Gå til innhold

Knuter i nakken

Anbefalte innlegg

Gjest Hellesofie
Skrevet

Hva betyr det når jeg kjenner jeg har fått store knuter/klumper i nakken, og er ultra-stiv. Noe jeg kan gjøre selv, eller må jeg til kiropraktor/fysioteapeut?

Gjest mitt tips til deg
Skrevet

Lettest: få noen til å massere deg godt og hardt i nakken der knutene sitter. Se om det løsner. Om ikke gå videre med det. Ta et varmt bad og slapp av. Prøv å massere deg selv først, men det er jo lettest om noen andre gjør det.

mil1365380270
Skrevet

Massering, varmepute på nakken, sving med armene for å få bevegegelse i området og varm dusj. Ikke frys.

En halv time fysio er ikke dumt!

Slutt å sitte så lenge stille, du må få bevegelse i nakke/skuldre. Begynn å gå med sekk i stedet for veske.

Skrevet

Bruk presspunkt terapi. Vondt som faen, men det funker :-) Få noen til å trykke (ganske hardt) på et vondt punkt i natten din, og holde presset i 15-30 sek. Da tvinges muskelen til å slappe av. Gjør dette med de knutene du kan finne, ca annenhver dag. Burde bli bedre om ikke så altfor lang tid!

Det er denne teknikken kiropraktoren min bruker på meg (riktignok i hofte/rygg), og hun sier at jeg må bare få venner og kjente til å trykke på meg utenom timene. Gjør det vondt gjør de det riktig...:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Lettest: få noen til å massere deg godt og hardt i nakken der knutene sitter. Se om det løsner. Om ikke gå videre med det. Ta et varmt bad og slapp av. Prøv å massere deg selv først, men det er jo lettest om noen andre gjør det.

Triggerpunktbehandling slik miramax nevner er mye mer effektivt enn massasje. Selv har jeg vonde muskelknuter kronisk og er glad jeg har en svigerinne som er kiropraktor. Forresten er det mer effektrivt med nåler enn trykk også, gjør å langt nær så vondt.

Skrevet

Bruk presspunkt terapi. Vondt som faen, men det funker :-) Få noen til å trykke (ganske hardt) på et vondt punkt i natten din, og holde presset i 15-30 sek. Da tvinges muskelen til å slappe av. Gjør dette med de knutene du kan finne, ca annenhver dag. Burde bli bedre om ikke så altfor lang tid!

Det er denne teknikken kiropraktoren min bruker på meg (riktignok i hofte/rygg), og hun sier at jeg må bare få venner og kjente til å trykke på meg utenom timene. Gjør det vondt gjør de det riktig...:-)

Trykket skal holdes til referert smerte forsvinner. Ekte triggerpunkt gir smerte et annet sted i tillegg til selve triggerpunktet.

Eks store kjevemuskel kan gi smerter i tenner, hodet eller tinning.

Trykket skal være hardt og lokalt og holdes som sagt til smerten forsvinner, ca 1 min. Nåler er effektive, men kan kun settes av autorisert helspersonell med tillatelse til å bruke nåler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...