Gå til innhold

Når mor og far skilles...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym venn
Skrevet

Venninnen min er gift og har ett barn på 3 år. I noen mnd nå har hun og mannen kranglet så busta fyker, og venninnen min har mistet følelsene for mannen sin helt. Hun har derimot følelser for en annen mann. I denne tiden har de nok begge sett sider av hverandre som de ikke liker, og forholdet har blitt verre og verre.

Som venninne har jeg stilt opp og snakket med henne, og prøvet å gi henne gode råd på veien, men det tærer på meg også, og jeg er bekymret for barnet deres.

Han har slengt masse dritt om henne til barnet deres, og han tenker seg ikke om når han blir sint. Han tar med seg barnet uten å si i fra, hverken om hvor de skal eller hvor lenge. En gang venninnen min tok med seg barnet bort til en venn, påsto han at han hadde anmeldt henne til politiet for kidnapping, og så hadde han visst ringt barnevernet.

De skal skilles nå, og venninnen min skal flytte.

Men kan hun ta med seg barnet når hun flytter, eller må de være enige? Finnes det noen regler for hva man kan og ikke kan gjøre i slike tilfeller?

Slik jeg har forstått det, er mannen i psykisk ubalanse. Men hele situasjonen har vel gjort til at de begge har gjort ting som ikke er direkte gjennomtenkt. Heller vil jeg si de har vært barnslige.

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si til henne...

Skrevet

De må vel gå til megling først,og bli enige om en samværsordning.

Men dette er det sikkert noen som vet bedre enn meg.

Skrevet

De er nødt å møte på mekling for å få hjelp til å lage samværsorninger etc. Du kan gå inn på trygdekontoret sine hjemmesider. Der ligger flere brosjyrer din venninne trenger. Disse kan du jo skrive ut og eventuelt gi til henne...

http://www.trygdeetaten.no

Skrevet

Nei, hun kan ikke ta med seg barnet og flytte før de er enige. Hva ville hun tenkt om faren gjorde noe sånt ?

Familievernkontoret skal hjelpe dem med å komme frem til en avtale. Går ikke det, må de gå til retten.

Hvis forholdene er svært turbulente nå, kan det lønne seg å gå til en advokat ganske snart. Kommunikasjonen kan bli enklere med en mellommann, og så får hun sikre svar på hvordan reglene er.

Hun får fri rettshjelp hvis hun tjener under 230000 kroner i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...