Gå til innhold

Klarer jeg dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart Studentinde
Skrevet

Hei. Har etter mye om og men funnet drømmehybelen midt i sentrum (Tr.heim). Den er ny og pen og akkurat slik jeg vil ha den. Leia er på 3200 per måned (INKL. STRØM!). Nå har ikke jeg særlig stor økonomisk teft, så jeg lurer på om noen kan si meg om det blir helt uholdbart å leve med en slik leie. Jeg regner med at jeg får låne 80 000 av lånekassen, og det blir etter første halvårsutbetaling kr 6000 i måneden.

Jeg har 0 kr på kontoen sånn ellers, ingen sparekonto og ta av eller no slikt...bare et par foreldre...:)

Blir jeg nødt til å finne meg deltidsjobb?

Eller ny hybel; er den altfor dyr for meg?

Jeg må jo kjøpe busskort også for å komme til studiested...(=minimun 600 kr mnd?)

Vil ha et ålreit studentliv også...med hobbyer, normal mat og festing....

Hva tror dere? Kommer jeg til å gå konkurs??

Håper noen har litt mer peil på dette området enn meg. Prøver å diskutere med venner, men de stikker bare hodet i sanden og vil ikke tenke på det her eller snakke om det. Så..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg syns ikke 3200 pr mnd inkl strøm er for mye å betale for en bolig. Det er vel vanskelig å komme under det, er det ikke?

Skrevet

Du finner fort ut hvor mye du kan feste og sånn for resten av pengene, kanskje ta det litt rolig i begynnelsen, se om det går, og så gjøre mer etter hvert hvis du har penger. Hvis du ikke har penger må du lete etter en jobb.

SIFOs standardtall på voksen jente er litt over 3000 kr i mnd på alle variable utgifter, mat, drikke, såpe, diverse utstyr. Men du kommer lett under det ved å spise flere spaghettimiddager enn biff-middager.

Tror nok kanskje det kan bli trangt til tider, men mye kommer an på hvor mye du bruker på kafe-besøk, uteliv, utemiddag osv.

Gjest malun
Skrevet

En sentral hybel til 3200 kroner i ihvertfall ikke overpriset.

Men studielånet er ikke for noe luksusliv, akkurat. Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg en liten ekstrajobb med en gang, som kan gå til moro-utgifter. Det gjorde jeg da jeg studerte.

Gjest det går
Skrevet

Jeg betaler 3200 i leie, og greier meg fint med det. Er ikke lett hvis du skal shoppe eller feste mye, for da strekker ikke pengene til,men det ser du jo etterhvert da. Prøv å spar litt av de pengene du får i første omgang (15 000), slik at du ikke bruker de opp med en gang, og ikke har penger etterpå..

Men i fjor da jeg bodde i en annen hybel, betalte jeg 2200, og da jeg flyttet så merket jeg godt den tusen lappen jeg ikke lenger hadde.. men,men...

Jeg bor da i oslo,og det er dyrere her uansett..

Skrevet

Det er ihvertfall en bra pris på et sted å bo sentralt i Trondheim. Du kan nok klare deg på det, dersom du ikke tar helt av i innkjøpene dine. Busskort koster 410,- per måned. Er du sprek kan du jo sykle de første månedene (men det kommer ann på hvilken skole du skal gå på.)

Annonse

Gjest lille rosinen
Skrevet

Tror du har funnet deg en hybel til grei pris i Trondheim sentrum.

Men, tror likevel det vil bli knagert for deg å ikke ha deltidsjobb. Jeg jobbet deltid ved en kiosk under hele studietida og det ble MINST 2000 mer å rutte med i mnd. DET merkes på budsjettet når man er student altså!

Skrevet

Hei. Jeg betaler 3500 i mnd inkl strøm og internett og lever på studielånet. Men har i tillegg andre faste utgifter (busskort, linser, mobil etc) så sitter igjen med ca 1400 når alt det faste er betalt. Det er lite!! Altfor lite. Nå vet jeg ikke hvor mye du har av andre utgifter, men det må du også ta i betraktning. Jeg er avhengig av foreldrene mine.. og det er synd. Har sommerjobb nå i byen foreldrene mine bor i, men skal søke jobb der jeg studerer til høsten. Ellers klarer jeg det ikke.

Så jeg ville anbefalt en liten jobb. Trenger jo ikke være allverdens.. en liten helgejobb. annen hver helg? hver tredje helg? eller noe sånn? Alt du kan komme over av penger er gull verdt..

Så en Oprah episode en gang da hun hadde kjente skuespillere på besøk. De snakket om penger, og Oprah nevnte det med å være fattig student: "Tenk å finne en 5 dollar-seddel i jakkelommen!! Wow. jeg kan SPISE idag!!"... kjente meg godt igjen der, ja ;)

Uansett, Lykke til med studielivet!

Klem

Gjest Rusle
Skrevet

Det burde du klare. Skal godt gjøres å gå konkurs ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...