Kvinne på 48 Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Ønsker kontakt med folk som har fått satt inn kneprotese i senere tid..... Har hatt artrose i knærne i over 20 år nå og har så store smerter at jeg har bestemt meg for å gjøre dette, og er veldig interessert i dine erfaringer... Håper på å høre fra deg!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg har ikke kneprotese selv, men jeg har erfaringer å dele likevel. Kneleddet er et svært komplisert ledd, og derfor vil innsetting av en kneprotese være mer komplisert enn innsetting av en hofteprotese. Mine erfaringer er at ved kneproteser vil du ha store postoperative smerter og stivhet i de første ukene. Du må innstille deg på mye trening og tøying de første månedene. Du må også gå med krykker helt til kneet og du selv er klar for full belastning. Det er viktig å få mobilitet i kneet, men du skal ikke tøye smertegrensen, kneprotesen er sårbar og derfor bør det ikke forekomme passive tøyninger (dvs at andre tøyer for deg) de første uker og måneder. Postoperativt vil musklene i legg og lår være litt ute av spill, så mye av treningen går rett og slett ut på å få kontakt med muskulaturen igjen. Du kan trene deg ved å "nappe" i kneskjellet. Ønsker deg lykke til, de aller fleste jeg har hatt kontakt med ble fornøyd til slutt, men var enige om at prosessen var slitsom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne på 48 Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg har ikke kneprotese selv, men jeg har erfaringer å dele likevel. Kneleddet er et svært komplisert ledd, og derfor vil innsetting av en kneprotese være mer komplisert enn innsetting av en hofteprotese. Mine erfaringer er at ved kneproteser vil du ha store postoperative smerter og stivhet i de første ukene. Du må innstille deg på mye trening og tøying de første månedene. Du må også gå med krykker helt til kneet og du selv er klar for full belastning. Det er viktig å få mobilitet i kneet, men du skal ikke tøye smertegrensen, kneprotesen er sårbar og derfor bør det ikke forekomme passive tøyninger (dvs at andre tøyer for deg) de første uker og måneder. Postoperativt vil musklene i legg og lår være litt ute av spill, så mye av treningen går rett og slett ut på å få kontakt med muskulaturen igjen. Du kan trene deg ved å "nappe" i kneskjellet. Ønsker deg lykke til, de aller fleste jeg har hatt kontakt med ble fornøyd til slutt, men var enige om at prosessen var slitsom. Tusen takk for svaret ditt! Jeg vet i grunnen alt dette. Opererte vekk menisk allerede for 30 år siden (4 operasjoner på 2 år) dengangen tok de vekk all brusk... gjorde også valgiserende ostetomi?? for 9 år siden (dette gjorde meg overhodet ikke bedre, men førte til flere måneder i rullestol fordi jeg ikke kan gå m krykker pga flere prolapser i rygg og nakke) festlig :-)) Derfor er jeg litt redd og veldig skeptisk.... Har du noen ideer om hvilke sykehus og leger som er de beste???? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Tusen takk for svaret ditt! Jeg vet i grunnen alt dette. Opererte vekk menisk allerede for 30 år siden (4 operasjoner på 2 år) dengangen tok de vekk all brusk... gjorde også valgiserende ostetomi?? for 9 år siden (dette gjorde meg overhodet ikke bedre, men førte til flere måneder i rullestol fordi jeg ikke kan gå m krykker pga flere prolapser i rygg og nakke) festlig :-)) Derfor er jeg litt redd og veldig skeptisk.... Har du noen ideer om hvilke sykehus og leger som er de beste???? Idrettsskade med påfølgende artrose? Hvilke sykehus som er best tør jeg ikke uttale meg om. Men velg et sykehus og en kirurg som har gjort dette mange ganger. De jeg har vært borti har vært operert på Østlandet, alt fra Kongsvinger, Elverum og Ullevål. Litt ulike prosedyrer og regimer, men stort sett samme resultat. Du må også dessverre være forberedt på at det _kan_ være tilfelle at kneet ditt ikke blir et hakk bedre, både når det gjelder smerte og funksjon. Ingen garantier gis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.