Gå til innhold

Hagetips....utenfor tema.

Gjest hobbygartner med null peiling....

Anbefalte innlegg

Gjest hobbygartner med null peiling....
Skrevet

Er det noen som vet hvordan man dreper ugress som vokser opp mellom hellene i hagen? Det ser så stygt ut og det forsvinner aldri. Har hørt at man skal bruke grovsalt??? Funker det????

Skrevet

Havsalt/Grovsalt er effektivt, og skånsomt mot vekster like ved,

Brukte "round-up" en gang på en grusgang, gresset ble brunt langt innpå plenen ved siden av hele resten av sommeren, selv om jeg var forsiktig.

Gjest ingen gartner
Skrevet

Havsalt/Grovsalt er effektivt, og skånsomt mot vekster like ved,

Brukte "round-up" en gang på en grusgang, gresset ble brunt langt innpå plenen ved siden av hele resten av sommeren, selv om jeg var forsiktig.

Hva er round up og hvor får man tak i det? Kan man bruke det på ugress i en grusvei?

petter smart
Skrevet

Bruk syre.

Saltsyre, fosforsyre (om du får tak i) eller en annen sterkt type syre.

Det dreper alt, dessverre også plen, busker osv. også.

Gjest ingen gartner
Skrevet

Bruk syre.

Saltsyre, fosforsyre (om du får tak i) eller en annen sterkt type syre.

Det dreper alt, dessverre også plen, busker osv. også.

Høres litt vilt (sterkt) ut å bruke det..

petter smart
Skrevet

Høres litt vilt (sterkt) ut å bruke det..

Mente å si salpetersyre, eller evt svovelsyre eller flussyre.

Det høres kanskje vilt ut, men det er ekstremt effektivt. Dreper alt, inkludert røttene. Men du må være forsiktig så du ikke får noe på deg. Får du flussyre på fingrene har du ingen fingre igjen, det hjelper ikke å skylle med vann.

Problemet er vel å få tak i det, da det ikke selges til vanlige folk.

Gjest ingen gartner
Skrevet

Mente å si salpetersyre, eller evt svovelsyre eller flussyre.

Det høres kanskje vilt ut, men det er ekstremt effektivt. Dreper alt, inkludert røttene. Men du må være forsiktig så du ikke får noe på deg. Får du flussyre på fingrene har du ingen fingre igjen, det hjelper ikke å skylle med vann.

Problemet er vel å få tak i det, da det ikke selges til vanlige folk.

Og det er vel ikke lurt å bruke det om man har barn som leker utenfor.. Har du tips til noe mindre farlig, men effektivt?

Skrevet

Bland 35 % eddik med litt vann og spray på. Ugress vil vissne og kan lett fjernes.

Ellers kan du jo luke ??

petter smart
Skrevet

Og det er vel ikke lurt å bruke det om man har barn som leker utenfor.. Har du tips til noe mindre farlig, men effektivt?

Du kan jo prøve round-up.

Men det beste hadde kanskje vært å ta opp hellene, fjerne ugresset med spade/hakke/rive, legge bark under hellene da dette skal hindre planter og vekster i å komme opp.

Men jeg er dessverre ingen ekspert.

Skrevet

Hva er round up og hvor får man tak i det? Kan man bruke det på ugress i en grusvei?

"Round up" kan kjøpes i på Plantasjen og nær sagt alle hagesentre. Men det er sterk, og av en eller annen grunn så dreper den også gresset(for noen uker) opp til en meter unna der du spruter den.

Gjest ingen gartner
Skrevet

Men det beste hadde kanskje vært å ta opp hellene, fjerne ugresset med spade/hakke/rive, legge bark under hellene da dette skal hindre planter og vekster i å komme opp.

Hvor får man tak i round up? Vi har ikke heller (jeg skrev ikke innlegget..), men en grusvei opp til huset der det kommer ugress. Takk for svar:)

Gjest ingen gartner
Skrevet

Ser nolte har svart hvor man kan få tak i round up.

Gjest ingen gartner
Skrevet

"Round up" kan kjøpes i på Plantasjen og nær sagt alle hagesentre. Men det er sterk, og av en eller annen grunn så dreper den også gresset(for noen uker) opp til en meter unna der du spruter den.

Ok:) Det høres sterkt (og effektivt) ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...