Gå til innhold

Snart alenemor, hvordan overleve økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest kovac
Skrevet

Jeg vurderer å skille meg fra min mann. Vi har 2 barn sammen på 4 og 7 år. Jeg er student og jobber 3 hver helg. Hva kan jeg regne med at jeg får i støtte? Hvor mye har jeg å leve for i måneden? Det minste barnet går i barnehage, ca.3000 kr pr. mnd, mens han eldste går i SFO før og etter skoletid, ca. 1000 kr. Jeg regner med at min mann ønsker å ha barna hos seg annen hver uke.

Er litt greitt å vite før jeg går på utkikk etter leilighet.

Skrevet

Hvis mannen din skal ha ungene annen hver uke, har du krav på halve barnetrygden og så får han den andre delen. Dere får heller ikke noe barnetilsyn eller overgangsstønad.

Man blir ikke regnet som aleneforeldre så lenge man har delt omsorg.

Gjest kovac
Skrevet

Hvis mannen din skal ha ungene annen hver uke, har du krav på halve barnetrygden og så får han den andre delen. Dere får heller ikke noe barnetilsyn eller overgangsstønad.

Man blir ikke regnet som aleneforeldre så lenge man har delt omsorg.

Da må jeg vel bare holde ut i et helt jævlig ekteskap med en mann jeg ikke elsker overhode lenger. Har ikke råd i det hele tatt til å bryte ut av ekteskapet da, ihvertfall ikke før jeg er ferdig på skolen om 1 år og har fått meg jobb. For noen idiotiske regler, en oppfordrer ikke akkurat foreldrene til å ha delt omsorg!!

Skrevet

Da må jeg vel bare holde ut i et helt jævlig ekteskap med en mann jeg ikke elsker overhode lenger. Har ikke råd i det hele tatt til å bryte ut av ekteskapet da, ihvertfall ikke før jeg er ferdig på skolen om 1 år og har fått meg jobb. For noen idiotiske regler, en oppfordrer ikke akkurat foreldrene til å ha delt omsorg!!

Jeg er helt enig. Det dere kan gjøre er å ha full omsorg for en hver og så ha dem annenhveruke. Da får dere full pott begge to. Litt på kanten da men da får dere litt mer å rutte med og må betale barnebidrag til hverandre.

Gjest kovac
Skrevet

Jeg er helt enig. Det dere kan gjøre er å ha full omsorg for en hver og så ha dem annenhveruke. Da får dere full pott begge to. Litt på kanten da men da får dere litt mer å rutte med og må betale barnebidrag til hverandre.

Er dette lov? Kan det ikke oppdages? Vi vil jo ha begge barna samtidig. Eller jeg vet ikke hva min mann vil, men jeg regner med det. Det ville jo vært den beste løsningen økonomisk, ihvertfall for meg.

Spørst om mannen min går med på det, siden det er jeg som tjener på det. Jeg regner med at han vil gjøre hva han kan for å gjøre livet surt for meg etterpå. Han snakker ihvertfall slik nå!!

Takk for svaret.

Skrevet

Er dette lov? Kan det ikke oppdages? Vi vil jo ha begge barna samtidig. Eller jeg vet ikke hva min mann vil, men jeg regner med det. Det ville jo vært den beste løsningen økonomisk, ihvertfall for meg.

Spørst om mannen min går med på det, siden det er jeg som tjener på det. Jeg regner med at han vil gjøre hva han kan for å gjøre livet surt for meg etterpå. Han snakker ihvertfall slik nå!!

Takk for svaret.

Han tjener jo like mye som deg på det. Helt lovlig er det vel ikke men som sagt på kanten. Man har full omsorg og den andre har 40 % samvær.

Molly Mandy
Skrevet

Om du kun har et år igjen av utdannelsen din, og du faktisk baserer barnesamvær på et økonomisk grunnlag, så hadde jeg bitt tenna sammen og blitt hos han det året utdannelsen tar.

Hvis ikke, så får du gjøre som de fleste andre må; jobbe full tid.

Lykke til.

Gjest kovac
Skrevet

Om du kun har et år igjen av utdannelsen din, og du faktisk baserer barnesamvær på et økonomisk grunnlag, så hadde jeg bitt tenna sammen og blitt hos han det året utdannelsen tar.

Hvis ikke, så får du gjøre som de fleste andre må; jobbe full tid.

Lykke til.

Selvfølgelig baserer jeg ikke barnesamvær på et økonomisk grunnlag. Men jeg syns ikke at det blir helt riktig overfor min mann å stikke med en gang jeg har fått meg en utdannelse. Dersom jeg slutter på skolen nå sitter jeg igjen med masse studielån og ingen utdannelse. Dessuten vil jeg med den jobben som jeg tidligere hadde måtte jobbe turnus og dette er ikke lett å kombinere dersom vi skilles. Derfor tror jeg at jeg må bli ferdig på skolen. Men om jeg venter med å skilles er jeg heller usikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...