Gå til innhold

hvilke rettigheter har vi...HJELP!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter lillesøstra mi i klisteret. Hun flyttet ned til meg for å være her i sommer og hadde fått seg sommerjobb på en liten kaffebar.

Kaffebaren har ny eier, og er derfor i oppstartingsfasen nå.

Søstra mi var lovet 5-6 timer pr dag i 6 og 5 dager i uken..(annenhver uke.)

Hun spurte etter arbeidskontrakt to ganger på telefon, fikk ikke det, men ble lovet at den skulle skrives når hun begynte.

Nå vil hun ikke gi henne kontrakt. Hun sier hun ikke har lovet søsteren min jobb i det hele tatt. Men ærlig talt; hun er student og flyttet ned hit fra Tromsø for å jobbe. Og hun hadde også sagt fra seg en annen sommerjobb for å komme hit.

Hun ble tilbudt 75 kr. pr time i en opplæringsuke, og deretter 95 kroner i timen. Søstra mi er 22 år gammel.

Fikk nettopp en sms fra henne der hun forteller at sjefen har bedt henne gå hvis hun skal være så misfornøyd.

Hva gjør vi, og hvor kan vi henvende oss for å få hjelp??

Kan none svare meg fort, for jeg skal snart inn å hente henne. Kunne tenkt å gi denne sjefen et par alvorsord.

Gjest utdyp litt
Skrevet

Jeg forstår ikke situasjonen. Skal hun jobbe der (uten kontrakt)? eller får hun ikke jobben? Har hun fått beskjed om timelønnen nå, eller var den avtalt på forhånd?

Virker det som om hun får jobbe mindre enn avtalt?

Sjekk sidene til LO sommerpatrulje, kanskje de kan hjelpe?

Skrevet

Jeg forstår ikke situasjonen. Skal hun jobbe der (uten kontrakt)? eller får hun ikke jobben? Har hun fått beskjed om timelønnen nå, eller var den avtalt på forhånd?

Virker det som om hun får jobbe mindre enn avtalt?

Sjekk sidene til LO sommerpatrulje, kanskje de kan hjelpe?

Hun var blitt lovet jobb der. Når hun kom første dagen fikk hun beskjed om at hun fikk ikke jobbe de timene hun var blitt fortalt pr. telefon. Hunhar fått beskjed om at det er kundemengden som til enhver tid vil styre dagen hennes.

Timelønnen skulle settes til 95 kroner, men nå får hun vite at den er på bare 75... en hel uke med opplæring.

Min søster har bedte om kontrakt to ganger etter at hun møtte på jobb, men får nå beskjed om at hvis hun skal mase sånn og være så misfornøyd kan hun bare gå.

Skal sjekke LO sine sider.

Skrevet

LOs sommerpatrulje.Servicetelefon: Tlf 8 100 1999. Se www.lo.no

Skrevet

LOs sommerpatrulje.Servicetelefon: Tlf 8 100 1999. Se www.lo.no

Tusen hjertlig. Skal gå dit nå..(",)..

petter smart
Skrevet

Så lenge hun ikke har noe skriftlig står hun ikke særlig sterkt.

Derfor må en sette hardt mot hardt og si at dersom en ikke får en skriftlig kontrakt på forhånd så takker en nei til jobben. Ellers risikerer en slikt som dette.

harmo1365380715
Skrevet

Hun var blitt lovet jobb der. Når hun kom første dagen fikk hun beskjed om at hun fikk ikke jobbe de timene hun var blitt fortalt pr. telefon. Hunhar fått beskjed om at det er kundemengden som til enhver tid vil styre dagen hennes.

Timelønnen skulle settes til 95 kroner, men nå får hun vite at den er på bare 75... en hel uke med opplæring.

Min søster har bedte om kontrakt to ganger etter at hun møtte på jobb, men får nå beskjed om at hvis hun skal mase sånn og være så misfornøyd kan hun bare gå.

Skal sjekke LO sine sider.

En norsk arbeidstager har alle rettigheter. Går man en viss periode i arbeid uten å få kontrakt med arbeidsgiver så tiltrer man de samme rettigheter som om man har kontrakt. Pass på lønnsslippen, den er bevis i arbeidsretten!

Skrevet

Så lenge hun ikke har noe skriftlig står hun ikke særlig sterkt.

Derfor må en sette hardt mot hardt og si at dersom en ikke får en skriftlig kontrakt på forhånd så takker en nei til jobben. Ellers risikerer en slikt som dette.

Det er lett å være etterpåklok for en i sin beste alder, men for en uten så mye arbeidserfaring er det værre.... Noen stoler på folk også, og i utgangspunktet synest jeg det er god egenskap. Men den kan forveksles med å være naiv da...

petter smart
Skrevet

Det er lett å være etterpåklok for en i sin beste alder, men for en uten så mye arbeidserfaring er det værre.... Noen stoler på folk også, og i utgangspunktet synest jeg det er god egenskap. Men den kan forveksles med å være naiv da...

Har vært ute på tynn is selv enkelte ganger. Det er vel derfor jeg kommer med disse rådene nå. En vil jo gjerne tro det beste om folk. Dessverre er ikke alle til å stole på.

Trøsten får være at hun er en erfaring rikere, og en illusjon fattigere.

Skrevet

Har vært ute på tynn is selv enkelte ganger. Det er vel derfor jeg kommer med disse rådene nå. En vil jo gjerne tro det beste om folk. Dessverre er ikke alle til å stole på.

Trøsten får være at hun er en erfaring rikere, og en illusjon fattigere.

Ja, og desverre også mange kroner fattigere. Ikke morro å fortsette å jobbe der heller når det blir sånn...

...men nå har jeg tipsa LO's sommerpatrulje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...