Gå til innhold

Vennligst vent, du rykker stadig lengre bak i køen...

Anbefalte innlegg

Gjest PasiJenten :-)
Skrevet

Legevakten, en fredags ettermiddag. Og etter hvert kveld...

Møter opp med urinprøve og mulig infeksjon kl. 16.30 - ikke så veldig mange i kø. Enda.

19.00, må spøre hvordan jeg ligger an, og om det _var_ infeksjon. Fem foran i kø, og ingen infeksjon.MEN vent litt til, for det KAN jo være at du tisset i glasset for tidlig. Det kommer en lege til. Om en halvtime løsner det sikkert.

Joda, jeg har enda vondt, og i morgen skal vi reise bort. Best å få det sjekket ut.

20.30 - nå er jeg jammen blitt nr 8 i køen...! Mange hastepasienter, og en ikke-påvisbar infeksjon prioriteres laaaangt nede på lista.

Forståelig, men ikke mindre irriterende for det....

Men vent 30 minutt til, det er tre leger, og hvis det ikke kommer flere hastepasienter, så....

21.00 - der var det 9 foran meg, gitt! Like vondt, men ingen forverring heller. Får spørsmålet om jeg kanskje ikke heller skal se det ann og komme tilbake om det blir verre. 08-10 i morgen er en god tid....

Sikkert det....

Tilstanden er ikke så ille, har ikke fått vondere enn jeg hadde, så det spørs om det ikke er en cyste som presser på, og ikke en infeksjon.

Det sa jeg forsåvidt allerede da jeg fikk vite at det ikke var funnet noe på prøven, men sekretæren mente det var best at legen så på meg likevel.

Men det er jo ikke lett når man stadig rykker lengre bak i køen ;o)

Skrevet

Jeg jobber litt på legevakta selv, så jeg ser det fra andre siden. Ditt lille problem er ikke legevaktsproblematikk. Derfor må du (synd for deg, men sånn er det) bare finne deg i å være nederst på prioriteringslista. At du skal reise bort dagen etter kan dessverre ikke spl eller legen på legevakta ta hensyn til. For når det kommer inn x-antall pasienter med kuttskader, pusteproblemer, brystsmerter, hjertestans etc etc, så skjønner nok du også at ditt lille problem er LITE.

Dessverre så tror mange at de bare kan stikke innom legevakta med hva som helst av småplager. Og de blir skikkelig sure når de må vente lenge. Men legevakta er der for å ta seg av akutte og alvorlige sykdommer/skader. En fillesak som UVI (selv om det gjør vondt ja) KAN vente til dagen etter.

Skrevet

Jeg jobber litt på legevakta selv, så jeg ser det fra andre siden. Ditt lille problem er ikke legevaktsproblematikk. Derfor må du (synd for deg, men sånn er det) bare finne deg i å være nederst på prioriteringslista. At du skal reise bort dagen etter kan dessverre ikke spl eller legen på legevakta ta hensyn til. For når det kommer inn x-antall pasienter med kuttskader, pusteproblemer, brystsmerter, hjertestans etc etc, så skjønner nok du også at ditt lille problem er LITE.

Dessverre så tror mange at de bare kan stikke innom legevakta med hva som helst av småplager. Og de blir skikkelig sure når de må vente lenge. Men legevakta er der for å ta seg av akutte og alvorlige sykdommer/skader. En fillesak som UVI (selv om det gjør vondt ja) KAN vente til dagen etter.

Men kan du skjønne hvorfor UVI alltid skal gå over til nyrebekkenbetennelse i helgene ;o) Det er ikke alltid man orker å vente til mandagen da.

Gjest mor i juni
Skrevet

Syns nå innlegget var skrevet med "snert og glimt i øyet" jeg, da. ;-) Så hun forstår nok hvorfor det ble som det ble, tenker jeg.

Skrevet

Typisk legevakt altså :o)

Du må huske på det Dorthe, at på legevakten setter man helsepersonell som ikke er brukendes andre steder - eller nyutdannede usikre leger. DET er mitt inntrykk.

Mange av disse som tar telefonen (sykepleiere) har ikke peiling i det hele tatt, og en svarte sågar sambo: "det vet da vel for faen ikke jeg - jeg er da ingen lege" Mulig han var trøtt og sliten, men allikevel....

Skrevet

Du må huske på det Dorthe, at på legevakten setter man helsepersonell som ikke er brukendes andre steder - eller nyutdannede usikre leger. DET er mitt inntrykk.

Mange av disse som tar telefonen (sykepleiere) har ikke peiling i det hele tatt, og en svarte sågar sambo: "det vet da vel for faen ikke jeg - jeg er da ingen lege" Mulig han var trøtt og sliten, men allikevel....

Jeg kan okke fordra legevakta. De fleste legene ser på meg med uforstående øyne og deretter vil de legge meg inn på sykehuset. Men siden jeg har jobbet på den avdelingen jeg tilhører kan jeg ikke bli lagt inn der.

Hørt maken til tull? De nekter meg innleggelse fordi jeg har jobbet der tidligere. Og så blir jeg bare sendt hjem igjen uten hjelp.

Gjest PasiJenten
Skrevet

jeg hadde overhode ikke noe problem med å vente på de som hadde større problemer enn meg, jeg. Jeg var smilende og blid (i motsetning til folk som dreit i kølappsystemet og sprang inn til registrering, fordi de syntes de hadde ventet lenge nok).

Men jeg er ikke enig i at en skikkelig saftig urinveisinfeksjon nødvendigvis kan vente til dagen etterpå. Og dagen etterpå var uansett i dette tilfellet en lørdag, og dagen derpå en søndag.

Saken var jo at det IKKE var en infeksjon, og helt ærlig, så synes jeg faktisk at de kunne fortalt det til meg med en gang de oppdaget det (jeg hadde med meg urinprøve), og at jeg skulle sluppet å vente tre timer før jeg fikk vite det, fordi jeg spurte selv. Jeg skrev jo på meldingslappen at jeg trodde det var infeksjon eller cyste.

Og når jeg fant ut at prøven av negativ, så ville JEG gå, og argumentet mitt var nettopp at en cyste kunne vente til mandag. Men jeg ble faktisk bedt om å vente - fordi jeg skulle reise bort dagen etterpå, og det kunne være en infeksjon. Så det var ikke min idè, men legevakten sin :-)

Nei, jeg klager ikke på prioriteringene. At akutte ting og barn tas først, har jeg ingen problem med. Men kanskje bør legevakten være litt flinkere til å sette foten ned for enkelte pasienter ;o)

Og urinveisinfeksjon er faktisk en ting legevakten prioriterer. Jeg har det et par ganger i året, og om det er på kveldstid, slik at jeg har måttet gå til legevakten, har jeg alltid sluppet inn relativt raskt - fordi det tar legen to minutt å skrive ut en resept som lindrer plagene ganske så kjapt.

Kanskje fordi de ser at samfunnet er bedre tjent med at jeg sitter en time av min egen tid på kveldstid, og at legevakten bruker 2 minutt på å skriver resept, slik at jeg får tatt medisin, blir bedre i løpet av natten, og kan gå på jobb dagen etterpå. Alternativet er jo at jeg sitter på do hele natten, drar på akuttimen til fastlegen, venter der i er par timer, får medisin og må ha en dag fri fra jobben for å komme meg (nei jeg har ikke en jobb hvor jeg kan sitte på toalettet og jobbe...).

Det var forøvrig ingen infeksjon, jeg er ikke blitt verre, men heller ikke bedre. Er vel en kjekk, liten cyste som ligger der og presser på blæren.

Og den har jeg ingen planer om å springe til legevakten med ;o))

Gjest PasiJenten
Skrevet

Syns nå innlegget var skrevet med "snert og glimt i øyet" jeg, da. ;-) Så hun forstår nok hvorfor det ble som det ble, tenker jeg.

Takk skal du ha, mor i juni, du tok poenget mitt :-)

Jeg hadde overhode ingen problemer med å forstå hvorfor jeg rykket bakover i køen. Og jeg tror sykepleieren på vakt kan være enig i at jeg var hyggelig, smilende og forståelsesfull. Og at jeg gikk helt frivillig etter fem timers venting - uten sure kommentarer.

Jeg tror jeg var en drømmepasient mht tålmodig venting - og tro meg, det var mange i den laaaange køen som ikke var det...

Skrevet

Jeg kan okke fordra legevakta. De fleste legene ser på meg med uforstående øyne og deretter vil de legge meg inn på sykehuset. Men siden jeg har jobbet på den avdelingen jeg tilhører kan jeg ikke bli lagt inn der.

Hørt maken til tull? De nekter meg innleggelse fordi jeg har jobbet der tidligere. Og så blir jeg bare sendt hjem igjen uten hjelp.

"Hørt maken til tull? De nekter meg innleggelse fordi jeg har jobbet der tidligere. Og så blir jeg bare sendt hjem igjen uten hjelp."

Fy f*** at det går an. Annmeld dem, for dette er ikke lov Dorthe. Eller gå til pressen.

Jeg skjønner godt om du ikke orker den ekstra belastningen dette vil medføre, og det er nok mye derfor de behandler folk så likegyldig som de gjør. De vet at det sjeldent rammer dem tilbake, fordi syke folk, er for dårlige til å greie mer enn akkurat det de må.

Når jeg var syk i våres, ringte og styrte sambo, men med min primærlege - som fikk meg direkte inn. Det var plassmangel, men inn skulle h*n få meg, men jeg måtte kanskje til Larvik isteden. Ikke vær lei deg for det sa min primærlege. Det er minst like bra der, om ikke bedre. Men jeg fikk nå plass der jeg hører til.

Skrevet

"Hørt maken til tull? De nekter meg innleggelse fordi jeg har jobbet der tidligere. Og så blir jeg bare sendt hjem igjen uten hjelp."

Fy f*** at det går an. Annmeld dem, for dette er ikke lov Dorthe. Eller gå til pressen.

Jeg skjønner godt om du ikke orker den ekstra belastningen dette vil medføre, og det er nok mye derfor de behandler folk så likegyldig som de gjør. De vet at det sjeldent rammer dem tilbake, fordi syke folk, er for dårlige til å greie mer enn akkurat det de må.

Når jeg var syk i våres, ringte og styrte sambo, men med min primærlege - som fikk meg direkte inn. Det var plassmangel, men inn skulle h*n få meg, men jeg måtte kanskje til Larvik isteden. Ikke vær lei deg for det sa min primærlege. Det er minst like bra der, om ikke bedre. Men jeg fikk nå plass der jeg hører til.

Det har skjedd flere ganger. Jeg har fått plass og rett før jeg skal dra får jeg beskjed om at jeg ikke kan komme pga det.

Så får jeg beskjed om at de skal se om det er plass på nevrlogen, men der er det jo ventelister som bare det så der er det ikke plass.

Så må jeg vente på innleggelse dit jeg skal nå og der har jeg stått på venteliste siden november.

Evig runddans og jeg er lei.

Skrevet

Det har skjedd flere ganger. Jeg har fått plass og rett før jeg skal dra får jeg beskjed om at jeg ikke kan komme pga det.

Så får jeg beskjed om at de skal se om det er plass på nevrlogen, men der er det jo ventelister som bare det så der er det ikke plass.

Så må jeg vente på innleggelse dit jeg skal nå og der har jeg stått på venteliste siden november.

Evig runddans og jeg er lei.

Skjønner godt at du er lei. Man må nesten være frisk, for å orke å være syk i norge. Du som er alene også, blir det jo enda verre for. Noen ganger orker man bare ikke uten hjelp, og blir heller liggendes.

Jeg hadde ikke klart meg i våres, uten hjelp fra sambo. Lå rett ut, og orket ikke å prate i telefonen engang.

Har du vurdert et annet sykehus - fritt sykehusvalg osv. Eller blir dette vanskelig i forhold til minstemann?

Skrevet

Skjønner godt at du er lei. Man må nesten være frisk, for å orke å være syk i norge. Du som er alene også, blir det jo enda verre for. Noen ganger orker man bare ikke uten hjelp, og blir heller liggendes.

Jeg hadde ikke klart meg i våres, uten hjelp fra sambo. Lå rett ut, og orket ikke å prate i telefonen engang.

Har du vurdert et annet sykehus - fritt sykehusvalg osv. Eller blir dette vanskelig i forhold til minstemann?

Det er i Oslo de har ekspertene. Men jeg skal ta det opp der jeg reiser nå, jeg vil ikke være kasteball lenger.

Men der er det bare leger som er på 3 måneders opplæring, bortsett fra overlegen på avdelingen og han ser man aldri. Han er opptatt med alt papirarbeidet og er kjempesur pga det.

Skrevet

Det er i Oslo de har ekspertene. Men jeg skal ta det opp der jeg reiser nå, jeg vil ikke være kasteball lenger.

Men der er det bare leger som er på 3 måneders opplæring, bortsett fra overlegen på avdelingen og han ser man aldri. Han er opptatt med alt papirarbeidet og er kjempesur pga det.

Har du fått tatt kontakt med Volvat og forhørt deg litt der - om priser og tilbud etc.?

Skrevet

Du får ha lykke til Dorthe, kan ikke få gjort stort annet enn å si det - desverre.

Skrevet

ÅÅÅ, jeg hadde blitt så sint. Du er for snill vet du. De merker fort hvem de kan "skvise"... Legg skikkelig tjukt på neste gang, syt og klag om at du tror du nesten dør, så vondt har du.... Halvparten av de som kom inn før deg gjorde nok det.

Håper forresten du blir frisk.(",)..

Skrevet

Har du fått tatt kontakt med Volvat og forhørt deg litt der - om priser og tilbud etc.?

Det er altfor dyrt. Jeg har ikke mulighet.

Skrevet

Nekter deg innleggelse fordi du har jobbet der før??? Trodde det var sånn at vi ansatte i helsevesenten kunne nekte å legge oss inn på den avdelingen/ sykehuset fordi vi jobbet der jeg... Altså, helt omvendt....

Da min kollega fikk akutt blindtarmbet. ble hun da jammen lagt inn på "vår" avdeling og fikk kjekke dr. Xx finger opp i rompa. artig du.... Neste gang- annet sykehus. Ikke flere undersøkelser av medarbeidere gitt....

Skrevet

Nekter deg innleggelse fordi du har jobbet der før??? Trodde det var sånn at vi ansatte i helsevesenten kunne nekte å legge oss inn på den avdelingen/ sykehuset fordi vi jobbet der jeg... Altså, helt omvendt....

Da min kollega fikk akutt blindtarmbet. ble hun da jammen lagt inn på "vår" avdeling og fikk kjekke dr. Xx finger opp i rompa. artig du.... Neste gang- annet sykehus. Ikke flere undersøkelser av medarbeidere gitt....

*LOL*

Forstår egentlig ikke at jeg tilhører den avdelingen jeg jobbet på heller jeg. Ingen som feiler det samme som meg som kommer dit. Men nå krangler nevrologen og en annen avdeling på et annet sykehus om hvem som har "ansvar" for meg. Ingen av dem vil ha meg. Så i mellomtida må jeg dra på legevakta, vente der og så bli sendt hjem hver gang.

petter smart
Skrevet

ÅÅÅ, jeg hadde blitt så sint. Du er for snill vet du. De merker fort hvem de kan "skvise"... Legg skikkelig tjukt på neste gang, syt og klag om at du tror du nesten dør, så vondt har du.... Halvparten av de som kom inn før deg gjorde nok det.

Håper forresten du blir frisk.(",)..

Det blir jo som å rope ulv, bare med den uheldige virkningen at også andre må lide pga det.

De tenker nok at mange av de "som nesten dør" bare prøver å "snike" i køen og derfor må mange som er alvorlig syke vente lenger enn nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...