Gå til innhold

Hva er denne berømte VOKSENTIDEN for noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg helt avhengig av "voksentid", det vil si tid enten alene eller bare sammen med mannen min. Er veldig enig med Amber Sun under her, som går nærmere inn på hva slik tid kan brukes til.

Folk er forskjellige!

Det tror jeg vi alle er avhengig av :) - men det kan for oss like godt være midt på dagen, mens ungene er ute og leker etc. :-) eller at vi snakker sammen i telefon, eller...eller.... Vi har masse tid sammen selv om vi er en familie,- men så er ungene våre blitt ganske store også - og det hjelper.

På en måte så har vi vært "tålmodige" mens de var små - vi har det ikke noe som helst travelt med noe som helst,- mulig vi har en slags indre ro.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, jeg! :)

MEN, når vi har barnebarnet på overnatting noen dager, DA er det godt klokka 20:00 at hun sover :)

Skrevet

Vet du hva? Jeg hadde tilta om jeg ikke hadde noen voksentid.

Jeg elsker å være sammen med snuppa, og at vi alle er sammen, men jeg trenger litt voksentid også, hvor jeg ikke er mamma hele tiden.

Tid jeg vet er min eller vår (vi voksnes, altså), hvor ingen roper "mammaaa" hvert femte minutt, eller skravler meg høl i hue.

Tid jeg kan gjøre det jeg vil, uten å måtte være ansvarlig voksen som ikke spiser godteri og chips utenom lørdag. Tid hvor jeg kan se tv uten å skru av fordi det er voksenprogrammer.

Tid hvor jeg kan bruke nettet uten å titte meg over skulderen for å se om nysgjerrige barneøyne fanger inn sider som ikke egner seg for barn.

Tid til å sitte og lese, prate om andre ting enn barnehagevenner, prinsesselego og kosedyr, eller til å skrive litt uten å bli forstyrret av å gå og tørke på do.

Det er de jeg mener med voksentid om kvelden. Når jeg er så mye mamma om dagen, og legger alt mulig opp etter dette slik at dagen blir fin for alle, trenger jeg litt utkobling med helt andre ting om kvelden.

Jeg hadde blitt sliten av å ha noen tråkkende rundt hele tiden.

Så voksentiden er viktig, syns jeg. Da får jeg også nytt overskudd til å trå til for fullt neste dag igjen :)

Helt enig med deg :)

Skrevet

Jeg elsker å være sammen med snuppa, og at vi alle er sammen, men jeg trenger litt voksentid også, hvor jeg ikke er mamma hele tiden.

Tid jeg vet er min eller vår (vi voksnes, altså), hvor ingen roper "mammaaa" hvert femte minutt, eller skravler meg høl i hue.

Tid jeg kan gjøre det jeg vil, uten å måtte være ansvarlig voksen som ikke spiser godteri og chips utenom lørdag. Tid hvor jeg kan se tv uten å skru av fordi det er voksenprogrammer.

Tid hvor jeg kan bruke nettet uten å titte meg over skulderen for å se om nysgjerrige barneøyne fanger inn sider som ikke egner seg for barn.

Tid til å sitte og lese, prate om andre ting enn barnehagevenner, prinsesselego og kosedyr, eller til å skrive litt uten å bli forstyrret av å gå og tørke på do.

Det er de jeg mener med voksentid om kvelden. Når jeg er så mye mamma om dagen, og legger alt mulig opp etter dette slik at dagen blir fin for alle, trenger jeg litt utkobling med helt andre ting om kvelden.

Så voksentiden er viktig, syns jeg. Da får jeg også nytt overskudd til å trå til for fullt neste dag igjen :)

Amen!

Skrevet

Amen!

Skrevet

Det jeg merker er at når ungene begynner å vippe 4-årsalderen nå, så har jeg ikke dette intense behovet lenger, det er akkurat som den mest invaderende tiden er over -og det er godt. Det var godt når jeg var sentrum og hele livet også, men da må en ha tid for seg selv, for å få puste.

Og når mannen er på jobb til ganske sent, så er det ikke mulig å snakke sammen i løpet av dagen. Men mest av alt har jeg behov for å være i fred, helt anlene.

Skrevet

Det jeg merker er at når ungene begynner å vippe 4-årsalderen nå, så har jeg ikke dette intense behovet lenger, det er akkurat som den mest invaderende tiden er over -og det er godt. Det var godt når jeg var sentrum og hele livet også, men da må en ha tid for seg selv, for å få puste.

Og når mannen er på jobb til ganske sent, så er det ikke mulig å snakke sammen i løpet av dagen. Men mest av alt har jeg behov for å være i fred, helt anlene.

ja, og når de blir 7år så begynner de å forundre en - de er så kloke...og VIPS så har de flyttet, og VIPS så flytter de hjem igjen og og får unger....og flytter ut igjen.

*HULK*

serendipity
Skrevet

Enig :-)

Gjest Sniff
Skrevet

ja, og når de blir 7år så begynner de å forundre en - de er så kloke...og VIPS så har de flyttet, og VIPS så flytter de hjem igjen og og får unger....og flytter ut igjen.

*HULK*

Hvor kom hulket - ved 1. 2. eller 3. VIPS? (det tredje sto ikke der, men jeg følte på meg at det var der. Eller kanskje ikke det føltes som det var så kort tid mellom de flyttet hjem med barn og de flyttet ut igjen :-)?)

Skrevet

Hvor kom hulket - ved 1. 2. eller 3. VIPS? (det tredje sto ikke der, men jeg følte på meg at det var der. Eller kanskje ikke det føltes som det var så kort tid mellom de flyttet hjem med barn og de flyttet ut igjen :-)?)

hæ? *lol* ellernosånt....

Gjest Sniff
Skrevet

hæ? *lol* ellernosånt....

Nei, jeg har ikke kommet til det 1. VIPS'et ditt jeg (de har ikke flyttet ut ennå...og han minste skal aaaaldri flytte :-)) så jeg bare lurte på når man følte behov for å hulke... Ennå synes jeg nemlig at det er greit at de blir større og fornuftigere (?)...

Skrevet

Nei, jeg har ikke kommet til det 1. VIPS'et ditt jeg (de har ikke flyttet ut ennå...og han minste skal aaaaldri flytte :-)) så jeg bare lurte på når man følte behov for å hulke... Ennå synes jeg nemlig at det er greit at de blir større og fornuftigere (?)...

Jeg hulker bare ved å tenke på at minstemann skal bli større....:) samtidig som jeg også klarer å se for meg alle turene min Harry gubbe og jeg skal ha i vår splitter nye bobil når vi har solgt huset og flyttet i en liten leilighet...hehe

Skrevet

Som jeg skulle ha skrevet det selv.

Vi fikk ikke barn for å være alene....

Vi koser oss med popkorn midt i uka.

Hvem sier at det bare skal være i helgen??

En fortjener å kose seg litt ekstra.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver.

Slik kan vi ha det i ferien. Vi koser oss og ungene får være oppe til de slukner av seg selv,og sove så lenge de vil om morgenen. Det er herlig,men plent umulig og få til ellers i året.

Vi har tre barn,to går på skole og en hos dagmamma.

De to eldste har selvfølgelig lekser,de er med på tre aktiviteter hver. Dette krever at man er litt disiplinert. Lekser skal gjøres, det skal øves piano hver dag. Det skal øves på annet instrument. Så i tillegg til aktivitene skal det også øves.Dette tar tid.

De skal ha mat,enten det er middag eller noe annet. De vil selvfølgelig også ha litt tid til vennene sine.

Selv er jeg hjemme fra jobben kl.17,30 og fra det tidspunkt jeg kommer hjem,begynner "maset" fra min side,nettopp for å unngå at leksene gjøres for sent,at jenta ikke blir sittende å spille til 11.00 på kvelden,men er ferdig i rimelig tid.

Alt dette her går som regel bra,men det må litt disiplin til,for at alt ikke skal skli helt ut.

Jeg er helt avhengig av en rolig tid på kvelden når jeg vet jeg skal opp igjen kl.6.00 neste morgen.Ellers blir jeg gæærn.Ferien tenker jeg ikke slik,for da er det ikke noe annet som stresser meg. Voksentid for meg er at det er helt stille i huset før jeg går til ssengs selv. Liker da å lese,elle bare høre på musikk.

Eller jeg koser meg med å lese her.

Tv ser jeg veldig skjelden,eller nesten aldri faktisk.

Skrevet

ja jøss! Det er jo herlig tid det! - særlig når ungene er bittesmå - da legger de jo seg også....vi har unger på 21, 12 og 7, (og et barnebarn på 2) - så da blir livet anderledes igjen. :) Unner deg alle kveldene med bh'en i stålampa jeg! :)

Flisa,det blir noe helt annet med barn i den alderen.

La oss si du hadde tre bran under 7 år,så tror jeg du hadde vært av en annen mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...