har snudd:(

Skrevet

JUNI 23. ST.HANSAFTEN

Kvelden er knyttet til midtsommer og sommersolhverv på den 24. juni og feires gjerne med bål og festligheter utover natten. Det norske ordet jonsok betyr jonsvaka og er en katolsk minnedag for Johannes døperen.

I den folkelige bondetradisjonen er St.Hansaften knyttet til vern og ønske om en god og rikelig årsvekst. Bålbrenningen skulle beskytte buskapen mot alt ondt.

Det onde kunne være supranormale krefter av alle slag. Mer konkret var det trollkjerringene man mente var ute denne natten. De var ute og plukket planter som de skulle bruke til å drive trolldom med eller de var i kirken denne natten i en blasfemisk gudstjeneste. Det kunne også være at de var i møte med djevelen denne natten.

Plantene har en spesiell undergjørende kraft denne natten og man kan plukke jonsokblom og bruke dem til å helbrede sykdommer med på både folk og fe. Med blomstene kan en også ta varsel om hvem kjæresten er.

Alt arbeid skulle hvile, det ville straffe seg å arbeide på en dag da det het at alt var løst.

En spesiell skikk er jonsokbryllupet, et lekebryllup der barn er brud og brudgom. De blir pyntet med blomsterkranser, det er opptog og lek.

I moderne bytradisjon brennes det også bål til St.Hans-aften. Det har ikke vært uvanlig at feiringen har foregått i regi av en organisasjon, med utflukt, lek, dans og bålbren-ning.

Skrevet

Men hvor er'n?

Ja som du ser... så venter jeg fortsatt;)

Men den er der en plass, langt opp på himmelen, kansje noen har knabbet den, og da syntes jeg de godt kan komme tilbake med den.... er jo LIKBLEK jo:(

Skrevet

Men den er der en plass, langt opp på himmelen, kansje noen har knabbet den, og da syntes jeg de godt kan komme tilbake med den.... er jo LIKBLEK jo:(

Jeg venter og venter, det er søren meg kaldt inne også :o(

Kanskje vi må vente helt til neste sommer. Kanskje du har valgt feil nick, så den aldri kommer tilbake ;o)

Skrevet

Jeg venter og venter, det er søren meg kaldt inne også :o(

Kanskje vi må vente helt til neste sommer. Kanskje du har valgt feil nick, så den aldri kommer tilbake ;o)

Oj.... DET har jeg ikke tenkt på!!!

hmmmm... ;) min feil igjen!:)

Skrevet

Oj.... DET har jeg ikke tenkt på!!!

hmmmm... ;) min feil igjen!:)

Der ser du. Det er triste saker vi har i vente :o)

Skrevet

Vi har "lånt" den tidligere i dag,men nå har vi tydeligvis sendt den bort igjen.

Aaaner ikke hvor...

Skrevet

Vi har "lånt" den tidligere i dag,men nå har vi tydeligvis sendt den bort igjen.

Aaaner ikke hvor...

Den er her :o) Hele natta...

Skrevet

Den er her :o) Hele natta...

Da er i allefall vi de heldigste,som får ha den på dagen.:o)

Skrevet

Da er i allefall vi de heldigste,som får ha den på dagen.:o)

Den er her hele døgnet...:o)

Skrevet

Aaaner ikke hvor...

Ja men kan noen liksom finne den frem???

Altså om det er noen som kan klare det så er det vel vi her på DOL....?

Skrevet

Ja men kan noen liksom finne den frem???

Altså om det er noen som kan klare det så er det vel vi her på DOL....?

Kan ikke hjelpe deg jeg.Jeg klarer jo ikke å holde på den når vi først har fått den:o(

Men her på Dol så løser vi jo masse hverdagsproblemer.

Skal se det kommer noen som kan hjelpe oss vettu.

*Venter i spenning...*

Skrevet

Kan ikke hjelpe deg jeg.Jeg klarer jo ikke å holde på den når vi først har fått den:o(

Men her på Dol så løser vi jo masse hverdagsproblemer.

Skal se det kommer noen som kan hjelpe oss vettu.

*Venter i spenning...*

Den er her og vi trenger den hele døgnet, og resten av sommeren siden vi har hatt så dårlig vær så langt :)

Skrevet

Den er her og vi trenger den hele døgnet, og resten av sommeren siden vi har hatt så dårlig vær så langt :)

Da håper jeg inderlig at vi bor på noenlunde samme sted,ellers blir det kamp grrr...!

Har nesten ikke hatt finvær vi heller:o(

Skrevet

Da håper jeg inderlig at vi bor på noenlunde samme sted,ellers blir det kamp grrr...!

Vi får flytte til Syden *drømmer om varmt vær*

Skrevet

Om det er sol der du bor akkurat nå så er det mulig vi bor i nærheten av hverandre :)

thinkerbell
Skrevet

Vi får flytte til Syden *drømmer om varmt vær*

men det er da litt deilig med ruskevær også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...