Gå til innhold

smerter i brystet/fordøyelsesbesvær


Gjest exit

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med smerter i brystet som kan komme 1-3 ganger pr.dag med ujevne mellomrom. Smerten er intens, og føles som om sitter i nedre/mitre del av spiserøret og stråler ut, særlig opp mot halsen. Det kan virke som om det er en form for tilbakeslag av magesyre.

Jeg har slitt med disse plagene i mer eller mindre 20 år

Jeg spiser 1-3 Novalutzid tabletter ved hvert anfall. Jeg har konfrontert min lege med plagene, men han har ikke kunnet bidra med noe svar på hva som er galt. Har foretatt to gastroskopiske undersøkelser, uten resultat/svar på om noe er galt.

Jeg fjernet galleblæren for ca. 10 år siden. Hadde i ca 12 år en sporadisk spiseforstyrrelse (oppkast), som er selvkurert for ca. 1 år siden.

Har noen noe tips om hva dette kan være, og eventuellt hva som kan gjøres for å bli frisk av dette? Det kan da ikke være normalt å ha slike plager.

Takker på forhånd for eventuelle svar/tilbakemelinger.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut-Erik Ånensen, almenlege

Utifra de nevnte plager du nevner vil jeg nok umiddelbart ha antatt magekatarr, brokk på magesekken eller såkalt reflux av syre.

Dette ser imidlertid ut til å være avkreftet etter gastroscopi.

At din tidligere spiseforstyrrelse kan ha påvirket lukkemuskler og/eller samspillet i spisrør/magesekk/tolvfingertarm på en negativ måte er ikke helt utenkelig. Utover dette har jeg lite spesifikt å tilføye dessverre.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, almenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge legens svar må du sannsynligvis utelukke et forslag fra meg. Jeg har spiserørsbetennelse, og har de samme smertesymptomene som deg. De kan være riktig ille. Hos meg stråler smertene også ofte opp til kjevene og noen ganger til hodet. Det gikk veldig mange år før det tilfeldigvis ble oppdaget hva som var i veien. For meg er beste middelet - kaldt vann straks smertene melder seg. - Du kan jo prøve og se om det hjelper? I så fall, er det kanskje likevel spiserørsbetennelse?

Hjelper forresten syrehemmende middel deg effektivt?

Jeg vet jo overhodet ikke hva disse smertene kommer av hos deg. Men ville bare dele min egen erfaring med deg, i fall det kunne ha noe for seg.

Håper du finner ut av dette smertefulle problemet!

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge legens svar må du sannsynligvis utelukke et forslag fra meg. Jeg har spiserørsbetennelse, og har de samme smertesymptomene som deg. De kan være riktig ille. Hos meg stråler smertene også ofte opp til kjevene og noen ganger til hodet. Det gikk veldig mange år før det tilfeldigvis ble oppdaget hva som var i veien. For meg er beste middelet - kaldt vann straks smertene melder seg. - Du kan jo prøve og se om det hjelper? I så fall, er det kanskje likevel spiserørsbetennelse?

Hjelper forresten syrehemmende middel deg effektivt?

Jeg vet jo overhodet ikke hva disse smertene kommer av hos deg. Men ville bare dele min egen erfaring med deg, i fall det kunne ha noe for seg.

Håper du finner ut av dette smertefulle problemet!

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge legens svar må du sannsynligvis utelukke et forslag fra meg. Jeg har spiserørsbetennelse, og har de samme smertesymptomene som deg. De kan være riktig ille. Hos meg stråler smertene også ofte opp til kjevene og noen ganger til hodet. Det gikk veldig mange år før det tilfeldigvis ble oppdaget hva som var i veien. For meg er beste middelet - kaldt vann straks smertene melder seg. - Du kan jo prøve og se om det hjelper? I så fall, er det kanskje likevel spiserørsbetennelse?

Hjelper forresten syrehemmende middel deg effektivt?

Jeg vet jo overhodet ikke hva disse smertene kommer av hos deg. Men ville bare dele min egen erfaring med deg, i fall det kunne ha noe for seg.

Håper du finner ut av dette smertefulle problemet!

M.v.h.

Du kan gjerne maile meg om du vil. Adressen er:

[email protected]

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...