Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (gutt 20) hadde en diskusjon med ei vennine (18) i går om når er det vanlig å føde barn for en kvinne. Ho mente at det var når man er 21-22 år gammel. Jeg syntes det var alt for tidlig! Hva syns dere er bra argumenter for at man skal vente meg å føde? Eller er dere enig med ho?

skorpionfisken
Skrevet

Det er vanlig å føde når fosteret er ca 9 mnd....

Du, det er ikke noe som er vanlig med alderen på den fødende. Det er derimot noen tidspunkt som er mer fornuftig enn andre.

Det er fornuftig å vente til man er ferdig med utdannelsen og har fått seg en ordentlig fast jobb. Det er fornuftig å vente til man er i et fast stabilt forhold.

Det er fornuftig å få barna så tidlig så mulig, fordi jo eldre man blir jo større sjanse er det for å bli ufrivillig barnløs...

Altså to fornuftigheter som kolliderer med hverandre.

Du blir nok ikke klokere av mitt innlegg nei....

Selv fikk jeg barn i et stabilt forhold men leenge før jeg ble ferdig med utdannelsen. Det stabile forholdet endte i en skilsmisse. Mange av de jeg kjenner har gjort det helt utenom fornuft, så det å gjøre det når det passer best tror jeg det er de færreste som gjør.

Gjest noe sånt
Skrevet

Jeg var også fristet til å si at det er vanlig for en kvinne å føde ca 9 mnd'er etter at hun ble befruktet...

Etter fyllte 30, reduseres sjansen for å bli gravid, så jeg vil tippe at rent fysilogisk, er kroppen best evnet til svangerskap mellom 22 og 30.

Gjest Big Mac
Skrevet

Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende var i 2002 27,7 år.

mil1365380270
Skrevet

Handler ikke bare om å føde, mer om at man ideelt sett kanskje burde ha litt orden på livet sitt.

Sikkert forhold til faren, man må ha økonomi, jobb, også er det sikkert ikke så dumt med litt livserfaring også.

De fleste har vel ikke disse tingene på plass når de er 20-21 år?

Mange som venter til 35, det er kanskje litt dumt, hvis man vil ha mange barn? I min omgangskrets er alt mellom 28 og 35 år vanlig.

Skrevet

Statistikken over gjenomsnittsalder for fødende, finner du på www.ssb.no

Alderen er høyere i byene, og høyere blant de med høy utdannelse. I Oslo er gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende med høyere utdannelse over 30 år.

Det er for de fleste stor forskjell på når man er klar fysisk, og når det passer sosialt/økonomisk/mentalt.

Venter man lenge, er sjansene økende for å ikke kunne få barn, og økende sjanse for å få barn med funksjonshemninger.

Skrevet

Fysisk er visstnok det mest ideelle at en er 21 år når en føder. Jeg var selv 21 år, og hadde ingen plager i svangerskap, under fødsel eller etterpå. Mange som var i 30- åra på fødeavdelinga sleit mer fysisk. På en annen side hadde de sikkert mer stabil økonomi enn det jeg hadde.

Skrevet

Fysisk er visstnok det mest ideelle at en er 21 år når en føder. Jeg var selv 21 år, og hadde ingen plager i svangerskap, under fødsel eller etterpå. Mange som var i 30- åra på fødeavdelinga sleit mer fysisk. På en annen side hadde de sikkert mer stabil økonomi enn det jeg hadde.

Hihi ;)

Jeg var også 21, og fikk høre at det mest geniale var å føde før 27 for da tok kroppen seg best inn igjen.

Stemte iallefall for meg, hadde en del plager under svangerskap/fødsel/etterpå, MEN når alt hadde pakket seg sammen igjen så er jeg like pen som før ;) Inkl. magen.

Gjest kanskje ikke akkurat nå
Skrevet

Jeg var også fristet til å si at det er vanlig for en kvinne å føde ca 9 mnd'er etter at hun ble befruktet...

Etter fyllte 30, reduseres sjansen for å bli gravid, så jeg vil tippe at rent fysilogisk, er kroppen best evnet til svangerskap mellom 22 og 30.

Sjansen for å bli gravid reduseres veldig lite etter 30, mer etter 35 og så er den stadig synkende. Men virkelig "ille" blir det ikke før etter 40.

Både leger ved Ullevål, riksen og privat gyn. har bekreftet dette til meg, så jeg begynner å tro på det.

Ble selv gravid ved første forsøk da jeg var 32 og 35.

Men prinisippielt mener jeg at man "bør" bli gravid så snart forholdet er stabilt og økonomi/andre forhold ved livssituasjonen tillater det. Hadde ikke ventet pga karriere en gang til....gjorde nemlig det. Skulle gjerne vært yngre mamma, jeg.

Gjest noe sånt
Skrevet

Sjansen for å bli gravid reduseres veldig lite etter 30, mer etter 35 og så er den stadig synkende. Men virkelig "ille" blir det ikke før etter 40.

Både leger ved Ullevål, riksen og privat gyn. har bekreftet dette til meg, så jeg begynner å tro på det.

Ble selv gravid ved første forsøk da jeg var 32 og 35.

Men prinisippielt mener jeg at man "bør" bli gravid så snart forholdet er stabilt og økonomi/andre forhold ved livssituasjonen tillater det. Hadde ikke ventet pga karriere en gang til....gjorde nemlig det. Skulle gjerne vært yngre mamma, jeg.

Uff - jeg mente ikke å antyde at man etter 30 ikke var fruktbar - men etter 30 begynner det sakte å gå nedover. Vi vet jo selvsagt at kvinner har blitt gravide etter fyllte 40 også - så vi har god tid :)

Skrevet

Da jeg var yngre (ca fra 16-19 år) tenkte jeg at 23 år var en fin alder å få barn på.. Nå er jeg 22 og nå tenker jeg at "Vel, bare jeg får en unge før jeg er 26, så..." Har noen år igjen å studere, så å få barn nå er uaktuelt. Selv om jeg er veldig "baby-syk" for tiden. Ei venninne fødte i går natt, og andre venninner har fått både én og to, og det er fullt av fødende kvinner overalt! Men jeg får bare klare å vente noen år til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...