Gjest Wita Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 Var ute på fjorden i går,og så mange som hadde pyntet båten sin med grønne busker. Hvorfor? lurer jeg på. Er det en tradisjon på santhansaften på samme måte som når man har juletre i jula? 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 Det er tradisjon, både på Øst-og Sørlandet. På Sørlandet da faren min var gutt, pyntet de båtene slik i pinsen også. I Sverige gjør de også slik til Mittsommarfesten eller hva det heter der, pynter med bjerkeløv. Det er jo eldgamle skikker med røtter i førkristen tid, dette med å pynte med grønt. Fruktbarhet og grøde og sånt. Vi hadde alltid rømmegrøt sankthans da jeg var lita, enda jeg vokste opp i Oslo. Og vase med prestekrager, nyperoser, kløver og hundekjeks på bordet. Tror det kom av at far var sørlending, og mor nord-og vestfra. Men det heter f.eks. ikke Sankthanshaugen uten grunn, da. Det var stort bål der i riktig gamle dager. Men jeg kjenner mange som aldri har feiret sankthans i sitt liv, ikke har den skikken. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 24. juni 2004 Skrevet 24. juni 2004 Det er tradisjon, både på Øst-og Sørlandet. På Sørlandet da faren min var gutt, pyntet de båtene slik i pinsen også. I Sverige gjør de også slik til Mittsommarfesten eller hva det heter der, pynter med bjerkeløv. Det er jo eldgamle skikker med røtter i førkristen tid, dette med å pynte med grønt. Fruktbarhet og grøde og sånt. Vi hadde alltid rømmegrøt sankthans da jeg var lita, enda jeg vokste opp i Oslo. Og vase med prestekrager, nyperoser, kløver og hundekjeks på bordet. Tror det kom av at far var sørlending, og mor nord-og vestfra. Men det heter f.eks. ikke Sankthanshaugen uten grunn, da. Det var stort bål der i riktig gamle dager. Men jeg kjenner mange som aldri har feiret sankthans i sitt liv, ikke har den skikken. Jøss,da lærte jeg noe nytt. Kommer egentlig fra midt-Norge jeg skjønner du,men bosatt på Øst-landet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.