Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ei lesbisk jente som planlegger å få barn med en homofil gutt. Når barnet blir født kommer vi til å ha felles ansvar for barnet, men jeg kommer til å ha det daglige ansvaret. I den forbindelse lurer vi på hva som skjer med fedrekvoten av svangerskapspermisjonen? Kan jeg ta fars 4 uker fordi barnet ikke bor hos han, eller faller de ukene bort hvis han ikke tar dem?

Gjest søke trygdekontoret
Skrevet

Man kan søke trygdekontoret om å overføre fars kvote til mor, men det må være en god grunn til at far ikke tar denne permisjonen, hvis ikke mister dere denne delen av persmisjonen.

Mor må ta tre uker før termin og seks uker etter fødsel, resten kan de dele som de vil (bortsett fra de fire ukene som er forbeholdt far). Far har vel i denne situasjonen en ekstra god grunn til bruke en lenger periode sammen med barnet, siden han ikke bor sammen med det til daglig?

Hvorfor vil ikke far ta fire uker (eller mer) permisjon?

• 3 uker senere...
Skrevet

Dersom dere ikke bor sammen, per definisjon ikke er sammen, så synes jeg jeg har hørt at moren kan få de fire ukene. Men det kan jo være jeg tar feil.

Men det er helt sikkert ikke et krav, han kan sikkert få det hvis han ønsker. Og det skulle jeg tro han gjør? Han skal vel ikke bare være sædbank?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...