Gå til innhold

Lønnsforhandlinger til høsten; er det mulig å forhandle om ekstra ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå særlig på sommeren at jeg veldig godt kunne tenkt meg mye mer ferie med ungene. Vi kan bare ta ut 3 uker fordi vi må bruke 2 uker om vinteren på helsemessig nødvendig tur til syden.

3 uker er utrolig lite - synes særlig på ungene som er lei hele barnehagen.

Er det mulig å forhandle om ekstra ferie når lønnsforhandlingene kommer til høsten? Noen som har gjort det?

Fortsetter under...

Skrevet

Du har ikke mulighet til å jobbe inn en uke. Vi har forhandlet oss frem til at vi kan avspasere en uke av plusstimene vi har på fleksitiden (får aldri tid til det).

Gjest osiris
Skrevet

Du har ikke mulighet til å jobbe inn en uke. Vi har forhandlet oss frem til at vi kan avspasere en uke av plusstimene vi har på fleksitiden (får aldri tid til det).

Visst kan du forhandle om ekstra ferie! Men en uke ekstra ferie vil koste en del. Du/dere bør ha meget gode argumenter og regnestykker når dere møter til forhandlinger. Men det er bedrifter i Norge som har gjennomført dette for deler av- eller hele arbeidsstokken.

Det vanligste er nok at de som ikke får overtidsbetalt får kompensert for dette med lengre ferie-

Skrevet

Visst kan du forhandle om ekstra ferie! Men en uke ekstra ferie vil koste en del. Du/dere bør ha meget gode argumenter og regnestykker når dere møter til forhandlinger. Men det er bedrifter i Norge som har gjennomført dette for deler av- eller hele arbeidsstokken.

Det vanligste er nok at de som ikke får overtidsbetalt får kompensert for dette med lengre ferie-

ja - når jeg regner på det blir jo 1 uke ferie ekstra litt penger, men gikk opp totalt 16000 ved det sentrale lønnsoppgjøret (10000 pr 1/5 og 6000 pr 1/1) - og så er det satt av 0,9% til lokal pott. En ukes ekstra ferie vil koste rundt 6000,- tror jeg - muligens litt mer. I forhold til at dette ikke er noe direkte UTGIFT for arbeidstaker vil vel det kanskje være mer attraktivt enn å prøve å forhandle om samme sum i lønn?

Har du noen gode argumenter man kan bruke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...