Gå til innhold

lei meg.. han ble sagt opp

Anbefalte innlegg

Gjest maihaugen
Skrevet

Så fikk mannen min brevet; nedskjæringer i bedriften.

Fortsetter under...

Skrevet

:-(

Så dumt da. Håper det ordnar seg med ny jobb snart!

Gjest towel
Skrevet

Er han en dyktig og arbeidssom kar, så har han nok jobb snart.

Gjest dum eller
Skrevet

Er han en dyktig og arbeidssom kar, så har han nok jobb snart.

Det er faktisk mange dyktige og arbeidsomme mennesker som er arbeidsledige!!

Gjest towel
Skrevet

Det er faktisk mange dyktige og arbeidsomme mennesker som er arbeidsledige!!

Ytterst få, vil jeg hevde. De dyktige har i hvertfall ofte en veldig kort periode de er ledige.

Gjest Grumpy
Skrevet

Ytterst få, vil jeg hevde. De dyktige har i hvertfall ofte en veldig kort periode de er ledige.

OK så da kan vi slå kategorisk fast at det fins 86000 late og udyktige mennesker i Norge. Det er antall arbeidsledige. Kjekt å vite. Du stemmer ikke tilfeldigvis FrP ;)

Annonse

Gjest towel
Skrevet

OK så da kan vi slå kategorisk fast at det fins 86000 late og udyktige mennesker i Norge. Det er antall arbeidsledige. Kjekt å vite. Du stemmer ikke tilfeldigvis FrP ;)

Nei, jeg stemmer ikke FrP. Ikke alle de 86000 er late eller udyktige. En hel del av de er "jobbmiljø-messig" nærmest asosiale, og passer vel ikke i arbeidslivet i det heletatt. Vet folk som er blitt trygdet fordi de ikke kan fungere i arbeidslivet sammen med andre.

På min jobb utlyste vi en stilling. Vi fikk 120 søkere, hvorav mange ringte å sa at de ikke ville ha jobben, men at Aetat hadde pålagt de å søke, hvis ikke mistet de dagpengene. Mange var ikke fullt så frekke, de hadde vett på å la være å ringe denne dumme samtalen, men de skrev i søknaden at de hadde fått informasjon fra Aetat. Ingen, jeg gjentar, INGEN, av disse ringte underveis etter søknadsfristens utløp, for å høre hvor langt i prosessen vi var kommet. Mange gjorde det, de var virkelig interessert i jobben, og det var da også blant disse, vi fant de best kvalifiserte.

Så jeg våger å påstå, at det er ytterst få DYKTIGE langtidsledige blant de arbeidsledige.

Gjest absolutt dum
Skrevet

Nei, jeg stemmer ikke FrP. Ikke alle de 86000 er late eller udyktige. En hel del av de er "jobbmiljø-messig" nærmest asosiale, og passer vel ikke i arbeidslivet i det heletatt. Vet folk som er blitt trygdet fordi de ikke kan fungere i arbeidslivet sammen med andre.

På min jobb utlyste vi en stilling. Vi fikk 120 søkere, hvorav mange ringte å sa at de ikke ville ha jobben, men at Aetat hadde pålagt de å søke, hvis ikke mistet de dagpengene. Mange var ikke fullt så frekke, de hadde vett på å la være å ringe denne dumme samtalen, men de skrev i søknaden at de hadde fått informasjon fra Aetat. Ingen, jeg gjentar, INGEN, av disse ringte underveis etter søknadsfristens utløp, for å høre hvor langt i prosessen vi var kommet. Mange gjorde det, de var virkelig interessert i jobben, og det var da også blant disse, vi fant de best kvalifiserte.

Så jeg våger å påstå, at det er ytterst få DYKTIGE langtidsledige blant de arbeidsledige.

Du vet tydeligvis ikke mye.

Gjest towel
Skrevet

Du vet tydeligvis ikke mye.

Jeg vet ihvertfall en hel del om ting mange vil fortrenge. De vil ikke innse, at min beskrivelse er riktig.

Det er jo litt pussig at enkelt-mennesker som du, tror de vet mer om hva som foregår, enn en stor arbeidsgiver vet??

Da må årsaken være et noe forvrengt virkelighetsbilde.

Skrevet

"hvorav mange ringte å sa at de ikke ville ha jobben, men at Aetat hadde pålagt de å søke, "

Hvor mange er mange?

Skrevet

Tror du forandrer mening mår du blir arbeidsledig selv...

Jeg er blant de heldige som aldri har kjent arbeidsledighet på kroppen (bortsett fra et par måneder etter at jeg gikk ut av skolen). Men jeg kjenner mange arbeidsledige som på sine felt er minst like dyktige som meg og andre "heldige".

Da det var mange ledige for ca 15 år siden, var det personer som var så lei av å være arbeidsledige, at de tok seg jobb langt borte fra familien, og det endatil i dårlig betalte jobber som lå utenfor deres fagområde.

Gjest undrere
Skrevet

Jeg vet ihvertfall en hel del om ting mange vil fortrenge. De vil ikke innse, at min beskrivelse er riktig.

Det er jo litt pussig at enkelt-mennesker som du, tror de vet mer om hva som foregår, enn en stor arbeidsgiver vet??

Er det deg selv som du nå plutselig omtaler som "stor arbeidsgiver"?

Storhetsforestillinger muligens?

Gjest towel
Skrevet

Er det deg selv som du nå plutselig omtaler som "stor arbeidsgiver"?

Storhetsforestillinger muligens?

JEG er ingen stor arbeidsgiver. Men selskapet jeg jobber i, er en stor arbeidsgiver.

Du hogger i stein, hvis du velger personangrep i mangel av argumenter.

Annonse

Gjest towel
Skrevet

"hvorav mange ringte å sa at de ikke ville ha jobben, men at Aetat hadde pålagt de å søke, "

Hvor mange er mange?

Av de 120 som søkte, var det ca 80 personer som var i jobb. Blant de 40 arbeidsledige, så var det ca halvparten, 20, som sa i fra de ikke ville ha jobben, men var presset til å søke. De andre 20 som fanget opp jobben på Aetat, ringte ikke, men viste total mangel på interesse for å få jobben.

Gjest Grumpy
Skrevet

Av de 120 som søkte, var det ca 80 personer som var i jobb. Blant de 40 arbeidsledige, så var det ca halvparten, 20, som sa i fra de ikke ville ha jobben, men var presset til å søke. De andre 20 som fanget opp jobben på Aetat, ringte ikke, men viste total mangel på interesse for å få jobben.

"Viste total mangel på interesse for jobben"? De hadde sendt søknad hadde de ikke? Og du påstår at ALLE de 80 som var i jobb ringte for å følge opp søknaden? Eller gikk du i din fordomsfullhet ut fra at siden de var arbeidsledige, og ikke ringte i tillegg til å sende søknad, egentlig ikke var interessert? Jeg har søkt på en del jobber oppigjennom, og fått mange av de jeg har søkt på, og jeg har stort sett bare sendt skriftlig søknad uten å ringe etterpå. Jeg kan garantere deg at jeg var interessert i jobben for det :)

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Jeg betviler at det du sier er sant. Tviler ikke på at en del av de som hadde fanget opp utlysningen gjennom aetat ikke var interessert, men at ingen av dem skulle vise noen form for initiativ tror jeg er løgn.

Av og til generaliserer man vel mye for å fremme sine standpunkter.

Gjest undrere
Skrevet

JEG er ingen stor arbeidsgiver. Men selskapet jeg jobber i, er en stor arbeidsgiver.

Du hogger i stein, hvis du velger personangrep i mangel av argumenter.

Du skrev følgende: "Det er jo litt pussig at enkelt-mennesker som du, tror de vet mer om hva som foregår, enn en stor arbeidsgiver vet??

Da må årsaken være et noe forvrengt virkelighetsbilde. "

Enig i at personangrep ikke er så konstruktivt, men kanskje du i såfall skulle gå foran med et godt eksempel selv?

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg har fått flere jobber i mitt liv, og har aldri ringt for å forhøre meg om jobben, kun sendt søknad. Det betyr ikke at jeg ikke var interessert, men jeg synes ofte at slike "tørrprat"-samtaler om jobben bare er irriterende og uten verdi. På jobben min får jeg inn søknader og får mange slike telefonsamtaler. De fleste har ikke noe saklig å spørre om uansett - så det å ringe for å vise interesse er bare tull. De som bli plukket ut til intervju blir plukket ut uavhengig av om de har ringt eller ikke.

Gjest arbeidsledig akademiker
Skrevet

Dette vet du åpenbart ingenting om!

Jeg er en sånn som AETAT har pålagt å søke 40 jobber! 40 jobber på dagens arbeidsmarked! Det må jeg, for å få dagpengene. Så gjør jeg det da. Men for å søke 40 jobber, må jeg søke masse jeg ikke er kvalifisert for. Jeg sier jo ikke det da!

Du skriver at søkerne "skrev i søknaden at de hadde fått informasjon fra Aetat". Jaha, hvordan da? Selv skriver jeg at jeg viser til utlysning gjennom AETAT. Er det det du mener? Ville det være bedre å rote gjennom alle annonser for å finne en annen kilde?

Det å ringe. Når du er pålagt å søke en masse jobber, har man lite overskudd til å ringe. Dessuten regner jeg med at jeg blir vurdert på grunnlag av søknad og CV. Ikke på grunnlag av masing!

Jeg er ikke udugelig fordi jeg er arbeidsledig. Det er bare det at markedet etterspør andre kvalifikasjoner enn mine. Og slik det er nå, er det rett og slett ikke jobber til alle!

Skrevet

Har du tenkt på at mange mennesker bor på steder hvor det ikke finnes noen "store arbeidsgivere"? Eller hvor kanskje den eneste "store arbeidsgiveren" har vært nødt til å foreta oppsigelser og permitteringer?

Sjansene til å få en ny jobb raskt, er ikke like over hele landet. Ikke alle bor i eller nær en stor by.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...