Gå til innhold

Er det en tradisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute på fjorden i går,og så mange som hadde pyntet båten sin med grønne busker.

Hvorfor? lurer jeg på.

Er det en tradisjon på santhansaften på samme måte som når man har juletre i jula?

Gjest LucySky
Skrevet

Det er tradisjon, både på Øst-og Sørlandet.

På Sørlandet da faren min var gutt, pyntet de båtene slik i pinsen også.

I Sverige gjør de også slik til Mittsommarfesten eller hva det heter der, pynter med bjerkeløv.

Det er jo eldgamle skikker med røtter i førkristen tid, dette med å pynte med grønt. Fruktbarhet og grøde og sånt.

Vi hadde alltid rømmegrøt sankthans da jeg var lita, enda jeg vokste opp i Oslo.

Og vase med prestekrager, nyperoser, kløver og hundekjeks på bordet.

Tror det kom av at far var sørlending, og mor nord-og vestfra. Men det heter f.eks. ikke Sankthanshaugen uten grunn, da. Det var stort bål der i riktig gamle dager.

Men jeg kjenner mange som aldri har feiret sankthans i sitt liv, ikke har den skikken.

Skrevet

Det er tradisjon, både på Øst-og Sørlandet.

På Sørlandet da faren min var gutt, pyntet de båtene slik i pinsen også.

I Sverige gjør de også slik til Mittsommarfesten eller hva det heter der, pynter med bjerkeløv.

Det er jo eldgamle skikker med røtter i førkristen tid, dette med å pynte med grønt. Fruktbarhet og grøde og sånt.

Vi hadde alltid rømmegrøt sankthans da jeg var lita, enda jeg vokste opp i Oslo.

Og vase med prestekrager, nyperoser, kløver og hundekjeks på bordet.

Tror det kom av at far var sørlending, og mor nord-og vestfra. Men det heter f.eks. ikke Sankthanshaugen uten grunn, da. Det var stort bål der i riktig gamle dager.

Men jeg kjenner mange som aldri har feiret sankthans i sitt liv, ikke har den skikken.

Jøss,da lærte jeg noe nytt.

Kommer egentlig fra midt-Norge jeg skjønner du,men bosatt på Øst-landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...