Gå til innhold

Smerter i pekefingrene

Ingebjørg

Anbefalte innlegg

Goddag,

Jeg er kvinne, 44 år, fysisk aktiv, i fullt arbeid, god helse.

I perioder (ca 5-12 dager hver gang, litt tiltakende hyppighet, nå ca hverannen/tredje måned) ganske kraftige smerter i midt-leddet på begge pekefingre. Venstre er alltid verst, jeg er høyrehendt.

Leddet kjennes hovent, men ser ikke hovent ut. Det er ømt ved trykk, hovedsaklig på langfinger-siden, og det er umulig å bøye fingeren helt inn mot håndflaten; det blir ømt, stivt og trangt.

Ellers er jeg frisk og sprek. Far har diabetes 2, ingen i familien har leddgikt såvidt jeg vet. Litt psoriasis i slekta men ellers ok helse for de fleste.

Kan dette muligens skyldes sykling? Jeg legger antakelig endel vekt på hendene når jeg sykler, særlig delen nærmest håndleddet. Jeg sykler 15-30 km 2-3 ganger i uken. Rart i så fall at jeg ikke alltid får det av sykling?

Jeg mener også at jeg pleier å føle meg litt 'uggen' i kroppen når jeg har dette problemet. Litt mør og matt, øm i muskulaturen men ikke gangsperr (jeg vet hvordan gangsperr kjennes!). Dette kan jo være tilfeldig, men kan det evt være en sammenheng?

Bør jeg gjøre noe med dette eller se tiden an?

Vennlig hilsen

Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Ingebjørg. Såpass skjeldent og lite uttalt, er det tvilsomt noe uttrykk for noe sykdom. Trening som f. eks. sykling med hardt mekanisk trykk på ledd, kan være en forklaring, uten at det kommer hvergang. Prøv f. eks. skumplast på sykkelstyret med sportstape rundt, slik at grepet blir tykkere og mykere. Jeg har også sett at enklte, spes. kvinner, klager over nettopp det du nevner, uten at det blir værre, og uten at det er noen åpenbar årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...