x-woman Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Har ett spørsmål: Jeg har hørt at noen bekjente sier at man kan få to barn tett opptil hverandre og samtidig få full stønad/fødselspenger. Jeg trodde man måtte være i jobb 6 av de 10 siste månedene. Det er jo det trygdeetaten sier.Samtidig vet jeg at de snakker om å innføre samme regel som i Sverige, nemlig at du skal få utbetalt det samme som forrige gang du var gravid uansett om du har vært i jobb i mellom tiden eller ikke. TRor ikke denne regelen er innført i Norge ennå. Noen som vet hvordan de to jentene kan ha fått dette til mens andre nordmenn ikke får det????? 0 Siter
loinen Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Hei! Fødselspenger er også inntekt, så om du har fødselspenger i 6 av de 10 siste månedene av graviditeten så har du grunnlag for ny fødselspengeperiode. mvh 0 Siter
Gjest been there, done that Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Man må ikke ha jobbet 6 måneder i mellom, nei. De som får fødselspengene utbetalt av arbeidsgiver vil normalt måtte tiltre i stillingen mellom permisjonene. Noen må ha jobbet i 1 mnd. Dette er for å ha rett til nye fødselspenger FRA ARBEIDSGIVER. Har man fødselspenger fra trygdekontoret så er det ikke noe problem. Man kan gå rett fra en permisjon og over i neste. Fødselspenger regnes som inntekt og gir grunnlag både for sykepenger, nye fødselspenger, arbeidsledighetstrygd, osv. De som har hatt fødselspenger fra arbeidsgiver og evt ikke rekker å oppfylle krav om f.eks 1 mnd tjeneste, vil ved neste permisjon få fødselspenger utbetalt av trygdekontoret. Men man kan tape litt på det, hvis man har valgt 80 % lønn første gang, så risikerer man å få lavere andre gang. Men altså - helt uproblematisk å ta tette fødselspermisjoner og få full lønn. Jeg gjorde det... 0 Siter
x-woman Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Skrevet 28. juni 2004 Hei! Fødselspenger er også inntekt, så om du har fødselspenger i 6 av de 10 siste månedene av graviditeten så har du grunnlag for ny fødselspengeperiode. mvh Tusen takk for kjapt svar! Supert. Men jeg går utifra at går du 1 mnd over tiden så får du ingenting???? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.