Gå til innhold

Snart alenemor, hvordan overleve økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest kovac
Skrevet

Jeg vurderer å skille meg fra min mann. Vi har 2 barn sammen på 4 og 7 år. Jeg er student og jobber 3 hver helg. Hva kan jeg regne med at jeg får i støtte? Hvor mye har jeg å leve for i måneden? Det minste barnet går i barnehage, ca.3000 kr pr. mnd, mens han eldste går i SFO før og etter skoletid, ca. 1000 kr. Jeg regner med at min mann ønsker å ha barna hos seg annen hver uke.

Er litt greitt å vite før jeg går på utkikk etter leilighet.

Skrevet

Hvis mannen din skal ha ungene annen hver uke, har du krav på halve barnetrygden og så får han den andre delen. Dere får heller ikke noe barnetilsyn eller overgangsstønad.

Man blir ikke regnet som aleneforeldre så lenge man har delt omsorg.

Gjest kovac
Skrevet

Hvis mannen din skal ha ungene annen hver uke, har du krav på halve barnetrygden og så får han den andre delen. Dere får heller ikke noe barnetilsyn eller overgangsstønad.

Man blir ikke regnet som aleneforeldre så lenge man har delt omsorg.

Da må jeg vel bare holde ut i et helt jævlig ekteskap med en mann jeg ikke elsker overhode lenger. Har ikke råd i det hele tatt til å bryte ut av ekteskapet da, ihvertfall ikke før jeg er ferdig på skolen om 1 år og har fått meg jobb. For noen idiotiske regler, en oppfordrer ikke akkurat foreldrene til å ha delt omsorg!!

Skrevet

Da må jeg vel bare holde ut i et helt jævlig ekteskap med en mann jeg ikke elsker overhode lenger. Har ikke råd i det hele tatt til å bryte ut av ekteskapet da, ihvertfall ikke før jeg er ferdig på skolen om 1 år og har fått meg jobb. For noen idiotiske regler, en oppfordrer ikke akkurat foreldrene til å ha delt omsorg!!

Jeg er helt enig. Det dere kan gjøre er å ha full omsorg for en hver og så ha dem annenhveruke. Da får dere full pott begge to. Litt på kanten da men da får dere litt mer å rutte med og må betale barnebidrag til hverandre.

Gjest kovac
Skrevet