Gå til innhold

Hva er denne berømte VOKSENTIDEN for noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nymotens ord, vil jeg kalle det....

Ser inne på Foreldre-småbarn at det snakkes mye om ”voksentid”. Hva søren er det? VI er en FAMILIE og vi må da handle ut fra det. Jeg syns det er ille å plage unger til å sove som ikke er trøtte. Gubben og jeg har da masse pratetid sammen vi, vi sitter ofte sammen og kjatrer og prater, noen ganger i stua, andre ganger inne på kontoret,- ungene er ute og leker, eller i et annet rom og gjør andre ting. Er ”voksentid” sånn at mamma og pappa skal ha stua foran tv’en i fred, eller noe? – Vi har ikke tv i stua vi,- men på soverommet. Det gjør at vi snakker sammen,- alle om vi er i andre rom.

Er ”voksentid” sex? – det har vi heller ikke noen ”vente til fræddan”-regler på. Når det passer sånn og en har lyst, selvsagt. Og det er naturlig å få mer lyst når man VET at ungene ikke kan komme brasende inn...., men jeg hadde ikke tvunget dem inn på rommene sine i 22-tiden for å ha sex, liksom...

Vi hadde MASSE ”voksentid” før vi fikk Plutten, vi kunne finne på å skravle hele natten gjennom i helgene og sove en hel dag etterpå. Sånt er deilig å tenke på i grunn, at vi faktisk var så veldig kjærester i noen år først.

Nå er vi en familie, og trives faktisk med å være mest mulig sammen med ungene våre, vi kan likevel finne på å være kjærester så de ”ser det”, det syns de er koselig, selv om 12-åringen skriker i påtatt avsky; ”MMMMMAAAAAMMMMMAAAAA!”, om gubben svinser rundt meg og jeg får et kyss etc.

Jeg tror mange unge familier er for opptatt av ”OPPSKRIFTA” på det å være gode foreldre, og de føler seg misslykket om deres unger, ektemenn, koner ikke passer helt inn i den.

Tenk på dere selv som unike personer som trives sammen, og kos dere med hverandre, samme hva naboen eller mor, eller svigermor eller venninna mener om hvordan dere har innrettet dere.

Det er ”lov” å ha en trassen unge på 2 år – de vokser fra det!

Det er ”lov” å plystre middagen en dag og bare ete tomt kjøleskapet for pålegg

Det er ”lov” å slå av alle lysa, dra sofabordet vekk, lage popcorn og lage kino – enda ungene skal på skolen dagen etter.

Det er ”lov” å ha det gøy, og det er ikke så veldig mye man MÅ :-)

Gjest Sniff
Skrevet

Så enig, så enig! (men jeg må innrømme at jeg trengte den "voksentiden" bedre den gangen min manns unger var små (relativt), enn nå når det er våre felles unger som evt. kan "forstyrre voksentiden") Føler ikke noe behov for å skyfle dem i seng før de er trette - i ferien i alle fall. Når man vet de skal tidlig opp, kan man jo påvirke litt mer,da...

Skrevet

Hei,

jeg er tildels enig med deg, men jeg tror kanskje det har noe med hvor gamle barna er...

Med gutter på 3 og 5 år er jeg en av dem som synes det er deilig med "voksentid" og nyter det når det er stille for kvelden og guttene sover. Men jeg kunne ikke drømme om å putte dem i seng før de er trøtte for å "få fred" tidligere.

Gjest Sniff
Skrevet

Hei,

jeg er tildels enig med deg, men jeg tror kanskje det har noe med hvor gamle barna er...

Med gutter på 3 og 5 år er jeg en av dem som synes det er deilig med "voksentid" og nyter det når det er stille for kvelden og guttene sover. Men jeg kunne ikke drømme om å putte dem i seng før de er trøtte for å "få fred" tidligere.

Ja, det er klart at med små barn, som krever mye av pass, så vil det være deilig når de er lagt.. Men da er det jo også vanlig at de legger seg noenlunde tidlig...

Flisa's innlegg var kanskje trigget av tråden om når 11-12 åringer burde legge seg i ferie.... Og så store unger genererer ikke så mye jobb...

Skrevet

Ja, det er klart at med små barn, som krever mye av pass, så vil det være deilig når de er lagt.. Men da er det jo også vanlig at de legger seg noenlunde tidlig...

Flisa's innlegg var kanskje trigget av tråden om når 11-12 åringer burde legge seg i ferie.... Og så store unger genererer ikke så mye jobb...

OK, har ikke lest den tråden du sikter til om 11-12 åringer.

Skrevet

Så fint at dere føler at det er nok tid sammen når barna er våkne. Men ha også forståelse for at andre trenger tid til å pleie forholdet og ikke minst sin egen psyke! Tid bare for seg selv, der ingen maser og man hele tiden må stå til disposisjon.

Fysj, nå minte du om ei gammel kjerring som akket seg over at ikke alle kan gjøre som henne.

Gjest ikke signert pga litt privat innhold *fnis*
Skrevet

Voksentid er et must for noen (meg), og kanskje ikke så viktig for andre (deg).

Det å sette seg ned og virkelig slappe av - uten å vite at noen snart roper mamma, jeg er tørst/har bæsjet/finner ikke bamsen/får ikke til/har slått meg/trenger ditt, trenger datt...

Guuud, hvor de er skjønne, men vær så snill - få dem i seng, jeg er sliiiiiiten!

Å kunne se en skikkelig dårlig skrekkfilm, spise masse digg med tusenvis av kariuser og baktiuser i bak ryggen på de søte små - å kunne slenge av seg genseren og sitte i bh'en og bli knadd på - å få oralsex på sofaen mens jeg hører deilig musikk - å snakke med mannen min om viktige ting, uten å bli avbrutt, å skrive eller lese i fred og ro, å kjenne skuldrene og pulsen senke seg - vel, jeg må ha det, bare må ha det.

Vi har mye gøy med ungene - de kommer alltid i første rekke! Men det ER da viktig å sette av tid til seg selv - og til kjæresteforholdet også.

Skrevet

Så fint at dere føler at det er nok tid sammen når barna er våkne. Men ha også forståelse for at andre trenger tid til å pleie forholdet og ikke minst sin egen psyke! Tid bare for seg selv, der ingen maser og man hele tiden må stå til disposisjon.

Fysj, nå minte du om ei gammel kjerring som akket seg over at ikke alle kan gjøre som henne.

Det var IKKE meningen, Det jeg mente var at man skal gjøre det som en føler for,- ikke det man tror man bør, fordi mange i en tråd på DOL sier at det BØR du. Defor fortalte jeg litt om oss selv. Du skjønner, da Plutt var liten var det VELDIG mange velmenende som mente at vi skulle gå på kino, på restaurant etc. hele tiden, det var VIKTIG med voksentid. For oss var det riktigere å være sammen, hjemme med den nya babyen vår. Vi koste oss! :) Man skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet fordi man ikke skiller så veldig på voksen- og familielivet. Men det er klart, -noen gang slenger vi unga til besteforeldrene vi også og gjør det voksne gjør! :)

Gjest Rusle
Skrevet

Den tiden bare foreldre har sammen er veldig viktig for forholdet, mener jeg. Et familieliv hvor alle går og tråkker oppi hverandre hele fritiden, hadde ikke jeg orket.

Voksentid er selvfølgelig også sex ;-)

Skrevet

Voksentid er et must for noen (meg), og kanskje ikke så viktig for andre (deg).

Det å sette seg ned og virkelig slappe av - uten å vite at noen snart roper mamma, jeg er tørst/har bæsjet/finner ikke bamsen/får ikke til/har slått meg/trenger ditt, trenger datt...

Guuud, hvor de er skjønne, men vær så snill - få dem i seng, jeg er sliiiiiiten!

Å kunne se en skikkelig dårlig skrekkfilm, spise masse digg med tusenvis av kariuser og baktiuser i bak ryggen på de søte små - å kunne slenge av seg genseren og sitte i bh'en og bli knadd på - å få oralsex på sofaen mens jeg hører deilig musikk - å snakke med mannen min om viktige ting, uten å bli avbrutt, å skrive eller lese i fred og ro, å kjenne skuldrene og pulsen senke seg - vel, jeg må ha det, bare må ha det.

Vi har mye gøy med ungene - de kommer alltid i første rekke! Men det ER da viktig å sette av tid til seg selv - og til kjæresteforholdet også.

ja jøss! Det er jo herlig tid det! - særlig når ungene er bittesmå - da legger de jo seg også....vi har unger på 21, 12 og 7, (og et barnebarn på 2) - så da blir livet anderledes igjen. :) Unner deg alle kveldene med bh'en i stålampa jeg! :)

Skrevet

Den tiden bare foreldre har sammen er veldig viktig for forholdet, mener jeg. Et familieliv hvor alle går og tråkker oppi hverandre hele fritiden, hadde ikke jeg orket.

Voksentid er selvfølgelig også sex ;-)

Man er forskjellige,vet du. Det jeg ville frem til var at man ikke måtte føle så veldig på det som blir ansett som "normalt" -om man selv ønsket noe annet.

Venninner er ofte veldig flinke til å fortelle deg hva ddu BØR gjøre, fordi det passer for dem.

DU blir sliten av at alle tråkker rundt deg, JEG trives best da - gjerne med vennene til ungene også - og mora og faren min, og bestemor,- og en nabounge etc. :)

men sex har vi alene -da :)

Gjest med bh-en på i skrivende stund
Skrevet

ja jøss! Det er jo herlig tid det! - særlig når ungene er bittesmå - da legger de jo seg også....vi har unger på 21, 12 og 7, (og et barnebarn på 2) - så da blir livet anderledes igjen. :) Unner deg alle kveldene med bh'en i stålampa jeg! :)

LOL!

Takker for det.

:)

Skrevet

Det var IKKE meningen, Det jeg mente var at man skal gjøre det som en føler for,- ikke det man tror man bør, fordi mange i en tråd på DOL sier at det BØR du. Defor fortalte jeg litt om oss selv. Du skjønner, da Plutt var liten var det VELDIG mange velmenende som mente at vi skulle gå på kino, på restaurant etc. hele tiden, det var VIKTIG med voksentid. For oss var det riktigere å være sammen, hjemme med den nya babyen vår. Vi koste oss! :) Man skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet fordi man ikke skiller så veldig på voksen- og familielivet. Men det er klart, -noen gang slenger vi unga til besteforeldrene vi også og gjør det voksne gjør! :)

Man må selvsagt kjenne på sitt eget behov og handle deretter. Klart det.

Jeg har bare fått et par kommentarer for mye på akkurat dette emnet, så jeg gikk rett i forsvar. :P

Skrevet

Man må selvsagt kjenne på sitt eget behov og handle deretter. Klart det.

Jeg har bare fått et par kommentarer for mye på akkurat dette emnet, så jeg gikk rett i forsvar. :P

Ikke sant? :-)

Ta tingene litt mer som de kommer. Dessuten har man andre behov når man er småbarnsmor som 20-åring og 40-åring - det vet jeg :)

Gjest Rusle
Skrevet

Man er forskjellige,vet du. Det jeg ville frem til var at man ikke måtte føle så veldig på det som blir ansett som "normalt" -om man selv ønsket noe annet.

Venninner er ofte veldig flinke til å fortelle deg hva ddu BØR gjøre, fordi det passer for dem.

DU blir sliten av at alle tråkker rundt deg, JEG trives best da - gjerne med vennene til ungene også - og mora og faren min, og bestemor,- og en nabounge etc. :)

men sex har vi alene -da :)

Er helt enig med deg i at alle må få leve det forholdet som passer dem best uten at andre vet best.

Er også enig i at sex uten unger rundt er best ;o)

Skrevet

Er helt enig med deg i at alle må få leve det forholdet som passer dem best uten at andre vet best.

Er også enig i at sex uten unger rundt er best ;o)

Sex i samme rom som sovende unger er et sant helvete (på hytter etc....DA blir det som i vitsen;

Vet du hvilke muskler som blir mest brukt ved onani?

Øra..:)

Skrevet

Vet du hva? Jeg hadde tilta om jeg ikke hadde noen voksentid.

Jeg elsker å være sammen med snuppa, og at vi alle er sammen, men jeg trenger litt voksentid også, hvor jeg ikke er mamma hele tiden.

Tid jeg vet er min eller vår (vi voksnes, altså), hvor ingen roper "mammaaa" hvert femte minutt, eller skravler meg høl i hue.

Tid jeg kan gjøre det jeg vil, uten å måtte være ansvarlig voksen som ikke spiser godteri og chips utenom lørdag. Tid hvor jeg kan se tv uten å skru av fordi det er voksenprogrammer.

Tid hvor jeg kan bruke nettet uten å titte meg over skulderen for å se om nysgjerrige barneøyne fanger inn sider som ikke egner seg for barn.

Tid til å sitte og lese, prate om andre ting enn barnehagevenner, prinsesselego og kosedyr, eller til å skrive litt uten å bli forstyrret av å gå og tørke på do.

Det er de jeg mener med voksentid om kvelden. Når jeg er så mye mamma om dagen, og legger alt mulig opp etter dette slik at dagen blir fin for alle, trenger jeg litt utkobling med helt andre ting om kvelden.

Jeg hadde blitt sliten av å ha noen tråkkende rundt hele tiden.

Så voksentiden er viktig, syns jeg. Da får jeg også nytt overskudd til å trå til for fullt neste dag igjen :)

Gjest Elextra
Skrevet

Selv er jeg helt avhengig av "voksentid", det vil si tid enten alene eller bare sammen med mannen min. Er veldig enig med Amber Sun under her, som går nærmere inn på hva slik tid kan brukes til.

Folk er forskjellige!

Skrevet

Selv er jeg helt avhengig av "voksentid", det vil si tid enten alene eller bare sammen med mannen min. Er veldig enig med Amber Sun under her, som går nærmere inn på hva slik tid kan brukes til.

Folk er forskjellige!

Det tror jeg vi alle er avhengig av :) - men det kan for oss like godt være midt på dagen, mens ungene er ute og leker etc. :-) eller at vi snakker sammen i telefon, eller...eller.... Vi har masse tid sammen selv om vi er en familie,- men så er ungene våre blitt ganske store også - og det hjelper.

På en måte så har vi vært "tålmodige" mens de var små - vi har det ikke noe som helst travelt med noe som helst,- mulig vi har en slags indre ro.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, jeg! :)

MEN, når vi har barnebarnet på overnatting noen dager, DA er det godt klokka 20:00 at hun sover :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...