Gå til innhold

hva er vanlig oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Gjest maihaugen
Skrevet

Det var visst en mnd., men han trodde det var tre... Jeg tror jeg har tre måneder, uten at jeg skal si det sikkert. Hva har du?

Fortsetter under...

Gjest Pricilla
Skrevet

har 3 mnd.

Kommer an på hvor lenge du har jobbet.. Det står i kontrakten.

Skrevet

har 3 mnd.

Kommer an på hvor lenge du har jobbet.. Det står i kontrakten.

Er det prøvetid er det ofte 14 dager, er du ansatt fast som deltidshjelp er det ofte 1-3 mnd..tror jeg da :)

Skrevet

Står det ingenting i kontrakten, gjelder miljøvernloven (eller hva den nå heter). De første årene er det 1 mnd, så stiger det til 2 og til 3. Er du over en viss alder er det opp til 6 mnd.

Skrevet

Står det ingenting i kontrakten, gjelder miljøvernloven (eller hva den nå heter). De første årene er det 1 mnd, så stiger det til 2 og til 3. Er du over en viss alder er det opp til 6 mnd.

*Fnis* Du kødder nå?

Skrevet

Nei, jeg mener alvor. Kan se om jeg finner det skriftlig senere.

Annonse

Skrevet

Nei, jeg mener alvor. Kan se om jeg finner det skriftlig senere.

Du finner det sikkert under Miljøverndepartementet.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven, ikke miljøvernloven :-)

http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html

Gjest Grumpy
Skrevet

Jau. Med mindre annet er fastsatt i tariffavtale:

"1. Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerens tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale.

Departementet kan fastsette i forskrift kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

2. For arbeidstaker som når oppsigelsen gis har vært tilsatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært tilsatt minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfrist minst tre måneder.

3. Blir en arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende tilsetting i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan på sin side si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder."

Skrevet

Jau. Med mindre annet er fastsatt i tariffavtale:

"1. Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerens tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale.

Departementet kan fastsette i forskrift kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

2. For arbeidstaker som når oppsigelsen gis har vært tilsatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært tilsatt minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfrist minst tre måneder.

3. Blir en arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende tilsetting i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan på sin side si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder."

Ja, dette stemmer noenlunde med det jeg trodde, men jeg var ikke sikker på hvor lenge man måtte ha jobbet for å ha 2 mnd, men jeg vet jeg hadde det da jeg sa opp etter 7 år. I dag har de fleste hos oss ansettelsesavtale med 3 mnd etter prøvetiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...