Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett spørsmål:

Jeg har hørt at noen bekjente sier at man kan få to barn tett opptil hverandre og samtidig få full stønad/fødselspenger. Jeg trodde man måtte være i jobb 6 av de 10 siste månedene. Det er jo det trygdeetaten sier.Samtidig vet jeg at de snakker om å innføre samme regel som i Sverige, nemlig at du skal få utbetalt det samme som forrige gang du var gravid uansett om du har vært i jobb i mellom tiden eller ikke. TRor ikke denne regelen er innført i Norge ennå.

Noen som vet hvordan de to jentene kan ha fått dette til mens andre nordmenn ikke får det?????

Skrevet

Hei!

Fødselspenger er også inntekt, så om du har fødselspenger i 6 av de 10 siste månedene av graviditeten så har du grunnlag for ny fødselspengeperiode.

mvh

Gjest been there, done that
Skrevet

Man må ikke ha jobbet 6 måneder i mellom, nei.

De som får fødselspengene utbetalt av arbeidsgiver vil normalt måtte tiltre i stillingen mellom permisjonene. Noen må ha jobbet i 1 mnd. Dette er for å ha rett til nye fødselspenger FRA ARBEIDSGIVER.

Har man fødselspenger fra trygdekontoret så er det ikke noe problem. Man kan gå rett fra en permisjon og over i neste. Fødselspenger regnes som inntekt og gir grunnlag både for sykepenger, nye fødselspenger, arbeidsledighetstrygd, osv.

De som har hatt fødselspenger fra arbeidsgiver og evt ikke rekker å oppfylle krav om f.eks 1 mnd tjeneste, vil ved neste permisjon få fødselspenger utbetalt av trygdekontoret.

Men man kan tape litt på det, hvis man har valgt 80 % lønn første gang, så risikerer man å få lavere andre gang.

Men altså - helt uproblematisk å ta tette fødselspermisjoner og få full lønn.

Jeg gjorde det...

Skrevet

Hei!

Fødselspenger er også inntekt, så om du har fødselspenger i 6 av de 10 siste månedene av graviditeten så har du grunnlag for ny fødselspengeperiode.

mvh

Tusen takk for kjapt svar! Supert.

Men jeg går utifra at går du 1 mnd over tiden så får du ingenting????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...